TEST: Kia ProCeed har masser af attitude | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

TEST: Kia ProCeed har masser af attitude

af Thomas Schiermacher Jensen
1. juli 2019
i Kia, Nyheder, Test

”Jeg gider ikke sådan en lille bitte bil”. Sådan sagde datteren på 9 år, da hun var med for at hente ugens tester på Altomvarebiler.dk, Kia ProCeed GT. Det var inden hun havde set den.  Da vi fik bilen udleveret hos Knud Nielsen, Kia-forhandleren i Hillerød, fik piben en anden lyd. ”Den er rigtig fed”, lød det nu.

LÆS OGSÅ: Fiat Ducato får stort facelift

Kia ProCeed er da også designet ud fra en sporty skabelon. Porsche brugte den først til Panamera. En coupéagtig karosse med fire døre. Hos Kia er den krympet lidt og ProCeed er sin egen, selv om linjerne ikke ligger langt fra ophavet fra Tyskland. Det er blevet rigtig godt. ProCeed er flot og lækkert designet og der er masser af fede detaljer, der sikkert vil appellere til en del kunder, der ikke gider have en bil, der ligner alle de andre.

Hvad får de så? Som allerede nævnt får man i Kia ProCeed Gt en bil der ser smart ud. Røde designdetaljer understreger et sporty look og de røde detaljer går igen i kabinen, hvor syningerne i dørsiderne og sæderne også har fået med den røde tråd. Det ser fedt ud.

Vi testede GT-udgaven med 7-trins DCT-automatgear. Det fungerer, som altid i Kia, rigtig godt. Et tryk på startknappen sætter motoren i gang og her mærker, eller rettere hører, man at Kia ProCeed GT hører til i en kategori, hvor man ikke skeler så meget til benzinforbrug og bæredygtighed. For lyden er herlig. Den brummer fedt og jeg tager mig selv i flere gange i ugens løb, at sætte i N og træde på speederen med et fjoget grin, bare får at høre udstødningen brumme og se fodgængerne vende hovederne. Barnligt – jeg ved det, men engang i mellem er det der, der skal til.

Den Volkswagen har du ikke set før! VW Fange-Transporter

Der hvor Kia ProCeed GT brummer bedst er, hvis du vælger den rigtige indstilling af motorstyringen. I mange biler nu om dage er der flere programmer. Det er Komfort, der er individuelle muligheder og der er Sport og Eco. I Proceed er der kun to. Komfort og Sport. Det er fedt på sådan en total politisk ukorrekt måde og jeg indrømmer, at jeg kun prøvede ’Komfort’ på vej hjem fra forhandleren. Resten af tiden stod GT’en i ’Sport’. Det gav mest lyd, højere omdrejninger før gearskift og mere respons på speederen. Fedt.

De 204 hk lyder godt og yder også ganske fint. ProCeed GT er ingen racerbil, men 0-100 km/t. på 7,6 sekunder er helt sikkert godkendt. Motorlyden får det til at føles af mere.

Kendte knapper i Kia ProCeed

Kia ProCeed kan ikke rende fra sit ophav i Ceed. Knapper og greb og så videre er hentet fra søsterbilen. Det er der intet i vejen med og alt er som det skal være. Det undrer mig at knappen til varmen i rattet ikke sidder ved resten af klima-anlægget, men den slags småting er ikke værd at hænge i.

Med automatgearet kommer muligheden for adaptiv fartpilot. Den virker rigtig godt i Kia Proceed Gt og selv om manuelt gear nok mest appellerer til GT-bilisten. Men så kan man altså ikke få den adaptive fartpilot – så jeg ville tage den med automatgearet.

Sæderne i testbilen er gode. De støtter fint, når det går hurtigt rundt om hjørnerne, men er ikke så stramme, at man ikke kan bevæge sig og rykke lidt rundt på lange ture. De er lette at indstille og med dellæder og alcantara som standardudstyr, sammen med fuld LED-lys for og bag, varme i rattet, baksensor, DAB+-radio, 8-tommer trykskærm med navigation og Apple og en masse andet. Generelt er Kia’er veludstyrede. Det gælder også ProCeed.

ProCeed hedder GT til efternavn og de bogstaver forpligter og lover sjov på snoet vej og accelerationer. De discipliner klarer Proceed GT godt. Skal man sammenligne med søstermodellen Ceed, er affjedringen en del mere fast og det er en væsentlig forbedring. ProCeed GT ligger lidt lavere, hjulene er 18-tommer og man kan mærke vejen og indstyringen er præcis og god. Alligevel er komforten ikke sat overstyr – den er helt acceptabel trods store hjul, lav undervogn og en opstrammet styring.

Ikke for høj i ProCeed

Foran er pladsen fin. Som allerede nævnt er der ingen problemer med at finde plads bag rattet. Coupé-karossen gør, at pladsen bag forsæderne er lidt uregulær og de store kasser er der ikke plads til.

Kia ProCeed GT er en dejlig bil. Kia sørger for at pakke godt med udstyr i som standard og designet er frisk og fedt. Prisen ligger på 229.999 kr. inkl moms og 267.339 eks. moms GT-udgaven. ProCeed kan man få med mindre motor fra 173.279/ 206.130 kr. Som altid har Kia 7 års garanti. Det er værd at tage med, men det er ikke derfor du skal vælge Kia Proceed GT. Det skal du gøre, fordi den er flot og brummer herligt, når du trykker til på speederen.

Kia ProCeed GT.
Pris eksl. moms:
229.999 kr. – inkl moms: 267.339 kr.
Kia Proceed fås fra 173.279/
206.130 kr.

Motor: 4 cylindret benzin, 1.6 liter
Ydelse: 204 HK
Max. Moment: 265 Nm v. 1.500 – 4.500 omdr./min 
Gearkasse: 7-trins automatgearkasse
Km/l: 13,9 sek
Tophastighed: 225 km/t
0-100 km/t.: 7,5 Sekunder
Køreklar vægt: 1.438 kg
Totalvægt: 1.900 kg
Anh. m/u bremser: 1.410 kg/600 kg

Kia ProCeed priser:

Model Pris Inkl. moms Pris eks. moms
ProCeed 1,0 T-GDI 120 hk GT-Line                        206.130 kr.                       173.998 kr.
ProCeed 1,4 T-GDI 140 hk GT-Line                        219.054 kr.                        185.999 kr.
ProCeed 1,4 T-GDI 140 hk GT-Line DCT                        237.792 kr.                        201.998 kr.
ProCeed 1,6 CRDI 136 hk GT-Line                        215.270 kr.                        179.999 kr.
ProCeed 1,6 CRDI 136 hk GT-Line DCT                        241.022 kr.                        201.998 kr.
ModelPris Inkl. momsPris eks. moms
ProCeed GT 1,6 T-GDI 204 hk                        267.339 kr.                       229.999 kr.
ProCeed GT 1,6 T-GDI 204 hk DCT                       276.699 kr.                       236.998 kr.
FDM: Fejl i slutsedler kan koste dig kassen

Tags: KiaKia ProCeed
Tidligere Artikel

Fiat giver Ducato den store tur – Får kæmpe facelift

Næste Artikel

Danske SmartVan får internationalt gennembrud

Næste Artikel
Smartvan indtager udlandet

Danske SmartVan får internationalt gennembrud

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

TEST: Kia ProCeed har masser af attitude

1. juli 2019
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering

 

Loading Comments...