SkyActiv-konceptet er ikke en revolution i sig selv. Det er snarere en hel række af små fremskridt samlet i en pakke. Det er holdarbejde.
Det er nemt at fremhæve motorerne, fordi de skiller sig ud med benzinmotorens meget høje kompressioner henholdsvis dieselmotorens meget lave kompressioner.
Men SkyActiv er produktet af en beslutning, som Mazda traf for et par år siden. De satte sig for at udvikle det bedst mulige grundlag for deres modelprogram uden at tage hensyn til eksisterende komponenter. Og i stedet for at introducere de nye motorer, de nye gearkasser, den nye undervognsopbygning, de nye chassiser og så videre, valgte de at køre videre med det gamle, indtil hele pakken var klar.
Og resultatet aflæses klarest på brændstoføkonomien, som over en bred kam imponerer – alt taget i betragtning.
Blødere og bedre
Vi har testet både den store 2,5-liters benzinmotor med 192 hk og den ’lille’ 2,2-liters diesel med 150 hk og automatgear.
Og netop de kraftige motorer synes at fremhæve Mazda6’ eneste svaghed. For selv om de kan køre langt på literen, når føreren formår at styre højrefoden, så skal de også have lov til at strække benene en gang imellem, og så har vi balladen. Den lækre, komfortable karakteristik ved dagligdags kørsel, holder ikke helt til at blive flået en tur rundt i manegen. Faktisk får man lyst til at give den et godt, gammeldags sænkningssæt og fire sportsstøddæmpere.
Forklaringer er, at det nye og meget stivere karosseri tillader en blødere affjedring uden at gå på kompromis med køreegenskaberne. Det har den fået, så det kræver lige lidt tilvænning, at den sporsikre 6’er føles så blød uden at tabe sutten, når den får høvl i svingene.
Den tilhørende automatgearkasse er hverken med elektronisk styring eller dobbeltkobling men en helt konventionel en af slagsen. Bare meget bedre. Den er stadig det svage led i kampen for lavt forbrug, men den står fantastisk imod, når man giver gas, så dieselmotorens store drejningsmoment får lov at trække op gennem omdrejningsregistret.
Den er endnu et skridt i den rigtige retning, selvom traditionelle automatgearkasser på sigt formentlig er en blindgyde. Fremtiden ligger i de effektive elektronisk styrede gearkasser med pladekobling.
En hel masse evolution
Priserne for de firmavenlige gulplademodeller starter på 175.405 kroner plus moms (205.872 kroner med moms) med 145-hestes benzinmotor og grundudstyret Core.
Vores testbil med Vision-udstyr, som i Mazdas simple motor/udstyrs-udvalg er den eneste mulighed med 150-hestes dieselmotor koster 211.696 plus moms.
Det stritter på ingen måde; hverken opad eller nedad. Det, der stritter på Mazda6, er SkyActiv.
Udefra er den lige som sedan-versionen blevet virkeligt sporty og elegant at se på. Det er måske i virkeligheden det mest revolutionerende ved den.
Resten er ligesom brændstoføkonomien forbedringer, opstramninger og opdateringer på evolutionens forventelige stige med tydeligt Mazda-aftryk på.
Mazda6 van 2,2 aut. Vision:
Motor: 2191 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 150 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 10,0 sekunder
Topfart: 202 km/t
CO2: 129 g/km
Forbrug: 20,4 km/l
Pris: 211.696 kroner plus moms (250.393)
Billigste: 175.405 kroner plus moms (205.872)