Mazda6 rykker op ad evolutionens stige | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
lørdag. 25 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

Mazda6 rykker op ad evolutionens stige

Ingen revolution – kun en hel masse naturlige fremskridt på en gang har gjort Mazda6 til en langt bedre bil, end den var

af Thomas André
31. juli 2013
i Test

SkyActiv-konceptet er ikke en revolution i sig selv. Det er snarere en hel række af små fremskridt samlet i en pakke. Det er holdarbejde.
Det er nemt at fremhæve motorerne, fordi de skiller sig ud med benzinmotorens meget høje kompressioner henholdsvis dieselmotorens meget lave kompressioner.
Men SkyActiv er produktet af en beslutning, som Mazda traf for et par år siden. De satte sig for at udvikle det bedst mulige grundlag for deres modelprogram uden at tage hensyn til eksisterende komponenter. Og i stedet for at introducere de nye motorer, de nye gearkasser, den nye undervognsopbygning, de nye chassiser og så videre, valgte de at køre videre med det gamle, indtil hele pakken var klar.
Og resultatet aflæses klarest på brændstoføkonomien, som over en bred kam imponerer – alt taget i betragtning.

Blødere og bedre

Vi har testet både den store 2,5-liters benzinmotor med 192 hk og den ’lille’ 2,2-liters diesel med 150 hk og automatgear.
Og netop de kraftige motorer synes at fremhæve Mazda6’ eneste svaghed. For selv om de kan køre langt på literen, når føreren formår at styre højrefoden, så skal de også have lov til at strække benene en gang imellem, og så har vi balladen. Den lækre, komfortable karakteristik ved dagligdags kørsel, holder ikke helt til at blive flået en tur rundt i manegen. Faktisk får man lyst til at give den et godt, gammeldags sænkningssæt og fire sportsstøddæmpere.
Forklaringer er, at det nye og meget stivere karosseri tillader en blødere affjedring uden at gå på kompromis med køreegenskaberne. Det har den fået, så det kræver lige lidt tilvænning, at den sporsikre 6’er føles så blød uden at tabe sutten, når den får høvl i svingene.
Den tilhørende automatgearkasse er hverken med elektronisk styring eller dobbeltkobling men en helt konventionel en af slagsen. Bare meget bedre. Den er stadig det svage led i kampen for lavt forbrug, men den står fantastisk imod, når man giver gas, så dieselmotorens store drejningsmoment får lov at trække op gennem omdrejningsregistret.
Den er endnu et skridt i den rigtige retning, selvom traditionelle automatgearkasser på sigt formentlig er en blindgyde. Fremtiden ligger i de effektive elektronisk styrede gearkasser med pladekobling.

En hel masse evolution

Priserne for de firmavenlige gulplademodeller starter på 175.405 kroner plus moms (205.872 kroner med moms) med 145-hestes benzinmotor og grundudstyret Core.
Vores testbil med Vision-udstyr, som i Mazdas simple motor/udstyrs-udvalg er den eneste mulighed med 150-hestes dieselmotor koster 211.696 plus moms.
Det stritter på ingen måde; hverken opad eller nedad. Det, der stritter på Mazda6, er SkyActiv.
Udefra er den lige som sedan-versionen blevet virkeligt sporty og elegant at se på. Det er måske i virkeligheden det mest revolutionerende ved den.
Resten er ligesom brændstoføkonomien forbedringer, opstramninger og opdateringer på evolutionens forventelige stige med tydeligt Mazda-aftryk på.

 

Mazda6 van 2,2 aut. Vision:

Motor: 2191 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 150 hk / 380 Nm
0-100 km/t: 10,0 sekunder
Topfart: 202 km/t
CO2: 129 g/km
Forbrug: 20,4 km/l
Pris: 211.696 kroner plus moms (250.393)
Billigste: 175.405 kroner plus moms (205.872)

Tidligere Artikel

Ny kompakt SUV fra Suzuki

Næste Artikel

Auris Touring Sports - en attraktiv tilføjelse

Næste Artikel

Auris Touring Sports - en attraktiv tilføjelse

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Mazda6 rykker op ad evolutionens stige

31. juli 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering