80.000 plus moms- ganske som vi blev stillet i udsigt den gang i maj måned, da Peugeot viste en tidlig model af den ombyggede 208 for pressen.
Den lille Peugeot er sin helt egen med en unik indretning af førerpladsen, hvor man kigger hen over rattet på instrumenterne, hvor man normalt skal se sin hastighed, tankmåler og omdrejninger gennem ratkransen. Resten af cockpittet er ligeligt delt mellem praktisk anvendelighed og elegant design.
Men intet af det er mere interessant for en flådeejer end pris og drift. Og her lægger den lille Peugeot også lunt i svinget – for ikke at sige suverænt forrest ind på opløbet.
Årsagen til de fine udsigter for 208 som van for kommuner og bud-arbejde inden for et begrænset område er den nye trecylindrede benzinmotor, som selvfølgelig egner sig langt bedre til småturene end den gamle 1,4 diesel med partikelfilter og dieselmotorens øvrige naturlige begrænsninger.
Peugeot har dog opgraderet deres HDI-motorer med en ny partikelfilter-teknologi, som ved hjælp af et additiv sikrer hurtig høj temperatur og dermed nemmere regenerering af partikelfilteret.
Kortere og større
Peugeot 208 Van kombinerer personbilsudgavens elegante design og dynamiske køreegenskaber med en varebils fleksibilitet, og den kan bestilles hos Peugeot-forhandlerne til en frapris på 79.990 kroner plus moms for en 1,0 VTi Access, der på papiret går 23,3 km/l.
208 er på mange måder udtryk for nytænkning, og det nyder 208 Van godt af. Selvom den er syv cm kortere end 207 og en cm lavere, er akselafstanden den samme og rumfornemmelsen endda større, idet der er mere plads ved førersædet. Førerens oplevelse bag rattet har været fokusområde under udviklingen af bilen, og resultatet er et helt nyt cockpit med det førnævnte lille sporty rat. Herudover er 208 Van ligesom personbilsudgaven udstyret med et moderne infotainment system med en syv-tommer touch skærm, der er standard fra Active-niveau, og som giver mulighed for at styre diverse funktioner.
Afgiftsfri
Peugeots ingeniører har udviklet nogle tekniske løsninger, som har resulteret i en bil, der sammenlignet med 207 gennemsnitligt er 110 kg lettere. Indstigningsmodellen vejer 975 kg, hvilket er hele 173 kg mindre end 207.
Den markante vægtreduktion og den optimerede aerodynamik placerer 208 Van blandt de stærkeste i segmentet, når det gælder brændstofforbrug og CO2-udledning. En unik detalje ved 208 Van-programmet er, at der findes en version i energiklasse A++:
208 Van 1,4 e-HDi med ESG, som har et brændstofforbrug på 29,4 km/l og en CO2-udledning på 87 g/km, hvilket betyder, at den rent faktisk er afgiftsfri.
Versioner og priser:
208 Van fås i følgende versioner:
1,0 VTi 68 hk 3- dørs Access 79.990 kr./ inkl. moms 99.101 kr.
1,2 VTi 82 hk 5-dørs Active 98.990 kr. / inkl. moms120.348 kr.
1,4 e-HDi 68 hk ESG 5-dørs Active 104.990 kr. / inkl. moms131.237 kr.
1,4 HDi 68 hk 5-dørs Active 95.990 kr. / inkl. moms119. 409 kr.
1,6 e-HDi 92 hk 5-dørs Active 105.990 kr. / inkl. moms130.948 kr.
(Omkostninger til syn skal tillægges.)