Når man for alvor anstrenger sig, hvor langt kan man så køre på en liter brændstof i en Renault Trafic, C4 Citroën Cactus, Honda Civic Tourer, Ford Fiesta eller for den sags skyld i en 250 hk Ford Focus ST?
Officielt er det gennemsnitlige normtal for den franske kassevogn 12,04 kilometer per liter, men ved afviklingen af dette års MPG Marathon økonomi-løb på en godt 530 kilometer lang rute gennem bl.a. det sydlige Wales og Midland, lykkedes det Van Fleet World-redaktøren Dan Gilkes og hans co-driver Ray Penford at presse den nye Trafic med turboladet 2,0-liter dCi-dieselmotor til at køre 19,66 kilometer per liter.
Dermed vandt de klassementet for mellemstore varebiler – og ved mål var der i tanken brændstof til yderligere 1.448 kilometers kørsel.
Så kører du i Renault Trafic til daglig, har du her noget at måle din egen kørsel og brændstoføkonomi imod.
33,63 kilometer i C4 Cactus
Det samme gælder de, som sidder bag rattet i den nye Citroën C4 Cactus Van med en 100 hk Blue HDI-motor. I det engelske økonomiløb skulle der køres med en gennemshastighed på mindst 48,28 kilometer i timen, og på de skiftende veje lykkedes det redaktøren af International Fleet World, John Kendall og hans co-driver Paul Niewenhuis, at køre med et gennemsnit på 33,63 kilometer per liter.
Med 14 starter i det motoriserede Marathon-løb er Kendall en rutineret bilist med solid erfaring i økonomikørsel, og selvom Cactus er 200 kilo lettere og mere brændstoføkonomisk end ”stamfaderen“ C4, betegnede han alligevel årets løb som det hidtil mest udfordrende.
34,36 kilometer i Civic Tourer
Fergal McGrath og James Warren stillede til start i en Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC og vandt efter et tæt opgør med sidste års vindere Nick Chapman og Rosemary Homer i en Ford Fiesta Ttanium Econetic med 1,6-liter TDCI-motor. Honda-teamet gennemførte ruten med et snit på 34,66 kilometer per liter og Ford-holdet med et snit på 34,36 kilometer per liter, så der var blot milliliter til forskel på kombattanterne ved målet.
23,81 kilometer i Focus ST
I et andet klassement kørte vinderne af MPG Marathon 2012, den tidligere rallykører Andy Dawson sammen med motorsportsjournalisten Andrew Marriott, i en Ford Focus ST med 250 hestekræfter under frontklappen og opnåede en tredjeplads.
Med den viste Dawson sig i stand til andet end at race gennem Kielder-skovene, som var både Fanden og dennes arrige oldemor i hælene på ham.
Har du en Focus ST som firmabil og døjer med at nå den officielle gennemsnitlige normværdi på 6,03 liter per 100 kilometer svarende til 15,58 kilometer per liter, har du hermed fået noget at leve op til eftersom Dawson kunne nøjes med at bruge 4,2 liter per 100 kilometer svarende til et gennemsnit på 23,81 kilometer per liter.
Dansk parallel mangler
Bag afviklingen af MPG Marathon 2014 stod leasingfirmaet ALD og firmaet Tracker, som er leverandør af GPS-baserede sporingssystemer, og stod for kontrollen af de deltagende biler færden under afviklingen af det to dage lange økonomiløb.
Med det fokus der herhjemme er på brændstofpriser, CO2-udslip, miljøbelastning, trafikkultur med mere, burde der forlængst være taget initiativ til noget tilsvarende på dansk grund.
Er der nogen derude, som vil være med?