19,66 kilometer per liter i Renault Trafic | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 12 august 2022
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Fergal McGrath og James Warren præsterede løbets bedste resultat med et gennemsnit på 34,66 kilometer per liter i deres Honda Civic Tourer.
Den rutinerede MPG Marathon-specialist John Kendall leverede sammen med Paul Niewenhuis i en Citroën C4 Cactus et gennemsnit på 33,63 kilometer per liter.
Den 21-årige racer-babe Louise Richardson deltog sammen med 18-årige Harrisson for første gang og leverede med en 182 hk Ford Fiesta ST et gennemsnit på 31,89 kilometer per liter benzin.

19,66 kilometer per liter i Renault Trafic

Bemærkelsesværdige resultater i årets MPG Marathon økonomirace i England

af Morten Dam
16. oktober 2014
i Nyheder

Når man for alvor anstrenger sig, hvor langt kan man så køre på en liter brændstof i en Renault Trafic, C4 Citroën Cactus, Honda Civic Tourer, Ford Fiesta eller for den sags skyld i en 250 hk Ford Focus ST?
Officielt er det gennemsnitlige normtal for den franske kassevogn 12,04 kilometer per liter, men ved afviklingen af dette års MPG Marathon økonomi-løb på en godt 530 kilometer lang rute gennem bl.a. det sydlige Wales og Midland, lykkedes det Van Fleet World-redaktøren Dan Gilkes og hans co-driver Ray Penford at presse den nye Trafic med turboladet 2,0-liter dCi-dieselmotor til at køre 19,66 kilometer per liter.
Dermed vandt de klassementet for mellemstore varebiler – og ved mål var der i tanken brændstof til yderligere 1.448 kilometers kørsel.
Så kører du i Renault Trafic til daglig, har du her noget at måle din egen kørsel og brændstoføkonomi imod.

33,63 kilometer i C4 Cactus

Det samme gælder de, som sidder bag rattet i den nye Citroën C4 Cactus Van med en 100 hk Blue HDI-motor. I det engelske økonomiløb skulle der køres med en gennemshastighed på mindst 48,28 kilometer i timen, og på de skiftende veje lykkedes det redaktøren af International Fleet World, John Kendall og hans co-driver Paul Niewenhuis, at køre med et gennemsnit på 33,63 kilometer per liter.
Med 14 starter i det motoriserede Marathon-løb er Kendall en rutineret bilist med solid erfaring i økonomikørsel, og selvom Cactus er 200 kilo lettere og mere brændstoføkonomisk end ”stamfaderen“ C4, betegnede han alligevel årets løb som det hidtil mest udfordrende.

34,36 kilometer i Civic Tourer

Fergal McGrath og James Warren stillede til start i en Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC og vandt efter et tæt opgør med sidste års vindere Nick Chapman og Rosemary Homer i en Ford Fiesta Ttanium Econetic med 1,6-liter TDCI-motor. Honda-teamet gennemførte ruten med et snit på 34,66 kilometer per liter og Ford-holdet med et snit på 34,36 kilometer per liter, så der var blot milliliter til forskel på kombattanterne ved målet.

23,81 kilometer i Focus ST

I et andet klassement kørte vinderne af MPG Marathon 2012, den tidligere rallykører Andy Dawson sammen med motorsportsjournalisten Andrew Marriott, i en Ford Focus ST med 250 hestekræfter under frontklappen og opnåede en tredjeplads.
Med den viste Dawson sig i stand til andet end at race gennem Kielder-skovene, som var både Fanden og dennes arrige oldemor i hælene på ham.
Har du en Focus ST som firmabil og døjer med at nå den officielle gennemsnitlige normværdi på 6,03 liter per 100 kilometer svarende til 15,58 kilometer per liter, har du hermed fået noget at leve op til eftersom Dawson kunne nøjes med at bruge 4,2 liter per 100 kilometer svarende til et gennemsnit på 23,81 kilometer per liter.

Dansk parallel mangler 

Bag afviklingen af MPG Marathon 2014 stod leasingfirmaet ALD og firmaet Tracker, som er leverandør af GPS-baserede sporingssystemer, og stod for kontrollen af de deltagende biler færden under afviklingen af det to dage lange økonomiløb.
Med det fokus der herhjemme er på brændstofpriser, CO2-udslip, miljøbelastning, trafikkultur med mere, burde der forlængst være taget initiativ til noget tilsvarende på dansk grund.
Er der nogen derude, som vil være med?

Tags: Ford FiestaFord FocusHonda Civic TourerøkonomiløbRenault Trafic
Tidligere Artikel

Det intelligente dæk

Næste Artikel

Citroën C3 crossover klar

Næste Artikel

Citroën C3 crossover klar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022
Dan Gilkes og Ray Penford fik drevet den nye Renault Trafic til at køre med et gennemsnit på 19,66 kilometer per liter.

19,66 kilometer per liter i Renault Trafic

16. oktober 2014
Peugeot-e-Jumpy

Guide: Alle elektriske varebiler i Danmark

24. november 2020
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017

Kort nyt

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

18. marts 2021

Nyt dæk er SPECIELT til varebiler

23. februar 2021
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering