Ved weekendens Munkebjerg Hillclimb ved Vejle var området omkring Hotel Munkebjerg med en enkelt undtagelse kendetegnet ved et mylder af historiske og klassiske sportsvogne og rallybiler. Og undtagelsen var en pick-up af ældre dato. Helt præcis en Chevrolet Thriftmaster fra 1948. Der var dén ene og så alle de andre.
Iført en dyb og flot rabarberrød metallak skilte den aldersstegne Chevy sig ud med skinnende blanke kromfælge og et perfekt lakeret plankegulv på ladet.
Under den hvælvede fronthjelm har bilen en 305 Chevy V8-motor på 5,0 liter og med en ydelse på 252 hk – en opboret variant af den oprindelige motor på 265 kubiktommer.
Kabinen med læderbetrukket bænksæde, skinnende lak og kromdetaljer står som den dag, da bilen forlod samlebåndet i Detroit. I dansk regi er Chevyen på det nærmeste ”one of a kind“. Ikke kun på grund af dens egenart, men også på grund af dens gennemførte restaurering og stand.
Nyder musikken fra V8’eren
Bilen ejes og køres af Lars Friis Pedersen, Mejlby ved Hjortshøj. der er selvstændig vognmand, og til daglig kører i en Scania 164 – en lastbil der heller ikke er så mange af på vejene. Han har haft den fine Chevy i henved syv år nu, og nyder musikken fra den klassiske V8’er, hver gang den spiller med musklerne.
– Men det er ingen racerbil, fastslår han, og afslører, at den mangler lidt i at være komplet restaureret. Midt i instrumentbordet sidder nemlig en moderne Pioneer-radio, der forsynet et skjult højttaleranlæg med fed lyd, men Pioneer-radioen resulterer i minuspoint, hver gang han er til træf med bilen, omend bilen alligevel flere gange er kåret som vinder.
– Når jeg finder en tidstypisk radio skal den erstatte Pioneeren, som i stedet installeres i det skjulte, tilføjer Lars Friis Pedersen. En fed gimmick vil det blive.
Fem måneder fra start til slut
Chevyen ligner resultatet af en årelang, metodisk og omhyggelig indsats, men sådan er historien ikke. Metodisk og omhyggelig indsats ja, men årelang nej. Fra den dag han trak den ud af containeren fra USA og til den stod færdig gik der fem måneder! Hans forklaring er såre enkel:
– Jeg står op klokken fire om morgenen, og når jeg har sat mig noget for, så skal det være her og nu, forklarer Lars Friis Pedersen, og fastslår samtidigt, at bilen ikke er til salg.
Ved et stort træf i Sverige tilbød en svensker at betale 350.000 kr. for bilen, men Lars takkede nej og beholdt sin Chevy. Ganske vist er sådan en pick-up sjælden på danske veje, men i udlandet handles de til priser mellem 50.000 og 100.000 kr., så svenskerens tilbud var så afgjort ikke i underkanten.
Biltypen er den såkaldte Advanced Design-serie og GM’s første nye efterkrigsmodel, som i 50’erne afløstes af de såkaldte Task Force Serie-modeller. Thritftmasteren, der også kendes under navnet Loadmaster, blev produceret i tre varianter, en 1/2 ton, en 3/4 ton og en 1-ton, alle 2-dørs med bænksæde og motorer på 216, 235 eller 261 kubiktommer og manuelt ratgear med tre eller fire trin.
Chevy pick-uppen var i slutningen af 40’erne og op i 50’erne den mest solgte i USA. Siden overtog Ford F-serie førertrøjen som bestseller og den mest foretrukne pick-up. Men det gør ikke den fine Thriftmaster med den velklingende V8-musik mindre spændende.