170 km i Berlingo Electrique | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
fredag. 24 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

170 km i Berlingo Electrique

Renault Kangoo Z.E. får ikke lov at plukke markedsandele i ensomhed. Nu melder Citroën sig på banen med en elektrisk udgave af Berlingo med lang rækkevidde

af Thomas André
11. september 2012
i Nyheder

Citroën har verdenspremiere på den nye Berlingo Electrique varebil på den store udstilling for erhvervsbiler i Hannover fra den 20. til den 27. september 2012.

Bilen henvender sig til erhvervskunder og vil være et vigtigt supplement til den eldrevne personbil Citroën C-Zero. Den er baseret på seneste generation af Citroën Berlingo og rummer den nyeste teknologi. Den kan laste lige så meget som de øvrige udgaver af Berlingo varebil, nemlig op til 4,1 m3 og 685 kg.

Citroën har været aktiv på markedet for eldrevne varebiler i den seneste snes år med eldrevne udgaver af varebilerne C15, C25 og Berlingo af første generation. Herhjemme blev den første Berlingo Electrique lanceret i 1998.

Præsentationen af den nye Berlingo Electrique er et udtryk for Citroëns indsats for at reducere udledningen af CO2 i nærmiljøet, og bilen passer fint ind i modelprogrammet, som også omfatter udgaver med eHDi og Stop&Start.

67 hk og lynladning

Den to-delte batteripakke er placeret under vognbunden i varerummet, som dermed har samme volumen som de øvrige Berlingo varebiler, og gulvet er helt plant.

Batterierne har en kapacitet på 22,5 kWh, hvilket giver en rækkevidde på op til 170 km afhængig af last og kørestil. Genopladningen af batterierne kan ske ved standard opladning, som varer mellem 6 og 12 timer, afhængig af strømstyrken og ved lynladning på 30 minutter, som genoplader batterierne op til 80 procent af kapaciteten.

Elmotoren er udviklet i samarbejde med Mitsubishi Motors Corporation. Den har en maksimal effekt på 49 kW (67 hk) med et drejningsmoment på 200 Nm, som alt sammen overføres til bilens forhjul.

Créative Technologie

For at lette kørslen er bilen udstyret med ”eco-driving” information og et instrument, som viser elforbrug / genvinding af energi samt en måler med specifik visning af elforbrug til opvarmning og ventilation.

Elektriske Berlingo genindvinder energi ved deceleration og nedbremsning, ligesom i Citroën C-Zero og kan opvarme kabinen med en ”eco-mode” funktion for at begrænse forbruget.

Den har desuden hill-holder, som letter igangsætning på en skråning og som arbejder sammen med ESP-systemet, der er standard i bilen.

Rummelig som en diesel

Ligesom de andre udgaver af Berlingo varebil kan den nye Berlingo Electrique leveres i to karrosseriudgaver: standard og forlænget, med en udvendig længde på henholdsvis 4,38 og 4,63 meter. Kabinen kan være udstyret med to sæder eller bænk og førersæde, så der bliver plads til to passagerer; og så er der mulighed for at udvide pladsen i varerummet for transport af særligt lange genstande. Varerummet kan laste op til 4,1 kubikmeter og 685 kg, hvilket svarer til præstationerne i de gængse udgaver af Berlingo.

Den nye Berlingo Electrique er udviklet i samarbejde med den spanske region Galicien og fremstilles på fabrikken i Vigo. Den introduceres på de første markeder i første halvår af 2013.

Det er endnu for tidligt at sige noget om introduktionen herhjemme.

Tags: Renault
Tidligere Artikel

Biogas og el skal erstatte diesel

Næste Artikel

Ampera som grøn mesterbil

Næste Artikel

Ampera som grøn mesterbil

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

170 km i Berlingo Electrique

11. september 2012
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering