e-Crafter med akilleshæl | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
VW havde gemt en elektrisk overraskelse til den ellers hemmelighedsløse Crafter
Selv om automatgear selvfølgelig er standard, har VW genbrugt DSG-stangen
Blå farve går igen overalt i e-Crafter

e-Crafter med akilleshæl

VW smed en lille bombe, da de officielt præsenterede den ellers gennembelyste nye Crafter. e-Crafter har imponerende lasteevne og rækkevidde, men den halter fælt

af Thomas André
21. september 2016
i Nyheder

Altomvarebiler.dk i Hannover:

VW havde fortalt alt om den nye VW Crafter i ugerne op til messen i Hannover, at der ikke var mere at fortælle. Men heldigvis havde de gemt et es i ærmet, som de smed ved eftermiddagens pressekonference.

Den eldrevne VW e-Crafter. Et 135-hestes emissionsfrit vidunder, som altid er blå og har en flot rækkevidde og masser af plads til sine maksimale 1.709 kilo nyttelast.

Stor rækkevidde

For nu er tyskerne for alvor strøget med på den elektriske bølge og har præsteret en elektrisk varebil, der kan fare rundt i byerne og levere varer hele dagen – hvis der er stop nok på ruten.

For de lover en rækkevidde på op til 200 km, hvilket må siges at være i den høje ende i en tid, hvor det stadig kniber for små personbiler at nå op på tilsvarende afstande på en enkelt opladning.

Bygget til strøm

Som det er de fleste bekendt – i hvert fald i dette forum – har VW og Mercedes-Benz afsluttet samarbejdet om produktion af Sprinter og Crafter, således at VW Crafter nu skal bygges som en selvstændig varebil på en ny fabrik i Polen.

Volkswagen har benyttet lejligheden med eget udviklingsarbejde til at indbygge elbilen i konstruktionen, så de ikke skal gå på kompromis med den emissionsløse udgave.

Som en rigtig varebil

Varerumsvolumen er på 11,3 kubikmeter, og den maksimale højde i varerummet er op til 196 cm. Varerummets bredde mellem de bageste skærmkasser er på 138 cm, og lasten kan måle op til 485,5 cm i længden. Det vil med andre ord sige, at e-Crafter har uændrede indre mål i forhold til en almindelig Crafter.

En totalvægt på 4,2 ton betyder, at e-Crafter kræver stort kørekort, medmindre man får den vejer ned på bekostning af lasteevnen.

Akilleshælen

Men e-Crafter har en alvorlig akilleshæl, og den får e-Crafter til at halte på et enkelt men for de fleste meget afgørende punkt. For at nå op på den fine rækkevidde har VW måttet snitte toppen af farten, så den 135-hestes elmotor på trods af sine 290 Nm leverer en beskeden topfart på 80 km/t.

Amarok V6 med plads til fem

Og det er så her, vi render på den største begrænsning for den ellers meget lovende grønne Crafter. Volkswagen påpeger, at det gør den tilstrækkeligt motoriseret til at klare kørsel både inde i centrum af byerne og på større motortrafikveje. Virkeligheden er nok snarere, at de færreste private vognmænd vil investere i en varebil, der end ikke kan følge med i lastbilsporet på motorvejen.

Altid blå

Volkswagen Erhvervsbiler har i udviklingen af e-Crafter taget højde for en fremtidig udvikling indenfor batteriteknologi, der – afhængig af kundeønsker og specifikationer – vil kunne byde på en rækkevidde på op mod 400 km.

Jumper med nye motorer

Det er en spændende udvikling og relevant for mange virksomheder og ikke kun dem, der opererer i byerne. Ikke desto mindre vil det nok være mere relevant for de fleste, om man måske kunne skrue lidt op for tempoet i stedet.

Der er premiere på VW e-Crafter i løbet af 2017. Det samme gælder for den almindelige Crafter.

 

Tags: e-CrafterelbilerVW Crafter
Tidligere Artikel

Alaskan verdensborger

Næste Artikel

VW Crafter er Van of the Year

Næste Artikel
Van of the Year 2017 blev VW Crafter, der vandt foran PSA's trillinger og Iveco Daily

VW Crafter er Van of the Year

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023
VW havde gemt en elektrisk overraskelse til den ellers hemmelighedsløse Crafter

e-Crafter med akilleshæl

21. september 2016
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering