14,7 km på literen og 500 kg mere på krogen | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
onsdag. 22 marts 2023
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

14,7 km på literen og 500 kg mere på krogen

De tre tungeste fra Opel, Renault og Nissan får fintunet forbruget og kan fremover leveres med luftaffjedring og højere anhængervægt

af Morten Dam
27. februar 2013
i Nyheder

Selv om Opels største varebil, Movano, som er identisk med trillerne, Renault Master og Nissan NV 400, nu udstyres med dieseldrevne og turboladede CDTI-motorer på 2,3 liter, der kører længere på literen, kommer det ikke til at koste i nyttelast eller trækevne. Tværtimod vil visse modeller fremover kunne trække mere end hidtil.
Start/stop-systemet bliver standard på begge motorvarianter; 100 og 125 hk, og EU-normen ved blandet kørsel med en lav, kortakslet og manuelt gearet Movano angives til 14,9 km/l for den mest økonomiske motorvariant.
Med andre ord lover Opel gennemsnitlig forbedring af brændstoføkonomien på op til otte procent, og det er jo værd at tage med i eventuelle overvejelser om anskaffelse af en ny varebil. CO2-udslippet er opgivet til 176 g/km.

Endnu mindre rationer

Siden den nuværende model kom på markedet i 2010, er Master/Movano/NV 400 blevet drevet af en 2,3-liters turbodiesel med 100, 125 eller 150 hk. Motoren er specielt udviklet til store varebiler og produceres på Renault’s fabrik i Cléon i Frankrig.
Sidste år medførte finjusteringer af motoren en besparelse i brændstofforbruget til 13,5 km/l, svarende til en nedsættelse af CO2-udledningen  med 16 g/km til 195 g/km.
Og nu strammer Renaults ingeniører skruen en ekstra omgang, så den velfungerende 2,3’er får endnu mindre at leve af.
Forbedringerne er opnået på hovedsageligt fire punkter:

  • Varmestyring – kølevandssystemet er optimeret til at få motoren hurtigere op til driftstemperatur og dermed blive mere effektiv.
  • Ny oliepumpe og hydraulik-pumpe til servo-styringen minimerer elforbruget.
  • Dæk med lav rullemodstand.
  • Ny, letløbende gearkasseolie.

Fra 3,0 til 3,5 tons

Men går det så ikke ud over Movanos last- eller trækevne? Nej, for samtidig med standardiseringen af start/stop-automatikken har fabrikken forøget anhængervægten fra 3,0 til 3,5 ton på chassisudgaver og modeller med tvillinghjul og dobbeltkabine. Der er tale om en forøgelse på 15 procent.
Dertil kommer muligheden for at vælge forhjulstrukne Movano-udgaver med luftaffjedring. Det vil ikke bare forbedre kørselskomforten, men gør det med en remote control muligt at hæve bagenden syv centimeter eller sænke den 20 centimeter, hvilket især vil lette læsning og losning i modeller med lukket varerum.
Movano vil kunne leveres med luftaffjedring, uanset om det er en lukket kassevogn, chassisversion eller en model med dobbeltkabine.

Tags: NissanOpelRenault
Tidligere Artikel

Endnu større Santa Fe

Næste Artikel

Satser på ny CR-V til professionelle brugere

Næste Artikel

Satser på ny CR-V til professionelle brugere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

Den 2-akslede maskintrailer GH1054BT er populær hos entreprenører.

GUIDE: Så meget koster overlæs

24. maj 2022

Knaldet ved grænsen – Toldfrit øl og vin i varebilen gav kæmpe skattesmæk

3. marts 2023

14,7 km på literen og 500 kg mere på krogen

27. februar 2013
En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Toyota udvider garanti med 25.000 km

13. december 2022

Ford løfter sløret for elektrisk håndværkerfavorit

10. maj 2022

Årets Varebil 2022 bliver elektrisk – Renault sætter stikket i Kangoo

3. november 2021
Juleudsalg på både de to største fra VW

Flot fremgang i varebilsalg

10. juni 2021
Femte generation (1988 - 1997)

Toyota Hilux spottet med 3.3 meter højt læs

10. februar 2023
[adrotate group="3"]
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering