• Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 19 februar 2019
Alt om varebiler
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result

14,7 km på literen og 500 kg mere på krogen

De tre tungeste fra Opel, Renault og Nissan får fintunet forbruget og kan fremover leveres med luftaffjedring og højere anhængervægt

af Morten Dam
27. februar 2013
i Nyheder

Selv om Opels største varebil, Movano, som er identisk med trillerne, Renault Master og Nissan NV 400, nu udstyres med dieseldrevne og turboladede CDTI-motorer på 2,3 liter, der kører længere på literen, kommer det ikke til at koste i nyttelast eller trækevne. Tværtimod vil visse modeller fremover kunne trække mere end hidtil.
Start/stop-systemet bliver standard på begge motorvarianter; 100 og 125 hk, og EU-normen ved blandet kørsel med en lav, kortakslet og manuelt gearet Movano angives til 14,9 km/l for den mest økonomiske motorvariant.
Med andre ord lover Opel gennemsnitlig forbedring af brændstoføkonomien på op til otte procent, og det er jo værd at tage med i eventuelle overvejelser om anskaffelse af en ny varebil. CO2-udslippet er opgivet til 176 g/km.

Endnu mindre rationer

Siden den nuværende model kom på markedet i 2010, er Master/Movano/NV 400 blevet drevet af en 2,3-liters turbodiesel med 100, 125 eller 150 hk. Motoren er specielt udviklet til store varebiler og produceres på Renault’s fabrik i Cléon i Frankrig.
Sidste år medførte finjusteringer af motoren en besparelse i brændstofforbruget til 13,5 km/l, svarende til en nedsættelse af CO2-udledningen  med 16 g/km til 195 g/km.
Og nu strammer Renaults ingeniører skruen en ekstra omgang, så den velfungerende 2,3’er får endnu mindre at leve af.
Forbedringerne er opnået på hovedsageligt fire punkter:

  • Varmestyring – kølevandssystemet er optimeret til at få motoren hurtigere op til driftstemperatur og dermed blive mere effektiv.
  • Ny oliepumpe og hydraulik-pumpe til servo-styringen minimerer elforbruget.
  • Dæk med lav rullemodstand.
  • Ny, letløbende gearkasseolie.

Fra 3,0 til 3,5 tons

Men går det så ikke ud over Movanos last- eller trækevne? Nej, for samtidig med standardiseringen af start/stop-automatikken har fabrikken forøget anhængervægten fra 3,0 til 3,5 ton på chassisudgaver og modeller med tvillinghjul og dobbeltkabine. Der er tale om en forøgelse på 15 procent.
Dertil kommer muligheden for at vælge forhjulstrukne Movano-udgaver med luftaffjedring. Det vil ikke bare forbedre kørselskomforten, men gør det med en remote control muligt at hæve bagenden syv centimeter eller sænke den 20 centimeter, hvilket især vil lette læsning og losning i modeller med lukket varerum.
Movano vil kunne leveres med luftaffjedring, uanset om det er en lukket kassevogn, chassisversion eller en model med dobbeltkabine.

Tags: NissanOpelRenault
Tidligere Artikel

Endnu større Santa Fe

Næste Artikel

Satser på ny CR-V til professionelle brugere

Næste Artikel

Satser på ny CR-V til professionelle brugere

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kort nyt

Så meget sne ser vi sjældent, men uanset om der ligger meterdyb sne, eller vejene bare er kolde og våde, giver vinterdæk bedst vejgreb

260.000 biler på sommerdæk

31. januar 2019
Carlos Ghosn beholder foreløbig sine ledende poster i Renault

Renault beholder Ghosn

16. december 2018
-Med et så komfortabelt flertal bør parlamentet kunne nå i mål med vejpakken, mener Erik Østergaard, adm. dir. for DTL

EU-parlamentet bør kunne nå i mål

10. december 2018
Politiet kører ekstra spritkontrol hele december

Operation Julebrandert er igang

30. november 2018
Senest 1. april skal du ansøge om at blive varebilschauffør eller -vognmand

Uddannelse til vognmænd og chauffører

28. november 2018

Mest læste

-Montering af Claytons LPS-enheder i vores biler betyder, at vi har langt mindre tomgangskørsel, siger Bent Poulsen, der er flådeansvarlig i Eltel

Virksomhed sparer 990 liter brændstof per bil

8. februar 2019
Græskfødte Eleftherios Tzaferis har tilbragt 16.700 timer bag rattet i sin Ford Transit fra 2010. Foto: Ford

Sven har kørt en million

28. januar 2019
Årene har sat sine spor, men den gamle T1 bliver udstillet, som den er

Verdens første fotovogn fundet efter 54 år

13. februar 2019
De 21 varebiler blev hentet på én gang hos Ford i Holstebro. PR-foto

El-installatøren fik sine 21 nye biler leveret på én gang

30. januar 2019

14,7 km på literen og 500 kg mere på krogen

27. februar 2013
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • ARTIKLER
    • NYHEDER
    • TEST
    • BAGGRUND
    • TILBEHØR & INDRETNING
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER

sponsored