Selv om Opels største varebil, Movano, som er identisk med trillerne, Renault Master og Nissan NV 400, nu udstyres med dieseldrevne og turboladede CDTI-motorer på 2,3 liter, der kører længere på literen, kommer det ikke til at koste i nyttelast eller trækevne. Tværtimod vil visse modeller fremover kunne trække mere end hidtil.
Start/stop-systemet bliver standard på begge motorvarianter; 100 og 125 hk, og EU-normen ved blandet kørsel med en lav, kortakslet og manuelt gearet Movano angives til 14,9 km/l for den mest økonomiske motorvariant.
Med andre ord lover Opel gennemsnitlig forbedring af brændstoføkonomien på op til otte procent, og det er jo værd at tage med i eventuelle overvejelser om anskaffelse af en ny varebil. CO2-udslippet er opgivet til 176 g/km.
Endnu mindre rationer
Siden den nuværende model kom på markedet i 2010, er Master/Movano/NV 400 blevet drevet af en 2,3-liters turbodiesel med 100, 125 eller 150 hk. Motoren er specielt udviklet til store varebiler og produceres på Renault’s fabrik i Cléon i Frankrig.
Sidste år medførte finjusteringer af motoren en besparelse i brændstofforbruget til 13,5 km/l, svarende til en nedsættelse af CO2-udledningen med 16 g/km til 195 g/km.
Og nu strammer Renaults ingeniører skruen en ekstra omgang, så den velfungerende 2,3’er får endnu mindre at leve af.
Forbedringerne er opnået på hovedsageligt fire punkter:
- Varmestyring – kølevandssystemet er optimeret til at få motoren hurtigere op til driftstemperatur og dermed blive mere effektiv.
- Ny oliepumpe og hydraulik-pumpe til servo-styringen minimerer elforbruget.
- Dæk med lav rullemodstand.
- Ny, letløbende gearkasseolie.
Fra 3,0 til 3,5 tons
Men går det så ikke ud over Movanos last- eller trækevne? Nej, for samtidig med standardiseringen af start/stop-automatikken har fabrikken forøget anhængervægten fra 3,0 til 3,5 ton på chassisudgaver og modeller med tvillinghjul og dobbeltkabine. Der er tale om en forøgelse på 15 procent.
Dertil kommer muligheden for at vælge forhjulstrukne Movano-udgaver med luftaffjedring. Det vil ikke bare forbedre kørselskomforten, men gør det med en remote control muligt at hæve bagenden syv centimeter eller sænke den 20 centimeter, hvilket især vil lette læsning og losning i modeller med lukket varerum.
Movano vil kunne leveres med luftaffjedring, uanset om det er en lukket kassevogn, chassisversion eller en model med dobbeltkabine.