130 hestekræfter fra tre turboladede cylindre med et samlet slagvolumen på 1199 kubikcentimeter og med et rekordlavt brændstofforbrug og CO2-udslip? C’mon! Men dét er, hvad Peugeot postulerer i forbindelse med Car Of The Year-modlelen 308, når den udstyres med den kompakte e-THP-motor med et indsprøjtningstryk på 200 bar og turboladeren roterende med 240.000 omdrejninger i minuttet.
Ved en kontrolleret test præsterede 308’eren med den nævnte benzinmotor på 32 timer og med skiftende førere at køre 1.810 km på en tankfuld benzin og med et CO2-udslip på kun 109 g/km. Vist blev der kørt økonomikørsel, men alligevel 1.810 kilometer uden optankning af en let mellemklassemodel som Peugeot 308 – dét er langt. Men e-THP motoren er ikke den eneste, som kan drive 308’eren til bemærkelsesværdige ydelser.
Med den 1,6 liter store 120 hk/300 Nm BlueHDI dieselmotor akn den franske letmellemvægter præstere en normværdi på 3,2 l/100 svarende til 31,25 km/l med et CO2-udslip på kun85 g/km. Med andre ord: Går du rundt og forveksler stort slagvolumen med optimal ydelse, så er du begyndt at sakke bagud og lever med en verdensopfattelse, som hører det forrige århundrede til.