11-kilos regel vækker undren | Alt om varebiler - nyheder og test
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
tirsdag. 19 januar 2021
Alt om varebiler
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering
No Result
View All Result
Alt om varebiler
No Result
View All Result
Vægtgrænsen på 11 kg giver anledning til en løftet pegefinger, mener Michael Svane, der er direktør for DI Transport. Foto: Hans Søndergård, Dansk Industri

Vægtgrænsen på 11 kg giver anledning til en løftet pegefinger, mener Michael Svane, der er direktør for DI Transport. Foto: Hans Søndergård, Dansk Industri

11-kilos regel vækker undren

Svært at kontrollere regel om nedre vægtgrænse for godskørsel med pakker, mener branchedirektør

af Jess Ulrik Verge
26. februar 2018
i Nyheder, Trafikpolitik

“Jeg må tilstå, at jeg har mere end svært ved at se, hvordan man kan kontrollere overholdelsen af en vægtgrænse på 11 kg.  En pakke på 10 kg må alle køre med. Men hvis du kører med en pakke på 11 kg uden tilladelse, udfører du ulovlig godskørsel. Det koster 35.000 kr. i bøde.

Hvem kan forstå dette? Jeg kan ikke.” Sådan skriver branchedirektør Michael Svane i en kommentar til regeringens nye lovforslag til regulering af godskørsel i varebiler. Michael Svane er direktør for DI Transport, der har et tæt samarbejde med Arbejdsgiverforeningen Transport & Logistik (ATL).

Ny lov om varebiler er på vej

Lovforslaget er ikke udtryk for regeringens politik. Det er resultatet af et beslutningsforslag fra maj 2016. Det blev vedtaget af et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti. Regeringspartierne og Det radikale Venstre er imod beslutningsforslaget.

En nedre bagatelgrænse

Hensigten med lovforslaget er at regulere en del af den danske godskørsel med varebiler. Nemlig den godskørsel, der foregår for fremmed regning i varebiler fra 2 – 3,5 tons. I lovforslaget foreslås bl.a. indført en nedre bagatelgrænse for pakker. Kun hvis man kører med pakker, der vejer mere end 11 kg, kræves der en vognmandstilladelse. Hensigten er, at der ikke behøves tilladelse til omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker.

Vægtgrænsen henviser desuden til Arbejdstilsynets At-vejledning D.3.1. af september 2005. Af denne fremgår, at løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg normalt ikke anses for sundhedsskadelige løft.

En løftet pegefinger

Men Michael Svane mener, at den foreslåede vægtgrænse giver anledning til en løftet pegefinger. “Vi er nu på vej til at indføre regler, der står og falder med vægten på eksempelvis pakker. Jeg modtog 17 pakker i forbindelse med seneste jul. Og på intet tidspunkt har jeg skænket pakkens vægt en tanke. Og jeg er nok ikke den eneste,” anfører han.

Branchedirektøren påpeger, at der i varebilsudvalget var enighed om, at det afgørende var at der blev indført regler, der kan kontrolleres.

To fronter i varebilsudvalget

Varebilsudvalget blev nedsat i november 2016 af daværende transportminister Hans Christian Schmidt (Venstre). Formålet var angiveligt at afdække nogle usikkerheder og problemstillinger i beslutningsforslaget og derefter komme med en samlet anbefaling. Formanden for udvalget er Kjeld Zacho Jørgensen, der er direktør for Billund Lufthavn.

Det betyder Godskørsel Light

Udvalget har ikke kunnet blive enige om en anbefaling. Uenigheden tegnes af to fronter. Den ene er for beslutningsforslaget og tegnes af Dansk Transport og Logistik (DTL), fagforeningen 3F og FDL, der er en organisation af selvkørende vognmænd.

Den anden er imod beslutningsforslaget og på linje med regeringspartierne. Denne front tegnes af ITD, Danske Speditører, Dansk Industri, FK Distribution, H.P. Therkelsen, Håndværksrådet, Mover og Danske Medier.

Lovforslaget er i høring hos transportbranchen frem til den 9. marts.

 

 

Tags: Beslutningsforslag B165Dansk IndustriDI TransportGodskørsellovforslagMichael Svanevarebilsudvalg
Tidligere Artikel

Lydløst storskrald

Næste Artikel

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Næste Artikel
Fagbladet 3F afslører endnu et eksempel på, hvor rådden kurerbranchen er

Fiat og Tyskland dropper dieselmotorer

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest læste

En Citroën Jumpy er møbleret og klar til udflugt

Brug varebilen til arbejde og fritid

25. november 2020
Vægtgrænsen på 11 kg giver anledning til en løftet pegefinger, mener Michael Svane, der er direktør for DI Transport. Foto: Hans Søndergård, Dansk Industri

11-kilos regel vækker undren

26. februar 2018
Nissans marketingschef, Steffen nederby Høy har selv fået sig en varebil på hvide plader som firmabil

Varebiler på hvide plader

17. juli 2017
Sortimos hylder er modulopbyggede, så alle kasser passer i alle produktserier

Må man selv bygge reoler i varebilen?

27. november 2020
Mange er ikke klar over, hvor lidt der skal til, før de overskrider bilens tilladte totalvægt, men det fritager dig ikke for ansvar i politiets razziaer

84 procent kører med overlæs

22. december 2014

Kort nyt

Stadig gang i varebilsalget

20. november 2020

Citroën’s varebiler sælger som nybagte baguettes

15. oktober 2020

GODT NYT: Vild salgsfremgang for varebiler

5. oktober 2020

MAN udvider TGE 4×4-programmet op til 5,5 tons totalvægt

29. september 2020

Ny omgang motorfusk? Porsche i myndighedernes søgelys

25. august 2020
Copyright © - Alt om varebiler
  • Redaktionen
  • Annoncering
  • Privatliv
  • Facebook
  • Twitter
No Result
View All Result
  • NYHEDER
  • TEST
  • ELEKTRISKE VAREBILER
  • TILBEHØR & INDRETNING
  • BAGGRUNDSARTIKLER
    • PERSONBILER
    • BAGGRUND
    • TRAFIKPOLITIK
    • ØKONOMI & AFGIFTER
    • KOMMENTAR
    • SPONSERET INDHOLD
  • BILMÆRKER
    • Audi
    • Ford
    • Iveco
    • Mercedes-Benz
    • Volkswagen
    • Citroën
    • DS
    • Fiat
    • Mitsubishi
    • Opel
    • Renault
    • Subaru
    • Toyota
  • Annoncering