• Dieselgate kommer til at gøre rigtig ondt på VW-koncernen. Næsten 100 milliarder skal de betale tilbage - bare i USA.

VW vil spare 14 milliarder

VW-koncernen vil spare over 14 mia. kr. ved at reducere antallet af varianter

’Diesel gate’ som VW-skandalen er blevet kendt, koster hele VW-koncernen en ordentlig omgang euro. Efter det er kommet frem, at virksomheden har installeret snyde-software, som gjorde det muligt at opfylde høje miljøkrav i tests, men som samtidig lod bilerne forurene langt mere i virkeligheden, har hidkaldt en tsunami af bøder. Og hvis det ikke skal knække virksomheden, er det nødvendigt med en stor spareøvelse.

VW klar med rettelser

Derfor har VW nu meldt ud, at man vil spare udgifter ved at skære på antallet af varianter af forskellige modeller. Øvelsen skulle gerne spare over 14 mia. kr.

Indtil videre er det kun mærket VW, som laver spareøvelsen, og skal man tro Bernd Osterloh, som er den øverste repræsentant for VW’s 600.000 mand store arbejdsstyrke, så er der masser af potentiale i de mange varianter og udstyrslinjer.

– Os i arbejdsrådet har længe gjort opmærksomme på den kæmpe skare af modelvarianter og mange forskellige komponenter. Det giver nemlig en kæmpe kompleksitet, og gør eksempelvis logistikken dyrere. Vi kan reducere udgifter her i stor skala uden at behøve at tale om at skære i antallet af jobs.

VW Touran med vokseværk

Større besparelser

VW håber i alt på at kunne spare omkring 37 mia. kr. på at effektivisere deres produktion, og så vil man beskære udvikling af ny teknologi med 7 mia. kr. Men de store tal er også nødvendige, for det anslås at skandalen har kostet koncernen 64 mia. kr. for de omkring 11 mio. biler, som er udstyret med snydesoftware. Det gælder nemlig både 1,2, 1,6, 2-liters og 3-liters dieselmotorer, som findes i VW, Audi, Porsche, Skoda og Seat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *