• De nye dimensioner er bygget på VW's store MQB modul-platform, så det er en helt ny bil, der rammer Danmark til Oktober. Men den ligner nu sig selv ganske påfaldende

  • VW har på én gang formået at løfte interiørets overordnede indtryk til noget hidtil uset elegant uden at forråde sin konservative designtradition

  • VW Touran bliver hele 13 cm længere. Det meste er føjet til akselafstanden til glæde for stabilitet og langtursegenskaber

  • På hvide plader giver de 113 mm ekstra akselafstand mere benplads. Ombygget til varebil bliver det hele forvandlet til varerum

  • Fronten får det nye brede udtryk med de vandrette linjer, der går ud i ét med forlygterne

  • Der er ikke meget nyt at læse på specifikationsarket, men de nye Euro6-udgaver gør VW's TDI- og TSI-motorer påfaldende mere effektive

  • Bagfra er der knap så meget lav, bred og sport. Bagklappen siger mere noget om en praktisk og anvendelig MPV

Finpudset VW Touran med nye motorer

Til oktober introducerer Volkswagen en ny og større Touran

Nye TDI-dieselmotorer og TSI-benzinmotorer, der yder fra 110 til 190 hk løfter køreglæden og giver op til 19 procent lavere forbrug, og en stribe af innovative assistentsystemer gør Touran til en af de sikreste MPV’er på markedet lige nu.

VW Touran har siden introduktionen i 2003 været en af de mest populære MPV’er på det Europæiske marked og er solgt i over 1,9 millioner eksemplarer. Høj funktionalitet, fleksibilitet og rummelighed kombineret med gode køreegenskaber og stærke motorer har gjort Touran til en komplet MPV. Volkswagen har videreudviklet konceptet og introducerer til oktober anden generation af Touran. Det er den første multi-variabel MPV baseret på MQB-modulplatformen, hvilket gav mulig for at designe en MPV med lang akselafstand, korte udhæng og optimal udnyttelse af plads i interiøret, og samtidig reducerer bilen vægt med op til 62 kg.

Lav og bred

Touran har fået Volkswagens nye snit med lidt mere robust ydre,så den ligner det øvrige VW-program. Frontdesignet er præget af horisontale linjer, som sammen med de slankere og mere karakteristiske forlygter får Touran til at se lavere og bredere ud. 130 mm længere, 41 mm bredere og en marginalt lavere højde giver Touran mere elegante og dynamiske proportioner.

Mobilt kontor til millioner

Interiøret i den nye Touran er blevet mere indbydende og stilrent, instrumentbordet er lavere og har fået mere personbilspræg over sig med et mere førerorienteret design. I midten af instrumentbordet finder du radiosystemet Composition Media med 6,5-tommer touchskærm, SD-slot, otte højttalere, Bluetooth og USB. Discover media Navigationsanlæg med tre års Carnet giver mulighed for at benytte en række onlinetjenester og apps via din smartphone.

De 130 mm ekstra længde, hvoraf de 113 mm er mellem akslerne for at give mere benplads i personbilsudgaven. På gule plader mærkes det mest som et mere stabilt køretøj, fordi hjulene er flyttet længere ud i hjørnerne.

Motorprogrammet

Touran introduceres med seks TDI-diesel- og TSI-benzinmotorer, der er op til 19 procent mere brændstoføkonomiske i de nye Euro6-udgaver. TSI-motorerne omfatter en 1,2 TSI med 110 hk/175 Nm (0-100 km/t: 11,3 sek. 189 km/t, 18,5 km/l), en 1,4 TSI med 150 hk/250 Nm (0-100 km/t: 8,9 sek., 209 km/t, 17,5 km/l ) og en 1,8 TSI med 180 hk. På dieselsiden er der en 1,6 TDI med 110 hk (0-100 km/t: 11,9 sek., 187 km/t, 23,8 km/l) og to 2,0 TDI-motorer med henholdsvis 150hk/340 Nm (0-100 km/t: 9,3 sek., 208 km/t, 22,7 km/l) og 190 hk (21,3 km/l). Afhængig af motor kan Touran bestilles med 6- eller 7-trins DSG-gearkasse, som er standard på 1,8 TSI (6-trins) og  2,0 TDI (7-trins).

Nye sikkerhedssystemer

Den nye Touran vil være en af de sikreste MPV’er på markedet og er som standard udstyret med syv airbags, Isofix-beslag på alle fem bagsæder, Multikollisionsbremse, træthedsregistrering og Front assist inklusiv City Emergency Brake. Som ekstraudstyr tilbydes en række nye assistentsystemer som Side Assist inklusive udkørselsassistent, Køassistent, Trailer Assist, Dynamic Light Assist, Vejbaneassistent, Vejskiltegenkendelse, Blind Spot sensor, Adaptiv fartpilot (30-160 km/t) og full LED-forlygter med dynamisk kurvelys.

Udryddelseslejren i Lommel

Touran introduceres til oktober og koster fra 300.000 kroner for en 110 hk 1,2 TSI Trendline, og med dieselmotor begynder priserne ved 335.000 kroner for en 110 hk 1,6 TDI Trendline. De to kraftigste motorvarianter – 1,8 TSI (180 hk) og 2,0 TDI (190 hk) – kan leveres fra starten af 2016.

En Touran 2,0 TDI Comfortline med 6-trins manuel gearkasse har en beskatningsværdi på 349.447 kroner, og en 1,4 TSI Comfortline ligger på 321.701 kroner inklusiv leveringsomk.

Vanpriserne er ikke klar endnu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *