• Touran er stadig den fromme praktiker. Den er bare blevet større og bedre

  • Instrumentbordet kommer til at fremstå en smule rodet. Men tak for de store, velfungerende kopholdere

  • Læg mærke til, hvor meget Passat der er genbrugt i bagdelen af Touran, selv om det er svært at bevare det elegante look, når højden skal være så praktisk

  • Varerummet er på næsten to kubikmeter med et nærmest kvadratisk tværsnit i den nye Touran. Forbilledligt

  • Brede linjer fra de traditionelle personbiler går igen i den nye Touran

  • Hvorfor de ikke satte instrumentbordet fra den nye Passat i Touran må guderne vide. Det havde klædt den

VW Touran med vokseværk

VW Touran er vokset på alle leder. Den kører bedre end den gamle, og den er væsentligt forbedret på stort set alle punkter. Bortset fra instrumentbordet

Indtil for få år siden skrev VW ‘PD’ ud for deres dieselmotorer. Det stod for pumpedyse, som var den indsprøjtningsteknologi, de foretrak i mange år. Senere kom der til at stå ‘CR’ for Commonrail.

I dag skriver de ‘SCR’  for Selective Catalytic Reduction for at vise, at det er den nyeste dieselgeneration med AdBlue og ingen snyd, der ligger under hjelmen.

Større udfordrer

Selv om der næppe er grund til at tvivle mere på Guds vildledte børn fra Wolfsburg, så er det nu alligevel rart lige at blive mindet om det. Produkterne fejler i hvert fald ikke noget.

BMW 2 GT – supervan

Renault Espace i topgear

Og det gør nyeste generation af VW Touran i hvert fald ikke. Større rummelighed, bedre langtursegenskaber og priser der udfordrer de mest iøjnefaldende konkurrenter fra Ford, PSA, Renault og BMW.

Missionen

Volkswagen har videreudviklet konceptet i anden generation af Touran. Den er baseret på MQB-modulplatformen, der har gjort det muligt at designe en MPV med længere akselafstand, kortere udhæng og bedre udnyttelse af pladsen indvendigt. Samtidigt har den tabt sig op til 62 kg afhængigt af version.

Godt 11 centimeter længere er der mellem akslerne i forhold til den gamle VW Touran. Men det er ikke gået ud over udhænget; faktisk er den totale længde vokset med 13 centimer. På hvide plader betyder det bedre plads på bagsæderne, hvilket har været den primære mission for VW. Men uanset pladernes farve så giver den længere akselafstand en roligere kørestil på de lange stræk, og det er jo de færreste Touran-førere, der tager sådan en balje med til track-day på den lokale speedway.

Pladsen i kassen

For varebils-udgaverne er resultatet, at gulvet i varerummet er endt på hele 169 cm i længden, samtidigt med at der er lige over en meter mellem skærmkasserne. Det giver et samlet varerum på næsten to kubikmeter til en læssekant på 64 cm.
Drømmemål for udfarende sælgere.

VW ombygger kun deres personbilertil varebiler på bestilling, så vi må indtil videre nøjes med en prøvetur i en personbil, men den giver et fint billede at pladsen i kassen

Gammelt instrumentbord

Alting – instrumentbord og førerplads inklusive – fremstår med traditionel VW-karaktér stramt og sporty. Men der er stadig mange knapper med små, hvide bogstaver. Passat’en, vi testede for et par måneder siden, har den samme midterkonsol, men den testede Passat havde en profil i børstet alulook, så de sorte knapper fremstår i bedre kontrast.

Passat har også fået et smukt, langstrakt instrumentbord, som af uforklarlige årsager ikke er monteret i Touran. Her er stadig de gamle luftdyser i midten, som afbryder de elegante linjer, som ellers går igen i både Golf og Passat.

Små bidder

Rent æstetisk kunne man måske godt forestille sig, at VW tager sig lidt bedre tid til at kigge konkurrenterne over skuldrene i fremtidens Touran’er. Trenden går imod mere stilrene førermiljøer, hvor mere og mere betjening af ikke direkte kørselsrelateret udstyr flyttes til touchskærme.
De konservative designere i Wolfsburg har tilsyneladende valgt at tage udviklende i små bidder, så vi kan have noget at glæde os til.

Betjeningen af touchskærmen er eller helt upåklagelig. Den reagerer hurtigt på menuknapperne på siderne, og det samme gælder for undermenuerne. Men af én eller anden årsag vil de ikke inkludere klimaanlægget i den digitale betjening.

Mere diesel på vej

Indtil videre kan der kun leveres en enkelt dieselmodel i Danmark. Det er en 190-hestes 2.0 TDI med DSG-gear. Senere kommer også 1.6 TDI med 120 hk og en 2.0 TDI med 150 hk, som er den, Altomvarebiler.dk har prøvekørt et par timer uden læs.

Fiat Fullback pickup

Få dieselmotorer fungerer med så stor naturlighed som Volkswagens. (Vi gider ikke flere jokes om Diesel-gate). Den lille 1,6’er er det naturlige valg for den, der kører lange stræk på motorvejen. 2,0’eren er rar at smække foran de tungere læs; specielt hvis du har meget bykørsel. Men den stærke 190’er er for dem, der gerne vil have kraftoverskud til enhver situation.

Nøjsomme benzinmotorer

Men motorhistorien behøver ikke at stoppe her. Benzinprogrammet er komplet til levering nu, og det strækker sig fra den 110-hestes 1.2 TSI over 1.4 TSI med 150 hk og den bredskuldrede 1,8’er med 180 hk. Alle er opgivet til et snit på mindst 17,5 km/l, så helt ude i skoven er det jo ikke, hvis kørselsbehovet ellers tillader det.

Vi bringer senere en komplet test af den nye Touran, når vi har prøvet den med læs og fået en masse kilometer i benene på den.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *