• Test af tekst under billeder

VW Taigun tæt på slutlakeringen

Næsten produktionsklar udgave af SUV'enVW Taigun lanceres i New Delhi

Konceptet er ikke nyt, for VW viste allerede i 2012 konceptet VW Taigun ved et motorshow i Sao Paulo, Brasilien, men når dørene åbnes for det indiske motorshow i New Delhi, står den tilsyneladende så produktionsklar, at den blot mangler slutlakeringen.
En iøjnefaldende forskel fra Sao Paulo-udgaven til New Delhi-versionen er reservehjulet, der oprindeligt var placeret i bagagerummet, men nu er hængt op på bilens to-delte bagsmæk. Det er  simpelthen, fordi forbrugerne har krævet det.
Vil VW sælge den kompakt SUV med 4-hjulstræk, må det forventes, at nogle af køberne vil køre andre steder end i asfaltjunglen.
Taber et af hjulene luften, skal man ikke være tvunget til at tømme bilens  bagagerum for at få fat på reservehjulet. Det skal derfor sidde udvendigt. Basta!

Mindre end Tiguan

Taigun måler 3859 mm i længden – eller 3995 mm med reservehjulet på bagsmækken. Den er 1728 mm bred og 1570 mm høj – 1605 mm med tagrælinger. Akselafstanden er 2470 mm, hvilket burde garantere en bil med god køredynamik. Især hvis VW formår at holde bilens slanke linie. Prototypen som vises i New Delhi vejer ”kun“ 998 kilo. Med korte udhæng for og bag skulle der tillige være sikret gode til- og frakørselsvinkler i terræn.

Med tre ”propper“ 

Under låget foran ligger en turboladet, 3-cyl. TSI benzinmotor på bare 1,0 liter. Men før du afskriver bilen, så læs lige resten!
Den lille kværns tre ”propper“ producerer 110 hk, hvilket giver en vægteffekt på kun 9 kg/hk, dersom bilen efter slutlakeringen fortsat vejer under 1.000 kilo. Samtidig resulterer det i et beskedent brændstofforbrug, da Taigun ved blandet kørsel skal være god for et gennemsnit på 21.2 km/l og et CO2-udslip på 110 g/km. Med 50 liter i tanken giver det bilen en rækkevidde på 1.000 km.

Til 100 km/t på 9,2 sek.

Helt tabt bag andre biler er den heller ikke, da motoren i kombination med en 6-trins gearkasse rykker Taigun til 100 km/t på 9,2 sek. og topper ved 186 km/t. Bilen er med andre streget op til både hullede jordveje i udkantsområder og glatslikkede motorveje i veludbyggede infrastrukturer. For øvrigt står den på 17-tommer hjul dækket af med 205/50-profilerede gummiringe.

Sluger 996 liter

Med udhæng på 708 mm for og 661 mm bag har Taigun gode til- og frakørselsvinkler, 28 grader for og 35,5 grader bag, men af en eller anden grund har VW  ikke opgivet noget om rampevinklen. Hvorvidt det skyldes , at dens formåen over en skarp bakkekam lader noget tilbage at ønske, får indtil videre henstå i det uvisse.
Hvad er der af plads i Taigun? Ifølge de foreliggende data, kan den klare op til 996 liter og karmbredden er  900 mm.
Kabinen er indrettet med en loftshøjde på 1036 mm over forstolene og 980 mm over kabinens bageste del. Ratstammen kan justeres over en vinkel på 25 grader, så med angiveligt god benplads, skulle der være sørget for gode pladsforhold bag rattet.

Taigun versus Tiguan

Til sammenligning stiller den lidt større VW Tiguan med følgende mål: Længde, bredde og højde: 4426/1809/1703 mm, akselafstanden er 2604 mm, varerummet kan tage op til 1510 liter og loftshøjden over gulvet er 920 mm og i bredden mellem hjulkasserne 1000 mm. I længden og bredden er Tiguans varerum henholdsvis 1520 og 1295 mm.
Off the road får Tiguan kamp til stregen på til- og frakørselsvinklerne, de er henholdsvis 28 og 25 grader. Før den er færdig med at klatre, er Taigun smuttet. Tiguan har en frihøjde på 200 mm og rampevinklen er 20 grader. Med den kortere akselafstand burde Taigun kunne stille med en ligeså god rampevinkel – om ikke bedre, også selvom frihøjden ”kun“ er 180-190 mm.
Så hvad venter Volkswagen egentligt på? Kom nu med den Taigun!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *