• Lange linjer - både på langs og på tværs - får den store, rummelige Passat til at synes elegant

  • BlueMotion-udgaven hører til i den billige ende af Passat-familien. Både i butikken og de løbende udgifter. Det gør den til den bedste Passat lige nu

  • Pladsen er uforandret i forhold til forgængeren, men de brede linjer giver en bedre pladsfornemmelse

  • Du skal ikke efterfylde AdBlue hver dag. Men det er en garanti for, at der ikke er snydt med din VW

  • Nå ja, den skal måske helst ses forfra, men som amerikanerne udtrykker det. This is the business end

  • Naturligvis ikke for traditionelle håndværkere, men kørecomputeren viste 23 km/l efter en uges test under alle forhold. Godt incitament til at pakke effektivt

  • Cremen af moderne bilteknologi foran en gammel skude. Passat er en helt ny filosofisk tilgang til firmabiler

  • Det analoge ur mellem luftdysserne går videre. Denne stildetalje startede i forrige generation af Passat

  • Man fornemmer virkeligt designerens penselstrøg på instrumentbordet - og ingeniørens kaffetørst i kopholderen

VW Passat – standsmæssig transport

Passat skiller sig ud fra mængden ved at gå egne veje i et ellers meget sportsligt orienteret segment

Om VW’s monumentale image-krise og deraf følgende bivirkninger følger med helt ind i salgslokalet er op til den enkelte kunde at teste. Men én ting er sikker: Tyskens produkter fejler ikke mere i dag, end de gjorde, før emissions-bomben gik af den 18. september.

Og mon ikke, de har lært nok af skandalen til ikke at begå den samme fejl to gange. Ergo kan vi nok stole på, at deres Euro6-motorer lever op til gældende krav.
Vi har testet seneste udgave af Passat i den meget passende BlueMotion version drevet af den lille 1.6 TDI med 120 hk, en officiel brændstoføkonomi på 27 km/l og et hidtil uhørt komfortniveau for klassen.

Hjemmerally

Kodeordet i de sidste mange år i D-segmentet har været ‘dynamisk’. Der skal svingegenskaber og aktiv køreoplevelse til, hvis det skal sælge. Lige nummeret før styrthjelm og kørehandsker.
Men nu har VW sagt stop. Ikke mere hjemmerally og GTI i firmabilklassen. Passat skal være grøn, sikker og frem for alt et stilikon.

Om det er lykkedes er selv følgelig op til den enkelte. I 2015 bygger verdens største bilproducent selvfølgelig ikke amerikanerflydere. Vejgreb er stadig en kontaktsport for VW, og Passat kan stadig svinge med stor sporsikkerhed, og motorvejskørsel i venstre spor er stadig favoritdisciplinen.
Men den har fået stivet flipperne og pudset skoene. Passat er blevet anstandsmæssigt præsentabel.

Elegantier

Forandringerne kan synes på detaljeplanet, men virkeligheden er en anden. VW Passat er med få midler – ja, detaljerne – gået fra at være en rigtigt god store mellemklasse, der kæmper på lige fod med konkurrenterne, til en elegantier, der tilbyder sine kunder et reelt alternativ til den voksende flok af meget dynamisk indstillede familiebiler med sportslige køreegenskaber til en aktiv kørestil.

Passat er gået i stik modsat retning, selv om du aldrig får deres ingeniører til at indrømme det.
Og måske er det slet ikke tilsigtet.
Men da designerne nede i Wolfsburg slog den lange streg til de brede linjer for at give indtryk af en bredere og lavere Passat, åbnede de også for synsindtrykket.

Betjeningsfunktion

Siddestillingen er der næppe forandret en millimeter på, men ved at anbringe den i et mere åbent miljø får man en mere andægtig fornemmelse af at sidde med anstand i smukke omgivelser. I modsætning til at være solidt plantet nede i et sportssæde, hvor du skal til at præstere.

Håndværkertilbud til surferbumser – Opel Vivaro Surf Concept

I den nye Passat er føreransvaret i højere grad blevet til en forholdsvist enkel betjeningsfunktion af et kompliceret køretøj med masser af aktive sikkerhedssystemer og kørerhjælp.

Trille med 130

De lange, elegante linjer, de klimabevidste BlueMotion-logoer , det lyse og imødekommende interiør, den tyste kabine. Alt sammen går op i en højere og tidssvarende enhed. Ja, selv de skarpe køreegenskaber. For selv om komforten er topprioritet, så tillader VW selvfølgelig ikke at sende en blød balje på gaden.

Passat holder på formerne, uanset om du sender den gennem et snævert sving på landet eller lader den trille med 130 ud ad motorvejen. Den kan det hele. Lige som den altid har kunnet. VW har bare tilføjet lidt stiv skjorteflip, lidt anstand uden at forhindre dig i at smide slipset og knappe den øverste knap op på vejen hjem.

Genopfundet sig selv

Det kan synes en anelse paradoksalt her midt i en skandaletid for VW, at et menupunkt i kørecomputeren faktisk viser rækkevidden for AdBlue, som jo i princippet er det centrale punkt i hele snyde-misseren. VW ville ikke montere det kostbare efterbehandlings-system og tog den nu kendte genvej.
Så AdBlue-rækkevidden er på én og samme tid dokumentation for VW’s umådelige tekniske formåen og en skamstøtte for de idioter inden for koncernen, der gamblede og tabte.

VW-skandalen kan koste 500 milliarder

Med AdBlue-teknologi til de Euro6-godkendte motorer kører de længere på literen end nogensinde. Opgivet til 27 km/l ligger BlueMotion-modellen forrest på den grønne gren af Passat’erne, men både kræfter og grøn profil i den lille BlueMotion-motor kan i dag nemt kombineres med bilisme i den komfortable og prestigiøse ende af skalaen.
Passat har med ganske få midler genopfundet sig selv i en udgave, hvor der ikke er det store vundet ved at vælge en af modellerne med dobbelt så mange hestekræfter.

 

Fakta:
VW Passat Variant 1.6 TDI BlueMotion:
Motor: 1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 120 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 10,8 sekunder
Topfart: 206 km/t
CO2: 95 g/km
Forbrug: 27,0 km/l
Pris: 206.998 kroner plus moms
Billigste: 203.996 kroner plus moms

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *