• Så strømlinet er profilen på den nye Passat, og på trods af klassificeringen som sværvægter af Guds nåde, bevæger den sig som en mellemvægter

VW Passat – mere jakkesæt end køredragt

I en konform og ensrettet verden går Passat egne veje og bliver til den bil, den altid har drømt om at være: direktionsvogn for manden i jakke og slips med familie

Ved første øjekast er der intet at undre sig over. Den nye Passat er en stærk kandidat til prisen for tidens mest elegante stationcar. Den oser af klasse og stil med sine lange, stilsikre linjer og fine detaljer. Den bastante, kampvognsagtige front fra forrige generation er erstattet af en lettere og lavere motorhjelm med en kølergrill, der er forvandlet fra gadekampvisir til catwalk-materiale.

Og det fortsætter, når du sætter dig bag rattet. Kølergrillens brede tandbøjle går igen i den ubrudte linje hele vejen på tværs af instrumentbordet. Målet var at skabe en oplevelse af rummelighed, albuerum og forfinet overblik.

Det er lykkedes til topkarakter.

Lad de andre slås

Passat har droppet kampen om at blive klassens mest sportslige og dynamiske firmabil. Den disciplin er der alt for mange deltagere i, til at en racehund somPassat kan gøre sig gældende på samme vilkår. I stedet er den gået egne veje og har realiseret sin egen drøm om at blive en ægte direktionsvogn.

To års garanti og 707 hk – møde den nye Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Måske designet af de samme designere, som lavede de forrige generationer, og som i processen er modnet og har lagt ungdommens vildskab bag sig. Sådan føles det i hvert fald. Der er langt mere direktionsgang og teaterbesøg over den, end vi har været vant til.

Ikke til slåbrok og sutsko

Og det hele tager udgangspunkt i det nye, smukke design med brede krom-lister i både kølergrill og instrumentbord. De giver den nye Passat et elegant og stilfuldt udtryk med en lys og indbydende kabine.

Dette er ikke et værested for cowboybukser og hængerøv. Du skal i hvert fald ikke suse til bageren søndag morgen iført slåbrok og sutsko.

Vi bevæger os i skjorte og jakke, eventuelt sejlersko og vindjakke til en uformel søndagsfrokost på havnen.

Tæmmet køreoplevelse

Men denne stil og elegance har sin pris. Passat er ikke længere en bil for den aktive fører, der tager en omvej ad snoede landeveje for at få en køreoplevelse. Hvis du tager en omvej i den nye Passat, så er det med stor sandssynlighed for at opleve det, der er uden for bilen.

Selve køreoplevelsen er tæmmet en del, så selve bilen og teknikken træder i baggrunden for at passe sit arbejde som transportmiddel.

Undgå højresvingsulykker med bevægelsessensor

Og den gør det uden at være påtrængende eller blære sig. Bare fuldstændigt gennemført elegant med alle tidens elektroniske underholdnings- og sikkerhedssystemer inden for rækkevidde – enten som småpebret ekstraudstyr eller lige ved hånden i den velindrettede kabine.

Bedre end nogensinde

Det samlede indtryk kan vel konkluderes som en smule mere voksent, end vi er vant til. VW lader jo ikke sådan en køremaskine suse rundt i glatte dansesko. Der er godt greb i underlaget. Faktisk bedre end nogensinde. Og den kan stadig tage svingene, så far får et smil om læben, når han vælger det byggemarked, der ligger længst væk for at købe en pakke søm.

Fuldstændigt uimodståelig

Testbilen er den absolutte topmodel 2.0 TDI 4Motion med 240 fuldstændigt uimodståelige hestekræfter fra den toliters TDI med biturbo.

4Motion giver et bedre vejgreb i glat føre, og der er andre fordele ved at trække på alle fire hjul. Men 4Motion tilføjer et par hundrede kilo til den køreklare vægt for ikke at tale om pris og brændstofforbrug.

Med en 0-100-tid på 7,7 og et forbrug på 22,2 km/l ligner den forhjulstrukne Variant med 190 hk med seks-trins DSG-gearkasse den umiddelbare drømmebil for de mest forkælede firmabilister.

Klare prioriteter

Komforten er i højsædet. Støjsvag og problemfri komfortabel komfort i topklasse. Det er, hvad VW er gået efter, og det er præcist, hvad de har opnået.

Alt andet er sat tilbage i prioriteringsrækkefølgen. Man oplever slet ikke den sportslige kørestil, som ellers har vundet indpas i klassen. Ikke at Passat har svært ved at runde hjørnerne og komme fra land. Slet ikke med 240 heste, biturbo og firehjulstræk. Den har greb om tingene; den mister bare ikke fatningen i en spurt.

Der er godt nok fem køreindstillinger i computeren – fra økonomi til sport. Men den indbyder bare ikke rigtigt til nogen af dem. ‘Komfort’ er mest passende i denne ophøjede klasse.

 

VW Passat 2,0 BiTDI 4Motion Highline Van:

Motor: 1968 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 240 hk / 500 Nm
0-100 km/t: 6,3 sekunder
Topfart: 238 km/t
CO2: 139 g/km
Forbrug: 18,9 km/l
Pris uden ekstraudstyr: 334.295 kroner plus moms (54.404)
Billigste: 203.996 kroner plus moms (35.958)

 

 

 

4 meninger om “VW Passat – mere jakkesæt end køredragt”

    1. Hej Kristian!
      Tak for din kommentar. Nej, det er jeg helt enig med dig. Det er mere tendensen i VW’s tilgang til den nye Passat, jeg forsøger at beskrive. Jeg oplever, at de bevæger sig væk fra konkurrenternes forsøg på at være sporty og ‘for den aktive fører’. Den nye Passat er i højere grad en transportør af alle passagerer. – I modsætning til biler som for eksempel Mazda6 og Ford Mondeo, som går i den stik modsatte retning.

      1. Ja, sådan forstår jeg naturligvis også essensen af det, du skriver. Jeg studsede blot over formuleringen: “Passat er ikke længere en bil for den aktive fører, der tager en omvej ad snoede landeveje for at få en køreoplevelse”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *