VW-oplæg til nye vaner

Varebil-konceptet e-Co-Motion bærer kimen til en 0-forurenende nærdistribution

Med en fremtid præget af stadig skrappere miljøkrav, flere og flere byzoner med kørselsforbud for større og tungere køretøjer og brændstofpriser på den forkerte side af smertegrænsen bliver der behov for probate mobile alternativer til varedistributører, håndværkere og anden nødvendig transport i nærområder. Volkswagen har en helt elektrisk løsning på det: e-Co-Motion!
Med dimensionerne 4550/1900/1960 mm i længde, bredde og højde er konceptbilen mindre end den nuværende VW Transporter, men alligevel kan den byde på et 4,6 kubikmeter stort varerum og en lasteevne på 800 kg samt lav ladhøjde.

Fremtidens el-varebil fra VW

Bilens batteridrevne drivlinie trækker via et planetgear på bagakslen med en maksimaleffekt på 115 hk og 270 Nm. Med et 20 kWh batteri er rækkevidden pr. opladning 100 km, et 30 kWh batteri 160 km og et 40 kWh batteri 200 km. Topfarten er 120 km/t.
Rummeligheden og lasteevnen i e-Co-Motion er opnået ved en pladsbesparende indbygning af batterikassen i bilens bærende konstruktion.

Indstigning fra passagersiden

Filosofien bag konceptet er en kombination af mest mulig plads og lasteevne og mindst mulig miljømæssig belastning. Bilen er tænkt som en løsning til transportopgaver i byområder, og for at gøre bilen 0-forurenende er batteridrift rent teknisk den mest farbare løsning.
Køreegenskaberne er udviklet med koncernens vanlige tæft for retningsstabilitet og fjederafstemning ligesom brugsværdien er tilgodeset med en relativ beskeden vendekreds på 8,95 meter.
Kabinen er indrettet med høj siddeposition for at sikre optimalt udsyn ligesom sædearrangementet er udformet, så passagersædet kan foldes sammen og derved lette adgangen til førersædet ved indstigning fra passagersiden.
En modulbaseret og flytbar centerkonsol med kopholder, 12/230 v-udtag, småtingsrum og plads til en PC bidrager til såvel brugsværdien som komforten. 

Land Rover lader op til at køre med strømmen

Volkswagen har ikke tilkendegivet, om e-Co-Motion sættes i produktion eller blot er et trin i en udviklingsproces henimod en platform, der kan danne grundlag for en række variationer over temaet. 
Bilen er givetvis ikke lavet for sjov, den rummer DNA til noget, vi kommer til at se i en ikke så fjern fremtid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *