• Bestyrelsesformand Hans Dieter Pötsch (til venstre) her sammen med den nye CEO for VW, Matthias Müller

VW lægger kortene på bordet

Volkswagen fortalte i går på et pressemøde i Wolfsburg, hvorfor de snød med emissionstallene i deres dieselmotorer

Volkswagens ingeniører var ganske enkelt ikke i stand til at præstere motorer, der kunne leve op til de meget strikse amerikanske udledningsbegrænsninger for NitrogenOxider, de såkaldte NOx’er.

Det afslørede Volkswagens nye ledelse med bestyrelsesforman Hans Dieter Pötsch på et pressemøde ved hovedkvarteret i Wolfsburg i går.
Det skriver Automotive News.

Værste krise nogensinde

Det er første gang, VW offentligt lægger kortene på bordet om den skandale, der har kastet koncernen ud i den værste krise nogensinde. Domstole og myndigheder over hele verden er i fuld gang med at endevende hele modelprogrammet og tilbagekalde hele serier for at få orden i sagerne.

Pötsch forklarede, at VW stadig anslår, at det er et ‘forholdsvist lille’ antal medarbejdere, der har været involveret i svindlen. VW har suspenderet ni ledende medarbejdere, som ‘muligvis’ har været involverede i emissions-svindlen.

En hel række fejl

– Den vigtigste opdagelse er, at der ikke er tale om en enkeltstående fejltagelse men om en hel række af fejl, som ikke blev opdaget og fulgt op på i løbet af denne tidsperiode.

Den ulovlige 2.0 TDI-software kan spores tilbage til 2005, da Volkswagen besluttede sig for at lancerer en storstilet satsning på at sælge dieselmotorer til det amerikanske marked.

Stramt budget

Den gang var de amerikanske emissions-grænser langt mere strikse end de europæiske. De tyske ingeniører arbejdede på at udvikle en ny toliters dieselmotor til det amerikanske marked. Det er den, der fik navnet EA 189. Men de kunne ikke få den til at leve op til både det amerikanske NOx-niveau og deres egen ledelses budgetter og tidsramme.

Udryddelseslejren i Lommel

Derfor udviklede ingeniørerne en software, som indeholder to emissionsmål: Et til at opnå lav NOx-udledning ved laboratoriemålinger og et andet til landevejskørsel, som udleder markant flere NOx’er men også giver en bedre brændstoføkonomi.

Ingeniører under pres

– I dag må vi desværre erkende, at de ingeniører, der arbejdede på EA 189, ganske enkelt ikke var i stand til at finde en måde at overholde de strengere NOx-begrænsninger i USA med lovlige midler; eller i det mindste ikke kunne finde en løsning, de på det tidspunkt mente gav mening, og som passede ind i det budget og den tidsramme, de havde til rådighed, forklarede Pötsch.

VW klar med rettelser

VW arbejdede med EGR-systemet til at sænke motorens udledning af skadelige stoffer. Det mere effektive og dyrere SCR-system, som efterbehandler motorens udstødningsgasser med brug af tilsætningsstoffet AdBlue, blev allerede den gang anvendt af flere andre bilmærker.

Dyr besparelse

Og det var for at spare denne merudgift, at VW lavede den ulovlige software. Den besparelse ser nu ud til at blive noget mere dyrekøbt end planlagt.

Men bedraget virkede. Volkswagen introducerede i 2009 Jetta TDI på det amerikanske marked med nærmest uhørt god brændstoføkonomi. Herefter fulgte brandingen ‘Clean Diesel’ i Golf, Beetle og Passat, og da svindlen blev afsløret, lå der dieselmotorer i mere end hver femte VW, der trillede ud af en amerikansk forhandler.

Men de blev ved

Men yderligere ballade ligger i, at VW fortsatte med den ulovlige software selv efter, de havde indført nye og mere effektive systemer til rensning af udstødningsgasser. Softwaren blev bare tilpasset den nye teknologi.

Da VW introducerede tredje generation af EA 189 2.0 TDI på samtlige 2015-modeller, som blev produceret fra efteråret 2014, havde den fået SCR. Men systemet kørte på spareprogram, og den ulovlige software sørgede for, at det ikke blev opdaget.

En del af hverdagen

Software-svindlen var blevet en del af hverdagen og accepteret blandt medarbejderne i stedet for at være en midlertidig foranstaltning, indtil deres arbejde med at udvikle renere motorer, var klart.

Frikendt til succes

– Hen ad vejen, da de effektive løsninger til at reducere NOx blev tilgængelige, blev disse løsninger ikke brugt, som de burde være. Tilsyneladende i den fejlagtige antagelse, at det var i kundernes interesse, siger Pötsch.

Kendte de  risikoen

Han forklarede på pressemødet, at disse initiativer går imod Volkswagens 600.000 medarbejderes værdier.

– Vi ved stadig ikke, om de involverede personer fra 2005 og frem til i dag var klar over de risici, de tog og den potentielle skade de kunne pådrage virksomheden. Men det er noget , vi skal finde ud af, fastslog formanden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *