VW har nye tekniske trumfkort i ærmerne

Koncernchef Martin Winterkorn opridsede spændende perspektiver på et symposium i Wien

134 hk pr. liter slagvolumen, brændstofindsprøjtning med tryk på op til 2900 bar og transmission med to koblinger og 10 geartrin lyder måske som det rene utopia, men det er akkurat, hvad VW-bossen Martin Winterkorn stillede i udsigt på det seneste internationale motor symposium i den østrigske hovedstad.
Ifølge Martin Winterkorn, er det nogle af de teknologiske landvindinger, der lige nu befinder sig i selskabets ”pipeline“. Ved symposiet afslørede han, at selskabet arbejder med et transmissionssystem baseret på et 10-trins DSG-gear og på motorer med variable ventilsystemer, elektrisk drevne kompressorer og ydelser på op til 134 hk pr. liter slagvolumen.
Han gjorde det ydermere klart, at VW-gruppen fortsætter udviklingen af dieselteknologien og forventer at kunne præsentere motorer, der arbejder med indsprøjtningstryk på op til 43.000 psi svarende til godt 2900 bar.
En moderne og højeffektiv dieselmotor i dag arbejder typisk med tryk på 1800-1900 bar – og det er højt. Så en fremtid med dieselmotorer der arbejder med indsprøjtningstryk i den størrelsesorden er en udvikling med store perspektiver for både ydelse, brændstoføkonomi og forureningsgrad.

Satser på flere alternativer

Men teknologi baseret på anvendelse af fossile brændstoffer er ikke det eneste, som VW-gruppen satser på. Sideløbende er selskabets hærskare af ingeniører beskæftiget med at forske i, eksperimentere med og udvikling af alternative løsninger.
Elektromotorer og batterier indgår ligeledes i det scenarium, som VW-ledelsen ser for sig i fremtiden. E-Hybrid plug-in versionen af Porsche Panamera er et eksempel herpå. Med koncernens modulære platformsstrategi er det nærliggende at forvente en spredning af teknologi af den art til andre modeller hos såvel Porsche som Audi og Volkswagen. Ifølge Winterkorn kan vi forvente tilsvarende løsninger i alle selskabets modelprogrammer.
Naturgas-løsninger indgår også i den igangværende udviklingsproces, og ligesom der kan ventes plug-in hybrid-versioner af modeller som Porsche Cayenne, Audi A3 og A6 samt VW Golf og Passat, kan der også ventes gasdrevne udgaver af modeller som Audi A3 og VW Golf. Allerede nu findes gasdrevne eksemplarer af selskabets miniput VW Up! på visse markeder, hvor de tøffer omkring med CO2-udslip på kun 79 g/km.

CO2-neutral Audi A3

Audi har for ganske nyligt introduceret den alternative Audi A3 Sportback g-tron, som drives med en proces kaldet ”methanation“ baseret på syntetisk gas og energi fra vindmølleparker, så den er 100 pct. CO2-neutral. Pointen i det fremtidige perspektiv, som Martin Winterkorn oprisede er, at den ene teknologi ikke udelukker en anden. Det er ikke et spørgsmål om enten eller, men både og. I det mindste indtil videre.
For VW-gruppen er målet at nedbringe CO2-udslippet for selskabets samlede modelprogram til 95 g/km inden 2020. Det kræver andet og mere end tekniske raffinementer som f.eks. en højeffektiv og superøkonomiske dieselmotor på 1,0 liter, det kræver også letvægtskonstruktioner, innovative strategier samt reduktion af friktionen og optimeret styring af de termiske processer i fremtidens motorer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *