• Full-LED er standard i stedet for de gamle Xenon-lygter

  • Bredere design og radar i logoet er ligegyldigheder i forhold til de mange tekniske nyheder i den nye Golf

  • Den ligner sig selv, men betjeningen af den nye VW Golf bliver en helt ny oplevelse

Den digitaliserede VW Golf får 1.5 TSI motor

Men det er digitaliseringen af den nye VW Golf, der render med al opmærksomheden

Verdenspremiere på den faceliftede VW Golf, der kommer med en ny 1,5 TSI Evo-motor med cylinderfrakobling, nye assistentsystemer og et hightech infotainmentsystem med den største skærm i klassen og bevægelsesstyret betjening

Selv om det ‘kun’ er et facelift, så er der artigt nyt under hjelmen i den nye VW Golf. I hovedtræk er der tale om nye versioner af VW Golf 3- og 5-dørs samt Golf GTI, Golf GTE og Golf Variant.

Snart 50

De giver premiere til infotainmentsystemet Discover Pro med bevægelsesstyret betjening, som for første gang bringer fremtidens betjening ind i C-segmentet – Golf-klassen.

Det betyder, at de største nyheder umiddelbart er på digitaliseringen af den snart 50 år gamle model.

Bevægelsesstyret

Den nye VW Golf har udover nye motorer, opdateret design og nye assistentsystemer – en ny generation af infotainmentsystemer. Golf vil kunne fås med det nyt Discover Pro-infotainmentsystem, der ikke kun har den største skærm i klassen på 9,2 tommer. Det er det første system med bevægelsesstyret betjening.

Skærmen udgør en konceptmæssig og visuel enhed med Active Info Display, der også er en nyhed i Golf. Faceliftet af Golf sætter nye standard for assistentsystemer i klassen: Teknologier som City Emergency Brake med fodgængerregistrering, den nye køassistent delvist automatiseret kørsel op til 60 km/t og Emergency Assist, der også er en nyhed i dette segment, forbedrer sikkerheden markant.

Radar i logoet

Designet er opgraderet blandt andet med en front, hvor en kromliste nederst i kølergrillen er ført længere ud til siderne og nydesignede køleluftudtag i den forreste stødfanger for at give Golf mere visuel bredde.

Endnu et plus designmæssigt er, at radaren til den adaptive fartpilot og City Emergency Brake, der før var placeret nede i stødfangeren, nu er flyttet op i VW-logoet og dermed ikke længere er synlig.

Nye lygter

Af andre synlige nyheder kan nævnes nye halogenforlygter med LED-dagkørelys, nye full-LED-lygteenheder i stedet for xenonforlygter, nye forskærme, nye full-LED-baglygter, hvilket bliver standard på alle Golf-versioner, samt nye fælge og farver.

Nye dekorindlæg og stoftyper giver desuden kabinen i Golf modelår 2017 et mere eksklusivt udtryk. Udvalget af udstyrsvarianter er uændret.

Kæmpe skærm

Den nye Golf vil – afhængig af udstyrsversion – blive tilbudt med Active Info Display, som vi kender fra Passat og Tiguan.

Instrumenteringen vises virtuelt på en 12,3 tommer stor skærm og konfigureres efter førerens præferencer med hensyn til prioritering af informationer under kørslen. Generelt findes der fem forskellige infoprofiler, som giver en ændring af de viste informationer og af grafikken i bestemte områder.

Alle skærme vokser

Men den sjoveste nyhed er vel den nye generation af infotainmentsystemer, hvor topsystemet Discover Pro vil med bevægelsesstyret betjening.

Alle infotainmentsystemerne, der hedder det samme som før, får nyt design og større touchskærme, hvor de hidtidige 5-tommer skærme afløses af en 6,5-tommers, og de hidtidige 6,5-tommere afløses af 8,0-tommere.

Knapperne er væk

Topsystemet Discover Pro har hidtil kørt med en 8-tommer skærm, men denne afløses af en 9,2’er, der har højere opløsning, nærhedssensorer, touch- og stemmestyring samt verdensnyheden bevægelsesstyret betjening.

Her betjener du systemet via berøring, stemme eller bevægelse, så de klassiske tryk eller drejeknapper er droppet. Skærmen er opdelt i en stor og to mindre felter, og føreren kan konfigurerer disse alt efter prioriteringen af den ønskede information.

Viskebevægelse

Den bevægelsesstyrede betjening fungerer i mange forskellige menuer. Ved hjælp af en viskebevægelse med hånden forskydes de vandret placerede menupunkter mod venstre eller højre. På den måde kan føreren bevæge sig gennem hovedmenuen, skifte radiostation og skifte frem og tilbage i playlisten samt bladre i ”Picture Viewer” og i musikalbummerne.

En lysrefleks viser i den forbindelse, hvilket indhold der kan betjenes via bevægelsesstyret betjening. Betjeningen understøttes af en visuel interaktionsfeedback; en korrekt udført viskebevægelse bekræftes desuden af en lydeffekt, som kan deaktiveres.

Nye motorer og DSG

Den progressive digitalisering flankeres af den videreudviklede TSI-motorfamilie EA211. I første omgang får den nye turbobenzinmotor 1.5 TSI Evo debut i Golf. Det er en 150 hk stærk 4-cylindret turbomotor med variabel cylinderfrakobling (ACT).

Den nye TSI-motor er mere kultiveret, har en bedre respons og yder sit maksimale drejningsmoment på 250 Nm nede fra 1.500 omdrejninger og kører ifølge NEDC-normen 20,4 km/l.

Bluemotion

Desuden følger en BlueMotion-version med 130 hk. De nye 1,5 TSI Evo-motorer introduceres i Golf til sommer. Volkswagen har også gjort Golf GTI stærkere – den fås med 230 hk og 245 hk (GTI Performance). En ny 7-trins DSG (dobbeltkoblingsgearkasse) skal som særligt effektiv gearkasse løbende afløse alle 6-trins DSG-gearkasser i Golf.

Den faceliftede Golf forventes introduceret i Danmark i løbet af foråret.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *