• VW Transporter off the road uden at miste fodfæste på vejen op eller ned.

  • VW Crafter på sporet, støt og sikkert med M/T-dæk, differentialelås og ditto spærre.

  • Et oversvømmet spor var Keine Herausforderung for en Crafter med 4Motion.

  • VW Caddy på toppen og med udsigt til en meget lang og stejl nedkørsel. ”Bare brug bremsen til at regulere farten,“ lød det fra instruktøren.

  • VW Amarok klatrede som ventet ubesværet op og ned ad det hele. Den rå, men velkørende børste er da også bygget til den slags.

  • En Seikel-trimmet VW Transporter med 35 mm hævet undervogn, forstærket affjedring, 245/70 M/T dæk og bundplade hele vejen underneden, så er den for alvor klar til off-road og adventure.

  • Den helt store VW Crafter med undervogn fra Aschleitner og indretning fra Bentzen Autokaross i Ishøj. Så er der tale om en bil i en anden liga.

VW gav ekstratimer med 4×4-biler

Med Volkswagens 4-hjulstrukne erhvervsbiler på offroad-kursus

Chancen for at være flue på væggen, mens en talstærk skare salgskonsulenter fra danske VW-forhandlere blev konfronteret med en stribe VW-erhvervsbilers evne til at klare sig udenfor alfarvej var for fristende.
Især fordi det skulle ske på Tirsbæk Gods ved Vejle, hvor Land Rover Experience Center opererer i et område med masser af udfordringer; et område som vi har stiftet bekendtskab med mange gange.

Standardmodeller med 4Motion

At VW-modeller som Touareg, Tiguan og Amarok under sådanne omstændigheder kan gøre en god figur er ingen overraskelse, men det var heller ikke hverken det primære eller eneste sigte med eventet.
Ganske vist var både Tiguan og Amarok repræsenteret i testflåden, men det samme var modeller som Caddy, Transporter og Crafter med lukket varekasse og uden andet at gøre godt med end fabriksmonteret 4Motion-system og all terrain-dæk som alternativ til standardmonterede dæk.
Derudover var der tre specialmodeller som eksempel på, hvad man kan komme afsted med i en Amarok, Transporter eller Crafter med hævet og forstærker undervogn og større hjul med regulære terrændæk.
I dette tilfælde var de to førstnævnte modificerede udgaver fra familiefirmaet Seikel i Hamborg, som i dag drives af Peter Seikel, som tidligere var aktiv i standardvogne, racersportsvogne og cross country rallybiler, mens den store Crafter stod på en undervogn fra Achleitner i Østrig.

Krævende terrænøvelser

Okay, Amarok og Tiguan klarede sig som ventet udmærket. Mere uventet var det måske, at en T5 eller for den sags skyld en jættestor Crafter med lang akselafstand og højt tag kunne møve sig igennem udfordringerne i det kuperede terræn med stejle stigninger og fald, løs og fast grund, smalle passager og til tider dybe hjulspor eller for den sags skyld en bred og vandfyldt grøft.
Ganske vist gør 4Motion-systemet kombineret med differentialelås og differentialespærre på for- og bagaksel ikke hverken en Transporter eller Crafter til en decideret offroader, men det gør dem altså langt mere kapable, end de fleste vil forvente.
Terræntesten forløb uden fastkørte eller skrammede biler, når bortses fra en fælgkant, som blev slået skæv på en træstub – en kalamitet som dog blev udbedret på stedet med et Hi-Lift trick, så bilen kunne fortsætte uden at tabe luften i hjulet.

Ach, kein problem

Hvad så med Caddy eller for den sags skyld en Passat Variant uden centerdifferentiale, ditto lås eller Hill Descent Control? Ach, kein problem!
Både på et meget langt og meget stejlt U-formet spor op og ned ad en høj ås såvel som ned ad et meget stejlt og ujævnt skovspor var 4Motion-systemet udmærket i stand til at klare opgaven med lette tråd på bremsen til at regulere farten under nedkørsel og om galt skulle være, kunne en prekær situation neutraliseres ved hjælp af det elektroniske bakkestart/stop system.
Så møder du nu en erhvervskonsulent, der med begejstring fortæller om de muligheder VW’s 4-hjulstrukne erhvervsbiler kan byde på, så ved du hvorfor.
De ved at de kan, og hvad de kan, for de har selv prøvet det. Om bilerne vil gøre sig ligeså godt med fuld udnyttelse af lasteevnen, skal vi lade usagt. Det kan gøre en forskel, så det må komme an på en prøve, dersom det er et kardinalpunkt for valg af model til specifikke kørselsbehov.
Seikel-bilerne og Aschleitner-Crafteren? Dem kommer vi tilbage til. De er noget for sig selv, så bliv i sporet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *