• Ottende generation af VW Passat, der regnes blandt Europas mest populære firmabiler.

  • Førerpladsen i den nye Passat synes præget af gedigen finish og pragmatisk indretning uden overflødig nonsens.

  • VW Passat Variant er udviklet som en ultimativ familie- og jobbil. Det skal vise sig, om den kan leve op til målsætningen.

  • VW blæser for ottende gang med en ny Passat - og vi får den til Danmark sidst på året.

VW blæser på ny med Passaten

VW Passat har præsenteret den ottende generation af den populære mellemklassemodel, der ventes hertil sidst på året

Så blæser Passaten igen fra Wolfsburg.
Volkswagen har netop lanceret den ottende generation af mellemklassemodellen Passat, hvor specielt Variant-udgaven har interesse for læsere af altomvarebiler.dk.
Ifølge Skandinavisk Motor Compagni, som står bag importen af VW-programmet i Danmark, får vi dog ikke fornøjelse af den nye Passat før i slutningen af året, hvorfor der heller ikke foreligger detaljer med hensyn til modelsplit og prissætning i Danmark.

Lettere og rummeligere

Det er dog fastslået, at der kommer tre udstyrsvarianter, nemlig Trendline, Comfortline og Highline.
Angiveligt er den nye Passat 85 kilo lettere og mere brændstoføkonomisk end den nuværende, bliver mere støjsvag end denne, ligesom komfortniveauet og køreegenskaberne skal være yderligere forbedret.

To typer styretøj

Blandt detaljerne vil være muligheden for at bestille sin Passat med progressiv styring med kun 2,1 ratomdrejninger fra stop til stop i stedet for 2,7 omdrejninger som i standardudgaven, hvilket vil gøre den mere direkte styrende ved manøvrering og kørsel i sving.
Dog er den progressive styring forbeholdt modelvarianter med en særligt sporty undervogn eller et adaptivt DCC-affjedringssystem, der automatisk tilpasser sig efter terrænet.

Forøget akselafstand

Den nye Passat er baseret på VW’s mellemstore modulplatform, og er med en totallængde på 4767 mm næsten som den nuværende på nær et par millimeter.
Det nye Passat-karrosseri er derimod 14 mm lavere, ligesom akselafstanden er forøget med 79 mm. Med hensyn til rummelighed er bilen større end den hidtidige model.
Eksteriøret er designet med vanlig sans for relativt diskrete, men alligevel elegante linieføringer kombineret med LED-lygter for og bag, og det skinner igennem, at VW har stræbt efter at give mellemklassemodellen en aura af luksusbil.

Større bagagerum

Selvom den nye Passat er to millimeter kortere end forgængeren, har den forøgede akselafstand medført, at der er blevet mere rummeligt i kabinen.
Samtidigt er bagagerummets volumen for Variant-udgavens vedkommende forøget med 47 liter til ialt 640 liter uden anvendelse af det variable bagsædearrangement, så det peger i retning af en god brugsværdi for modellen indrettet som varebil.

Virtuel instrumentering

Passat VIII bliver den første VW-model ved en såkaldt interaktiv, virtuel og softwarebaseret instrumentering og med mulighed for at vælge den med head-up display.
Instrumenteringen præsenteres på et 12,3-tommer display, som foruden speedometer og omdrejningstæller kan vise 2- og 3-dimensionel navigation.
Sikkerhedsmæssigt fortsætter VW videre ad det hditidige spor med en stribe avancerede elektronisk styrede systemer.

Fra TSI til BiTDI

Som udgangspunkt kommer Passat med en 125 hk 1,4 TSI-benzinmotor og en 150 hk 1,4 TSI ACT-motor med automatisk frakobling af cylindre, når der ikke er behov for disse.
Dernæst kommer der tre 2,0-liter TSI-varianter med ydelser på 180, 220 og 280 hk, hvortil kommer to 2,0-liter TDI-dieselmotorer på 150 og 190 hk samt en ny BiTDI-variant med to turboladere og 240 hk samt et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm.
BiTDI-motoren er forbeholdt en kombination med det 4-hjulstrukne 4Motion-system og en 7-trins DSG-gearkasse med dobbeltkobling.

Plug-in hybrid

Desuden er der udsigt til en plug-in hybrid-variation over temaet.
Hybrid-udgaven er baseret på en kombination af 80 kW el-motor og en 156 hk TSI-turbomotor. Angiveligt er rækkevidden på ren el-drift 50 kilometer og det samlede brændstofforbrug lavt – omend der ikke p.t. foreligger nogle officielle data for hybrid-versionen.

Variant fra 200.000 kr.

Ifølge VW-bossen Martin Winterkorn begynder salget af den nye Passat på torsdag, og på det tyske hjemmemarked er udgangsprisen for en Variant godt 200.000 kr.
Dermed er også sagt, at den kommende Passat Variant ikke bliver en lavprismodel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *