VW afslører en ny touran

Verdenspremiere på tredie generation af den tyske MPV-bestseller i næste uge

Nyt og mere smart design, forbedret pladsudnyttelse, flere elektroniske hjælpesystemer, seks nye motorer og op til 19 procent bedre brændstoføkonomi – lyder det som noget, du kan bruge, kan du gøre dig klar til at se nærmere på VW’s nye Touran, når den dukker op herhjemme.
Tredje generation af den tyske MPV-bestseller er ved en lukket seance præsenteret i Autostadt i Wolfsburg tæt på fabrikken, hvor den produceres, og i den kommende uge har den verdenspremiere ved det internationale motorshow i Genève.
VW-bossen Martin Winterkorn er overbevist om, at VW står med en modelfornyelse, der vil sætte en ny standard for MPV-klassementet – vi får se.

Lettere trods mere udstyr

Med en lasteevne på op til lidt over en kubikmeter; 1.040 liter, og 47 større og mindre rum til ting og sager, er der lagt op til noget 4-hjulet med udstrakt brugsværdi, fleksibilitet og komfort fra bl.a. et 3-zone automatisk klimasystem.
Touran er som flere af VW-gruppens øvrige modeller baseret på den såkaldte MQB-chassisplatform, og er trods forøget længde og en kombination af mere sikkerheds- og komfortudstyr 62 kilo lettere end den hidtidige model.

Fra 110 til 190 hestekræfter

Modelnyheden er tilgodeset med hele syv forskellige elektronisk regulerede sikkerhedssystemer foruden komfortdetaljer såsom automatisk bagklapbetjening, LED-forlygter, DAB-radio med Apple- og Android-tilslutning samt MirrorLink og et mikrofon/højttaler system til at lette konversationen i kabinen.
VW Touran III kommer i seks motorvarianter, tre benzindrevne og ligeså mange dieseldrevne.
TSI-benzinmotorerne yder henholdsvis 110, 150 og 180 hestekræfter, mens TDI-dieselmotorerne yder henholdsvis 110, 150 og 190 hestekræfter.

Stop/start-system som standard

Om den bebudede brændstofbesparelse på op til 19 procent gælder hele motorprogrammet eller kun dele af det er p.t. uvist, men motorerne er i alle tilfælde som standard udstyret med stop/start-system og regenerering af bremseenergi til at holde bilernes startbatteri i topform.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *