• Den 2-liters turbobenzinmotor yder nu 334 hk, mens elmotoren uændret yder 87 hk.

  • Volvo XC90 T8 Twin Engine – en svensk salgsucces.

Volvos salgssucces runder 100 km/t på 5,5 sekunder

Volvos imponerende hybrid-SUV får små ændringer, så der nu er 421 hk og mere sport

Volvos svenske ‘in-house’ tuningsfirma Polestar har lige gjort svenskernes hurtigste model – nogensinde – endnu hurtigere. Standard har hybridmodellen XC90 T8 i alt 407 hk fra en 2-liters turbo-benzinmotor og en elmotor, men nu er den samlede effekt hævet til 421 hk og magtfulde 680 Nm. Det officielle brændstofforbrug er uændrede 47,6 km/l.

Volvo til konkurrenterne: I må gerne kopiere XC90

Accelerationstiden er forbedret med 0,1 sekund, så den store, tunge SUV nu runder 100 km/t på bare 5,5 sekunder. Det lyder ikke som den store forbedring, men tallene er kun den halve historie. Polestar mener det nemlig seriøst, når de opgraderer en Volvo. Derfor har de ikke kun hævet effekten, men også gjort speederresponsen skarpere, og har arbejdet med den 8-trins automatgearkasse. Altsammen uden at fabriksgarantien bliver ændret.

Polestar har sikret, at gearkassen ikke skifter gear under kraftig g-påvirkning i hurtige sving. Det kan nemlig ødelægge balancen i bilen, og når den er på grænsen af sit vejgreb, kan det være forskellen på at komme gennem svinget og køre galt. Det er den slags nørderi, som Polestars egen Scandinavian Touring Car Championship-kører, Thed Björk, hjælper med at optimere.

S- og V90 på vej

Tilsammen skulle det altså give en bil, som er langt mere levende og underholdende, når den køres frisk. Det kan virke lidt underligt at gå efter mere sport i en en kæmpe bil, som vejer 2,3 tons, men for Polestar giver det mening, for samme drivlinje kommer nemlig i S90 og V90 lige om lidt.

Volvo V90 – af alle de rigtige grunde

I mellemtiden kan XC90 fortsætte med at være Volvos største succes i nyere tid – og nu endnu hurtigere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *