• Volvo XC90 har givet lidt køb på sin oprindelse og ligner lidt for meget en efterligning af Audi Q7 - med en smuk P1800 retrofront

  • Nøj, det er komfort på højt plan. En trecifret kampvægt og højde uden for tommestokken er ingen ulempe

  • Midterkonsollen er et diskret designprojekt i sig selv. Men Volvo har begrænset sig til forbedringer af fungerende koncepter - og gode kopholdere

  • En stiv undervogn stækker den komfortable køreoplevelse, og 22-tommer hjul skader sagen yderligere

  • Fuldstændigt minimalistisk førermiljø. Man føler sig virkelig i centrum af tingene med alt inden for fingerspids-afstand

  • Cockpit-fornemmelsen med tusind knapper er pakket ned i den store touch-skærm. Skulle alle de funktioner pakkes ud, ville kabinen blive forvandlet til cockpittet i en jumbojet

  • Der er masser af den gamle XC90 i bagsmækken med de markante hofter og knækkede baglygter

  • Man fatter næsten ikke, hvor de store hjul er blevet af, når man ser, hvor god plads der er mellem skærmene

  • Urskiverne er skiftet ud med en multiskærm, som det er blevet almindeligt i de finest udstyrede biler

  • En skuffe i hver side og plads til fiskestang eller jagtbøsse i skillevæggen - låst inde med en Ruko-lås

Volvo XC90 – den minimalistiske kæmpe

Volvo XC90 van er et vel gennemført ombygningsprojekt med alt i sikkerhed og teknologi - men de har glemt hyggen

Volvo XC90 er tæt på at være den sikreste bil, der nogensinde er bygget. Der er ganske enkelt ingen, der bygger sit image op omkring sikkerhed i samme grad, som svensken gør det.

Et gigantisk monstrum bygget op om et orgie af højstyrkestål, deformationszoner, passiv og frem for alt aktiv sikkerhed. Tjek selv under ‘Intellisafe Funktioner’ på Volvos hjemmeside.

Leksikon

Bag rattet i en XC90 er man ganske enkelt overvåget som en utilpasset ungdomskriminel. Betryggende. Du kan se hele den svimlende oversigt over sikkerhedsdsystemerne her.

Og fornemmelsen af tryghed fortsætter på hele turen. XC90 er ganske enkelt enorm. Man har det lidt som en lilleput, der har stjålet jættens bil og skal bruge et leksikon at sidde på og klodser på pedalerne for at nå dem. Heldigvis er der kun to af dem, for XC90 fås udelukkende med automatgear. Naturligvis.

Lille stor motor

Under hjelmen i testbilen lå dieselmotoren. ‘Motoren’ fordi der kun er den ene dieselmodel, der – fuldstændigt i tråd med Volvos nye motorfilosofi udelukkende findes i en toliters firecylindret udgave.

Og til XC90 udelukkende D5 med 225 hk og mægtige 470 Nm, så der altid er power nok til det firehjulstrukne monstrum og de to ton egenvægt.

Så mange kræfter

Den er opgivet til 17,2 km/l, hvilket selvfølgelig intet har med virkeligheden at gøre. Men de 14-15 km/l, computeren viste efter en hel dag med forsigtig økonomi-kørsel, er nu også ganske imponerende for en bil af XC90′ vægt, dimensioner og præstationer.

Så mange kræfter – leveret så smidigt – og så fra en 2,0-motor er en præstation i sig selv.

Større hjul – mindre komfort

Køreoplevelsen er et kapitel for sig. Skal du køre økonomisk, skal du ifølge Volvos egne målinger montere den med de ’små’ 19-tommer fælge.

Testbilen havde 22 tommer ruller på, og det gik ikke alene ud over forbruget. De bidrager heller ikke just til komforten, selv om du kan indstille undervogn og motorrespons til både ekstra komfort, økonomi og sport.

Millimeterniveau

På motorvej er den uovertruffen, selv om den støjer mere, end man kan forvente af en kostbarhed som XC90. De brede lavprofildæk bærer selvfølgelig deres del af skylden, men det er alligevel skuffende.

I mere snæver trafik og til bykørsel har den alene i kraft af sin størrelse sine begrænsninger. Men ret hurtigt lærer man at sætte pris på al den fantastiske teknik. Kameraer hele vejen rundt leverer eminent overblik med 360-graders billede i den iPad-store touchskærm, så man har styr på bilen helt ned på millimeterniveau.

Plads til jagtgeværet

Varebilsudgaven har fordel af det enorme førerrum. Masser af plads til at indstille forsæderne i alle de mulige justeringsmuligheder, uden at den rigtigt vellykkede varebilsopbygningen og skillevæggen kommer i vejen. Eneste ballade er, at du må undvære det bløde lædersæde, når Driver Alert Control (Træthedsovervågningen) sender dig ind på næste rasteplads til en hurtig morfar.

Ombygningen er en af de mest vellykkede, vi har set. Testbilen havde Premium-pakken med en skuffe i PC-størrelse i hver side.
Der er ikke plads til jagtgeværet, som det er tilfældet i de modeller, hvor rummet går hele vejen på tværs af gulvet. Det er der til gengæld i det aflåselige rum i skillevæggen.

Første kineser

XC90 er Volvos første rent kinesiske bil, forstået på den måde at det er den første bil, de udvikler fra bunden under det kinesiske ejerskab.

Der er investeret svimlende summer i at bygge markedets mest avancerede SUV uden skelen til udsalgsprisen.

Minimalistisk gigant

Som det er trend, har Volvo formået at skjule de fleste funktioner i tablet-skærmen midt i instrumentbordet. Det fungerer bedre end gennemsnittet, og kombineret med Volvos fleksible Bluetooth-teknologi og et pragtfuldt musikanlæg hører det til i den absolutte top.

Helt med fremme er Volvo også i indsatsen for at gøre kabinen så minimalistisk som muligt. Det skulle fremme overskueligheden til gavn for trafiksikkerheden, og hvis man formår at lade skærmen være under kørslen, så er projektet lykkedes. Til fulde.

Til den pris…

Men helhedsindtrykket er meget lig instrumentbordet. Gennemført, gennemtænkt, højteknologisk – og lidt sterilt.

Den en på mange måder en svensk/kinesisk variant af Audi Q7. Men her mangler lidt personlighed og komfort. Til priser fra 682.000 til 773.000 kroner inklusiv moms, kunne man godt forvente lidt hygge. Men effektiviteten fejler ikke noget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *