• Volvos nye Run-off road beskyttelsessystem skal redde liv og førlighed ved de mange eneulykker, hvor folk kører af vejen

  • En lille stødabsorberende enhed mellem sæde og ramme afbøder nogle af de store kræfter, rygsøjlen kan udsættes for, når bilen kører i grøften eller rammer en høj forhindring

  • ...og her ses den efter uheldet. De få centimeters stødpude afbøder belastningen på rygsøjlen når bilen lander

  • Volvo XC90, der går i produktion i løbet af foråret, er spækket med ny hybrid- og sikkerhedsteknologi. Og Volvo er helt på det rene med, at konkurrenterne vil kopiere det

  • Den nye XC90 bliver første Volvo på den nye SPA-platform. Den er - som her - specielt udviklet til at befordre el- og hybriddrift med det tunge batteri bygget ind i kardan-tunnellen

Volvo til konkurrenterne: I må gerne kopiere XC90

Volvo XC90 T8 bliver den hidtil mest avancerede model fra Volvo – og den hidtil sikreste. Og Volvo har intet imod at være forbillede for konkurrenterne

Til næste år kommer Volvo med den første model i en række af fornyelser bygget på den nye SPA platform, som skal danne fundament under alle Volvos modeller fra V60 og opefter. Det er den nye og banebrydende Volvo XC90.

– Om fire år er XC90 den ældste i vores modelprogram. Til den tid er alle modeller udskiftet, forklarer PR Manager i Volvo Car Denmark, Jan Larsen.
De kinesisk ejede svenskere holder stadig fast i at sætte standarden for nye teknologier med det udtalte mål at bygge de sikreste biler på markedet. Vi kender allerede V60 Plugin Hybrid, som kan det hele som el-bil, dieselbil og alt ind i mellem.

Kopier os bare

Men det kinesiske ejerskab har hverken indbudt til plagiater eller kompromisser med sikkerheden. Tværtimod holder svenskerne fanen højt på udviklingsområdet.
– Vores 2020-vision er jo, at ingen må blive dræbt eller alvorligt kvæstet i en Volvo fra 2020, og XC90 er næste skridt i den retning, siger PR Manager i Volvo Car Denmark, Jan Larsen.

Det er helt almindeligt, at bilproducenter køber hinandens biler og skiller dem ad for at aflure nyhederne, men det ser den danske PR Manager ikke noget problem i. Tværtimod.
– Vi ved jo godt, at når Volvo kommer med noget ny teknologi, det være sig på hybrid-området eller inden for sikkerhed, som jo stadig er Volvos kerneområde, så vil konkurrenterne kopiere det i et eller andet omfang. Og det vil da glæde os.

400-hestes samarbejde

I øjeblikket sprøjter det ud med nye detaljer om fremtidens XC90. Specielt topmodellen T8 med både benzin- og elmotorer, som kan drive den store SUV enten hver for sig eller i et brutalt 400-hestes samarbejde, har samtidigt alt, hvad der kan proppes i en bil af sikkerhedsudstyr. En del af det er så nyt, at den faktisk bliver alene om det til at starte med.

Læs Volvos pressemeddelelse om XC90 Twin Engine

Læs Volvos pressemeddelelse om Volvo XC90 Sikkerhed

Og Volvo udvikler sikkerhedsudstyr og anden teknologi for at være med fremme i kapløbet om at kunne levere det bedste produkt og holde deres fane højt.

Det er sundt for forretningen, og uden penge, ingen nye biler.
– Vi kan jo kun have ambitioner om vores egne produkter, og de ambitioner går lige nu på, at fra 2020 må ingen blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en Volvo. Hvis andre kan forbedre sikkerheden i deres biler og opnå noget lignende med Volvo som forbillede, så er det da glædeligt. Vi har jo set det før, siger Jan Larsen.

Ikke for effektivt, tak

– Volvo går forrest, men meget af den nye hardware bliver jo produceret af de samme producenter. Der, hvor vi kan adskille os fra hinanden, er på softwaren, forklarer han.

En af de svære balancegange med kompliceret og computerstyret sikkerhed har vist sig at være at gøre den effektiv uden at være for påtrængende.
– Vi skal jo sørge for, at systemerne griber ind uden at irritere føreren. Så slår han den bare fra, og så virker det jo slet ikke. Vi fik for eksempel en del respons på de tidlige udgaver af Lane Departure Warning, som gav et akustisk signal, når man var ved at forlade sin vognbane. Det irriterede folk i en grad, så de slukkede helt for det. Det har vi nu ændret, så det nu kun giver en vibration i rattet.
Volvo XC90 går i produktion i uge fem. Den kommer til Danmark i løbet af forsommeren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *