• Nytænkt klassisk og luksuriøst monstrøs. Volvo har med kinesiske ejere sluppet tøjlerne

  • Transport på businessclass

  • Forkromet plastik, højtalercover i prikket stål, olieret træ og tyk læder. V90 er i de fineste udgaver et orgie i materialer

  • Fortidens skærgårdstraktor med lodret ladeport er overhalet indenom af en endnu fjernere fortids skrånende bagrude

  • Den er bygget til direktørens kufferter, men på gule plader spiser den tæt på to kubikmeter materialer

  • Her ser man rigtigt, hvordan tegningerne til P1800ES er blevet støvet af under udviklingen af V90

  • Indvendigt genkender nostalgikere rattets udformning - lige ved siden af tablet-skærmens digitale styring et historisk paradoks

  • Instrumenturene er ren digitalskærm, som kan opsættes på utallige måder

  • Under det elegante trædækken gemmer sig praktiske kopholdere og ladestik

  • Mindre kan absolut gøre det i en varebil, men smukt og lækkert er det

Volvo V90 er tidernes paradoks

Perfekt underspillet nostalgi tilsat alle moderne bekvemmeligheder i et vidunderligt førermiljø - og så lige et par skønhedsfejl. Det er Volvo V90 i en nøddeskal

Volvo V90 er i rigtigt mange oldtimeres verden toppen af automotiv attraktion. For nu at bruge et tilsvarende gammelfar-udtryk. Og her kommer forklaringen:

Svensken har med Volvo V90 og S90 formået det samme kunststykke, som Volkswagen, BMW og Fiat begik, da de genoplivede 40-50 år gamle klassikere i folkestørrelsen.

Perfekt krydret

Det er præcis det samme, Volvo gør med 90’erne; omend i en lidt mere afdæmpet stil. Den oprindelige P1800 er fra 1961 og stationcar-versionen P1800ES fra 1971, som tydeligvis og smagfuldt lægger linjer til de enorme S- og V90.

Og de gør det godt. Designerne har ramt den lige i øjet med en moderne bil i den anvendelige og praktiske luksus-klasse krydret med lige det drys nostalgi, den kan bære uden at blive vammel.

Total svensk frihed

De løftede øjenbryn var mange, da kinesiske Geely i 2010 købte det svenske nationalklenodie af amerikanske Ford. Selvom både svenskere og kinesere på tro og love garanterede, at det primært handlede om at tilføre skærgårdstraktoren økonomiske midler, så det traditionsrige sikkerhedsmærke kunne fortsætte sit virke.

Tvivlerne var mange, men faktisk lovede de kinesiske ejere total svensk handlefrihed til at videreudvikle design og sikkerhed baseret på over 80 års produktion i Göteborg.

Chefens baghave

Så hvis vi gik og troede, Volvo skulle forvandles til kinesisk kopivare-kvalitet, så kunne vi godt tro om igen.

Meget af produktionen er flyttet til Kina, hvor for eksempel alle S90’erne bygges. Og sådan må det nødvendigvis være, når nu chefen har adgang til billig arbejdskraft i baghaven, og hvad der ellers må findes af fordele ved sådan en ordning.

Underspillet retro

Men på asfalten kan vi glæde os over, at det er rent skandinavisk design. Og endda den allermest gennemtænkte af slagsen. I hvert fald, hvis tanken har været at lave en underspillet retro-bil med masser af detaljer, der afslører sig løbende, mens man kigger og bruger.

Hele loungen – for det ville være misvisende at kalde det en kabine – i Inscription-modellen, som vi har testet, er indrettet som en overklasse-dagligstue fra de glade tressere med rå, olierede træpaneler og bløde lædermøbler, ligesom højtalerne i det latterligt dyre Bose-anlæg er dækket af prikhullede covere i rustfast stål.

Legendens renommé

Samlet set består indret i Volvo V90 af et orgie af eksotiske materialer i et velkomponeret sammensurium, der kombinerer fortiden med nutiden. Volvo har længe flirtet med moderne design for endegyldigt at vende de rektangulære skærgårdstraktorer ryggen.

Man kan så sige, at de måtte gå endnu længere tilbage i tiden for at finde den legende, der lægger streg og renommé til de nye og helt vidunderlige topmodeller.

Skal slås med rattet

Og det hænger sammen, gør det. Den moderne teknik spiller max. Intuitiv betjening og støjfri komfort er nøglebegreber i hverdagens bag rattet i Volvo V90. Også selv om den har et par fejl, der godt nok er til at leve med, men som ikke med rimelighed kan undskyldes i så kostbar en bil.

For det første er der Volvos ambition om den selvkørende bil. Forløberen er en vognbaneassistent, der holder bilen mellem vognbanelinjerne. Men vi ruller stadig med første generation, og i stedet for at virke som en betryggende hjælper med at holde banen, skal man sidde og slås med et rat, der forsøger at dreje bilen tilbage i sporet, hvis man kommer for tæt på linjen i en kurve.

Foran hos de gamle

Volvo er på vej med anden generation, som skulle være knap så anmassende, og det er en rigtigt god ting. For det er et decideret irritationsmoment, når man skal bokse med en bil, der ellers hører til i den absolutte topklasse, hvad angår ejerglæde.

I hvert fald for de bilkøbere, der værdsætter associationerne til de glade 60’ere, hvor Roger Moore gav den som The Saint i en Volvo P1800. Med det yngre publikum må Volvo sælge V90 på samme vilkår som konkurrenterne, BMW 5, Audi A6 og Mercedes E-Klasse.

Som en V6

Og så kommer vi til den anden og sidste anke: Køreegenskaberne. Volvo V90 vejer ind på 1.833 kg inklusiv en standardfører på 90 kg og trekvart tank benzin. At de kan få en toliters turbobenziner til at fungere så tilbagelænet og V6-agtigt sammen med den otte-trins automatgearkasse er ganske enkelt fantastisk.

Det samme er en 0-100-tid på 7,0 sekunder og en topfart på 230 km/t. Men vægten fornægter sig desværre ikke. Her kommer Volvo V90 i menneskehænder, når de forsøger at leve op til sine sportslige præstationer i rene tal.

Bedste nogensinde

Svingegenskaberne bliver lidt stive og tunge. Man kan tilgive det i en direktionsvogn som Volvo V90, men når de nu har scoret topkarakterer i samtlige andre kategorier, er det lidt skuffende, at man må lette på speederfoden for at komme fornuftigt gennem skarpe kurver, når der nu er så meget punch og overskud på alle andre hylder.

Når det er sagt, så præsenterer Volvo V90 en perfekt balance mellem før og nu, komfort og præstationer og så selvfølgelig luksuriøs klasse-kørsel. Her på Altomvarebiler.dk tøver vi ikke med at kalde den for den bedste Volvo nogensinde.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *