• Svulstig luksus anno indeværende årtusind garneret med lækre detaljer fra de unge år

  • Der er så meget 1800 ES i den taglinje og front. Og alligevel kan nye bilister begynde her

  • Man fornemmer virkeligt rummelighed og funktionalitet

  • Large Animal Detection er særligt rart, når man bevæger sig på svenske veje

  • Nå ja. Og så bagenden. Den praktisk brede port ser lidt anstrengt ud i bestræbelserne drage paralleller til fortiden

  • En af markedets største stationcars bliver ganske enkelt enormt rummelig, når bagsæderne lægges ned

  • Den multifunktionelle storskærm i midterkonsollen, som vi allerede har testet i XV90, gør det overraskende nemt at betjene det enorme udvalg af elektronisk udstyr

Volvo V90 – af alle de rigtige grunde

Rigtigt meget retro-indpakning til verdens teknisk nok mest fremmelige bil lige nu - Volvo V90

Lækkerier fra yderst til inderst. Sådan da. Volvo har i den grad besøgt fortiden for at designe fremtiden. Det er jo det med retrostilen; den har det med at minde os om noget gammelt.

Den stilfulde og alsidige stationcar er nyeste skud på stammen i svenskernes topserie, som også omfatter den prisvindende XC90 SUV og den nyligt introducerede S90 premium sedan.

Klassiske 1800 ES

Volvo har over 60 års erfaring med udvikling og produktion af stationcars eller herregårdsvogne, som de blev kaldt i mange år. Den nye V90 er et skridt fremad bygget på denne erfaring, men det smukke design har hentet tydelig inspiration i særligt klassiske 1800 ES.

Læg mærke til de matte træpaneler og gennemsigtige højtaler-gitre i metal. Det er ren 60’er-luksus.

Rigelig plads

V90 er den tredje model, der bliver introduceret i Volvo’s topserie. Alle tre bygger på den modulære skalerbare produktarkitektur (SPA), som giver en række nye muligheder inden for udvikling og design af Volvo’er.

– En moderne stationcar kombinerer en luksuriøs oplevelse med stationcarens praktiske egenskaber og udseende. Interiøret i vores nye Volvo er sofistikeret og har rigelig plads til bagage. Modellen er funktionel på alle fronter – også hvad tilslutningssystemer angår, siger Thomas Ingenlath, designchef hos Volvo Cars.

Bygger på arven

Men resten af bilen er lige så praktisk med kæmpe varerum og sikkerheden i top.

– Vi står stærkt i stationcar-segmentet, siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef i Volvo Cars.
– Mange mennesker ser os som det ultimative stationcarmærke, og selv om Volvo er meget mere end det, er vi stolte over at have sådan en arv at bygge videre på.

Large animals

Den nye V90 er udstyret med Volvo’s semi-autonome Pilot Assist teknologi, markedets mest avancerede, standardmonterede sikkerhedspakke med Large Animal Detection og et system, der er med til at forhindre, at bilen forlader vejbanen utilsigtet. Samtidig har den tilslutningsmuligheder, der er førende i klassen, og som inkluderer smartphone integrering med Apple CarPlay.

Power Pulse

Volvo har arbejdet utrætteligt med køredynamikken i den nye model, og resultatet er en køreoplevelse, der er kendetegnet af forudsigelighed og fornemmelsen af at have kontrol over tingene.

– Med V90 har vi et godt tilbud til kunderne. Vores Power Pulse teknologi giver dieselmotoren en vitaminindsprøjtning, og T8 Twin Engine benzin plug-in hybrid yder 407 hk og klarer omkring 45 km på ren el, siger Peter Mertens, chef for Volvo Cars afdeling for forskning og udvikling.

Produktionen af den nye V90 starter i juni

Priser

Forventede vejledende udsalgspriser på Volvo V90 på det danske marked.
Listeprisen for personbiler starter på 595.000 kroner, mens beskatningsgrundlaget lægger ud på 480.000 for en D3 Kinetic og 525.000 for en D4 Kinetic med automatgear.

Van-priserne er endnu ikke udregnet, men vi gætter på en startpris på 340.000 plus moms.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *