• Den nye Volvo V90 Cross Country er den perfekte bil til ødegården. Frihøjden er hævet med seks cm, og firehjulstræk er standard.

  • Volvo V90 Cross Country med de tidligere generationer. V70 Cross Country blev introduceret i 1998.

  • Volvo V90 Cross Country adskiller sig teknisk kun meget lidt fra den almindelige V90.

Volvo med vandrestøvler

Volvo har introduceret Cross Country-udgaven af den nye V90, som får mere plastic end en eksotisk danser og seks centimeter ekstra frihøjde

Volvo har introduceret friluftsvarianten af den nye stationcar V90. Den bærer navnet Cross Country, som første gang blevet introduceret i 1998 på V70-modellen. Den modelserie er som bekendt forsvundet, men XC-navnet falder nu på 90-serien, og det er slet ikke tosset, for den store svensker er en rigtig velskabt bil.

Selvkørende biler: Volvo dropper ingeniørerne

Teknisk er der ikke de store forskelle, men visuelt har designerne givet bilen et look som en moderne vandrestøvle. Mest iøjnefaldende er affjedringen som er blevet hævet seks cm, så frihøjden nu er 21,3 cm. Det er ganske respektabelt og bedre end eksempelvis konkurrenten Audi A6 Allroad.

Volvo har samtidig monteret større hjul med et nyudviklet dæk, som skulle have en blødere gummiblanding, der giver mere greb i terrænent. De større hjul er også med til at fylde skærmkasserne ud, og på karrossen er der monteret mere plastisk, end du finder på en hollandsk natklub. Langs skærmene og bunden af bilen er panelerne dækket af sort plastik, som er mindre sårbart over for nåletræer og svensk granit. Også kofangeren foran og bagpå er let ændret i design og indrullet i sort plastik i stedet for ømskindet lakering. Sidst, men ikke mindst har man ændret selve kølergrillen, som den adskiller sig fra den almindelige V90.

Volvo XC90 – den minimalistiske kæmpe

Firehjulstræk, men ikke nogen offroader

Selvom V90 Cross Country kun leveres med firehjulstræk, og modellen får elektriske finesser som Hill Descent Control, så skal man nok ikke forvente, at den æder mudder som en gammel Land Rover. I stedet er modellen mere velegnet til den fedtede og bumpede vej op til ødegården i Sverige, og så må resten af turen i skoven klares til fods iført rigtige vandrestøvler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *