• Dieselgate kommer til at gøre rigtig ondt på VW-koncernen. Næsten 100 milliarder skal de betale tilbage - bare i USA.

Volkswagen skal betale 98 milliarder for Dieselgate

Hammeren er faldet – Volkswagen skal betale 98,5 milliarder kroner tilbage i USA. Europakommisionen kræver også kompensation

Av av av. Volkswagen skal til at grave dybt, rigtig dybt. Det amerikanske justitsministerium har besluttet, at den tyske bilproducent skal betale 14,7 milliarder dollars svarende til 98,59 milliarder kroner som følger af Dieselgate-skandalen. Her har VW- og Audi-modeller udledt op mod 40 gange for meget NOx.

VW-varebiler sælger bedre på trods af Dieselgate

Helt konkret skal virksomheden kompensere samtlige 475.000 amerikanske ejere af biler med den problematiske 2-liters dieselmotor, som sidder i 2010-2015 Beetle, 2009-2015 Jetta, 2012-2015 Passat, 2013-2015 Golf og 2010-2013 og 2015 Audi A3. Justitsministeriet har besluttet, at Volkswagen skal købe alle biler tilbage, svarende til markedsprisen anno september 2015 (tidspunktet hvor Dieselgate begyndte at rulle). Ejere med et billån, skal også kompenseres.

Personer med leasede biler får muligheden for at få annuleret deres kontrakt eller vælge at få deres bil fixet af Volkswagen.

NOx-bekæmpning og elbiler

Udover den kæmpe regning til de amerikanske ejere, har justitsministeriet besluttet, at Volkswagen skal bruge 18,1 milliarder kroner på at finansiere projekter, der reducerer NOx-emissioner i USA. Ydermere skal de betale 13,4 milliarder til at forbedre infrastrukturen og udvikling af el- og brintbiler over de næste 10 år.

Tidligere chef kendte til Dieselgate

– Ved at bedrage myndigheder, har Volkswagen gjort næsten en halv million intetanende amerikanske bilister medskyldige i et hidtil uset angreb på vores miljø. Vi kan ikke gøre de skader om, som VW har forvoldt på luftkvaliteten, men vi kan opveje dem ved at reducere forurening fra andre kilder, udtaler USA’s vice-justitsminister Sally Q. Yates i en pressemeddelelse.

EU er ude efter blod

Der kan dog vente en endnu større regning til Volkswagen i fremtiden, for også i EU er man ude efter blod. Herovre har vi mere lempelige regler for NOx-forurening, men til gengæld flere millioner berørte biler, og det forhindrer ikke Europakommisionens industrikommisær, Elzbieta Bienkowska, i at kræve en erstatning i stil med den amerikanske.

– Volkswagen bør frivilligt betale europæisk bilejere en kompensation, der er sammenlignelig med den, som de vil betale amerikanske forbrugere. At behandle forbrugerne i Europa anderledes end de amerikanske forbrugere er ikke en måde at genvinde tillid, siger Elzbieta Bienkowska til Welt am Sonntag.

Så selvom det gør ondt på Volkswagen nu, så er det nok stadig ikke overstået.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *