• Volkswagen samler kræfterne til at supportere det store ex-works marked i én division

  • Volker Fissele bliver leder af den nye Customized Solution hos VW Nutzfarzeuge

  • 70 procent af alle nye Crafter bliver sendt direkte videre til opbygning

Volkswagen satser eksternt

Et enormt apparat af eksterne opbyggere, designere og rådgivere får sin helt egen division i Volkswagen Erhvervsbiler - kun til support

For bare et år siden rullede de første Volkswagen Crafter af båndet på den splinternye fabrik i den polske by Wrzesnia. Anlægget blev opført til formålet efter bruddet med Mercedes-Benz, som hidtil havde bygget Crafter for Volkswagen.

Men hvis du tror, de nybyggede biler er helt flyvefærdige og klar til at begynde på arbejde mandag morgen, så tyg lige lidt på denne her: 70 procent af alle nye Volkswagen Crafter bliver sendt videre til opbyggere, der indretter dem efter den enkelte kundes specifikke ønsker.

Ex-works

Her taler vi om alt lige fra de helt store ombygninger til for eksempel ambulancer, specialbiler med lifte, kraner og diverse redningstjenester. Men også de helt banale indretninger med reoler og andet udstyr til hverdagens servicebiler overlader fabrikken til eksterne opbyggere; de såkaldte ex-works.

Og det er absolut ikke nogen falliterklæring fra Volkswagens side, at man sådan må have eksterne firmaer til at færdiggøre deres biler. Tværtimod er det en vigtig del af hele strategien omkring den nye Crafter.

Uoverskueligt

Den er specielt designet til at være nem at bygge om og indrette efter de mange forskellige kunders specielle ønsker. Skulle Volkswagen Nutzfarzeuge, som VW’s varebilsdivision hedder, selv stå for produktionen af alle disse specialindretninger, ville det kræve en helt uoverskueligt stor produktion og administration.

Men den eksisterer rent faktisk; denne ex-works division. En skov af underleverandører, designere, opbyggere og rådgivere, som på papiret er helt uafhængigt af Europas største bilproducent, men som i virkeligheden har et tæt og omfattende samarbejde.

Customized Solution Division

Derfor er det enormt vigtigt for VW som leverandør af bilerne til disse opbygninger og indretninger, at de leverer et produkt, der er nemt at have med at gøre. Og til det formål har VW nu oprettet en helt særlig afdeling med det ene formål at hjælpe disse opbyggere.

Det sætter omfanget af dette samarbejde yderligere i perspektiv, at det rent faktisk er en sammenlægning af to eksisterende afdelinger. Special Vehicle Assembly Division, der havde til opgave at udvikle løsninger til ex-works-virksomhederne, bliver nu lagt sammen med Second Stage Manufacturer Management Division, som var en support-enhed, der supporterede ombyggerne, og bliver til Customized Solution Division.

Noget rod

Ja, det lyder jo som noget rod med to så nært beslægtede afdelinger, så strategien synes indlysende. En gigant bliver til inde i mastodonten.

– Det gør os i stand til at samle vores ressourcer og yde vore samarbejdspartnere og kunder endnu bedre support, siger Volker Eissele, der er chef for det overordnede Customized Solution.

Ren support

I princippet er der ingen produktion i den nye afdeling. Den skal udelukkende eksistere for at gøre livet nemmere for second stage virksomhederne og dermed mere attraktivt for dem at anbefale VW’s produkter til kunderne.

– Ved at indgå i et tæt samarbejde med vores second stage partnere, kan vi levere velforberedte basis-biler, så ombygningerne bliver så simple som muligt. Second stage partnere er vores forlængede marketing- og salgsarm. Hvis vi gør deres arbejde nemmere, vil de også være mere tilbøjelige til at anbefale Volkswagens varebiler til deres kunder, forklarer han.

På bedre fod

Så hele processen er ganske simpelt et forsøg på at stå på bedre fod i hele det enorme opbygger-marked, som ingen af bilfabrikkerne har en egentlig indflydelse på.

VW Crafter er med 70 procent den af VW’s varebiler med den største del af produktionen til opbygning. For Transporter er det præcist halvdelen, der sendes videre til opbygning, mens det kun er godt hver tredje Caddy.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *