• Money talks. Når det kommer til stykket er det ikke nok med en grøn profil. Kunderne til elektriske varebiler lod kuglepennen blive i lommen, da købsaftalen på Vito E-Cell blev lagt foran dem

  • Peugeot Partner van Electric kan alt det, en dieseldrevet Partner kan - bare renere - hvis du ikke skal køre over 100 km om dagen

  • Nissan e-NV200 går reelt omkring 130 km på en opladning og kører 130 km/t og koster under 200.000 kroner før moms

Verden var ikke klar til Vito E-Cell

Hypen fra COP15 er forsvundet, og det er ikke nok, at teknologien er tilgængelig; den skal også være efterspurgt, siger Mercedes-Benz, der ikke har planer om at lancere en ny Vito E-Cell

– Forventningsniveauet til markedet var nærmest uproportionelt højt. Som et resultat heraf blev der på den korte og mellem-lange bane forudset et disproportionalt højt styk-antal, men de blev ikke indfriet internationalt, siger Lars van het Erve, der er PR- og kommunikationschef i Mercedes-Benz Danmark.

Mercedes-Benz lancerede Vito E-Cell i 2011, hvor verden summede med forventninger til elektrisk kørsel. Den gang var Vito E-Cell vel nærmest det første spæde forsøg på en reelt brugbar elektrisk varebil med en opgivet rækkevidde på 130 km.

– Vi var de første, der kom ud med en fuldt fabriks-produceret elektrisk varebil med Lithium-batterier, og på det tidspunkt var der jo en masse hype om elkørsel. Det startede vel op til COP 15 i 2009, som vores del af det her til lands var meget bundet op på. Vi havde jo gas-, hybrid- og brint-biler ud over selvfølgelig de rene elbiler, og vi leverer vel omkring 50 biler til COP 15. Den globale teoretiske – kan man vel kalde det – efterspørgsel var jo så stor, at vi forventede, at den ville føre til en reel efterspørgsel på den lange bane, husker Lars van het Erve.

Ingen ny Vito E-Cell

Men det gjorde den ikke. I ’11 solgte Mercedes-Benz Danmark syv Vito e-Cell, i ’12 kun en enkelt, mens PostDanmark i 2013 reddede Vito E-Cells ære med et indkøb af 50 styk.
– Det er selvfølgelig ærgerligt, men på den anden side, kan man jo også sige, at erhvervskunder skal bruge deres penge til at tjene penge. I Danmark har vi faktisk gjort det pænt, men internationalt har det slet ikke stået mål med forventningerne, og det er også baggrunden for, at vi ikke kommer med den nye Vito som E-Cell.
Danmark har afgiftsfritagelse på elbiler, men på gule plader står det slet ikke mål med den højere pris på produktet.

Begrænset topfart

I år er markedet for elektriske varebiler styrtdykket. I 2012 toppede det med 136 enheder, sidste år nåede det 114 styk, og i år er der foreløbigt langet sølle 34 elektriske varebiler over disken. Heraf fire Vito E-Cell.

For det samlede danske marked hænger det selvfølgelig sammen med den usikkerhed, den siddende regering omgiver afgiftsfritagelsen med, men for Mercedes-Benz Danmark hører der en del realisme med i regnestykket.

Vito E-Cell er i 2014 ellers sat ned til 250.000 kroner plus moms eller en serviceleasing-pris på 5495 kroner om måneden. Men det er stadig langt over, hvad man kan få konkurrenterne Peugeot Partner Electric Van og Nissan e-NV200 til.

Samtidigt halter Vito med sin begrænsede topfart på 89 km/t og en reel rækkevidde på under 100 km langt bag efter.

Vil ikke forære den væk

– Udviklingen går rigtigt hurtig, og Vito e-Cell er jo mere end fire år gammel, og der er sket utroligt meget på området siden 2011, forklarer Lars van het Erve.

Peugeot Partner Electric – en pålidelig kopi af sig selv

Nissan e-NV200 til PostDanmark

– Men hvis vi forærer tingene væk, så er der ikke nogen business case, og så kan vi ikke investere i ny teknologi igen i morgen. Ny teknologi er dyr teknologi. Vi investerer hele tiden penge i at gøre vores flåder endnu mere energieffektive– ikke kun på personbiler, men også på varebiler og lastbiler. Selvfølelig udvikler teknologierne sig, og selvfølgelig vil priserne langsomt komme ned i niveau.

Ikke relevant

Men i morgen er ikke lige om hjørnet. Foreløbigt har Mercedes-Benz taget Vito E-Cell af plakaten, og der er ingen aktuelle planer om at slå den op igen.

– Det er ikke relevant at have noget på hylden, som flåde- og erhvervsmarkedet bredt set ikke er interesseret i. Også selvom vi i Danmark er mere klar end andre steder. Skulle det ændre sig, så har vi teknologien både til hybrid, el og gas til at reagere på det. Den nye Vitos arkitektur er indrettet til lynhurtigt at kunne bygges op til el eller el-hybid, forklarer han.

Tesla-motor

Mercedes-Benz investerer, hvad der svarer til 100 millioner kroner om dagen i ny research og udvikling. Heraf halvdelen i grøn transport. Lige efter nytår kommer de med en B-Klasse med motor fra Tesla, som kan køre 230 km på en opladning, og det er nok ikke helt skævt at gætte på, at den kunne overføres til Vito, hvis det bliver aktuelt.

– Nu mangler vi bare, at erhvervslivet – både det internationale og det danske – viser større interesse. De kunder vil kun vise interesse, hvis vi kan levere en bil, der lever op til deres krav, så de kan bruge den til at tjene penge. Enten som alternativ til dieselmotoren eller som del af en strategi for bæredygtighed.

– Det er jo ikke nok, at man vil støtte teknologien, hvis man ikke kan løse opgaven, siger Lars van het Erve.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *