• Direktør Kenneth Saust, Yokohama Danmark, ved som formand for Dækimportørforeningen og tilbagevendende dækkontroller og ditto tællinger, at der er grund til at gøre opmærksom på betydningen af skift mellem vinterdæk og sommerdæk.

  • Hører du til de 15 pct., som ignorerer betydningen af korrekt dækmontering eller hører du til de 85 pct., som skifter fra vinterdæk til sommerdæk på rette tidspunkt - nemlig nu?

Derfor er vinterdæk farlige om sommeren

Det er ikke ligemeget, om varebilen kører på de samme dæk året rundt - ved 100 km/t kan der være 15-20 meter til forskel på sæsonbestemte dæks bremselængde

Tøffer du stadig rundt med vinterdæk på varebilen, eller har den fået sommerdækkene på? Da det kniber med en finde en begrundelse for at køre med vinterdæk på denne tid af året, er det oplagt at få skiftet.
Vinteren synes at have sluppet taget for denne gang, så da sommerdæk i tørt og relativt varmt føre har bedre greb i vejbanen end vinterdæk, er der ingen grund til at udsætte ombytningen af bilens ”fodtøj“.
Fortsat kørsel på vinterdæk henover sommeren vil slide uforholdsmæssigt meget på dækkene, og i værste fald kan det indebære, at deres egenskaber er blev så forringede, at de er værdiløse, når vinteren vender tilbage i slutningen af året.

15 pct. på forkerte dæk

Det kan virke overflødigt med bemærkninger af denne art, men Dækbranchens Fællesråds seneste tælling af bilers dækmontering i 2013 viste, at 15 pct. af de kontrollerede biler i juni måned stadig kørte på vinterdæk.
Når det bliver varmt i luften forøges vinterdæks bremselængde i sammenligning med bremselængden for et tilsvarende sommerdæk. Ved 100 km/t kan forskellen ifølge Dækbranchens Fællesråd være op til 16 meter længere.
I vejkurver vil en fuldlastet bil på vinterdæk desuden være mindre stabil end på sommerdæk.
Hvornår er det som udgangspunkt rette tid til at skifte fra den ene dækmontering til den anden? Fra vinterdæk til sommerdæk: 1. april og fra sommerdæk til vinterdæk: 1. november.

Sommerdæk på 4-hjulstrækkere!

Mange nærer en tro på, at SUV-modeller og regulære off-road biler med 4-hjulstræk kan køre året rundt på de samme dæk uanset om der køres på tør asfalt, på smattede og mudrede eller sne- og isglatte veje.
I den varme årstid vil SUV- og off-road biler på grund af deres relativt høje egenvægt og tyngdepunkt kombineret med stor luftmængde i dækkene og betydelig trækkraft være bedre stillet på sommerdæk end vinterdæk.

For eller bag?

Hvis man selv sørger for skiftet mellem vinterdæk og sommerdæk er det værd at vide, hvordan de bedst monteres på bilen.
Skal de bedste dæk monteres på den forreste eller bageste aksel?
Dækbranchens Fællesråds sagkyndige svar er klart: ”De bedste dæk skal monteres på bagakslen …“ Men så kommer tilføjelsen: ”… med mindre man har en helt bestemt grund og meget veldefineret grund til at handle anderledes.“
Dét kunne ligne et skud i egen fod, men direktør Volker Nitz, Dækimportørforeningen, forklarer, at der forekommer omstændigheder, da det er mere hensigtsmæssigt med en frontal montering af de bedste dæk end det modsatte.
– Hvis bilen eksempelvis jævnligt skal forcere kraftigt stigende terræn, kan det være mere hensigtsmæssigt at have de bedste dæk på forakslen. Men normalt anbefales det at montere de bedste dæk på den bageste aksel for at modvirke bilens eventuelle tendens til at skride ud med bagenden, lyder forklareringen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *