• Det ser sjovt ud, og det er det faktisk også - altså at være på køreteknisk kursus. Men det er også tankevækkende og skræmmende, når man oplever sommerdækkene slippe grebet

  • De starter så fint med at følges ad med 40 km/t ind i den glatte kurve...

  • ...men det er kun den med vinterdæk, der kommer derhen, hvor hjulene peger

  • Om vinteren stiger antallet af ulykker med varebiler. Alt for mange skifter ikke til vinterdæk, siger kursuschef på FDM Sjællandsringen, Michael Malmquist

Vinterdæk på varebiler

Vi har testet sommerdæk mod vinterdæk på varebiler, og resultatet er skræmmende. Specielt når man tænker på, at alt for mange varebiler kører på sommerdæk hele året

Hvert år har FDM Sjællandsringen op mod 20.000 kursister på køreteknisk kursus. En stigende del af dem kommer i varebiler, og det er der en helt bestemt årsag til. Det er farligt at køre rundt i varebil på sommerdæk om vinteren, og det har mange firmaer fået øjnene op for.

– Vi har faktisk rigtigt mange varebiler hernede, siger kursuschef på FDM Sjællandsringer, Michael Malmquist, der ikke rigtigt forstår, at så mange tager chancen og kører på sommerdæk året rundt.

Flere ulykker

For det er ikke bare noget pjat, det der med at skifte til vinterdæk på varebiler, når det er koldt og glat.

– Arbejdstilsynet har lavet en undersøgelse, der viser, at lige netop på varebilssegmentet stiger antallet af arbejdsulykker om vinteren. Det tyder jo på, at de er meget dårligere til at skfite til vinterdæk, siger han.

I al slags vejr

Heller ikke helårsdæk har han den store fidus til.
– De er blevet bedre, og når man kun kører lidt hjemme i lokalområdet og ikke behøver at køre ud i dårligt føre, kan jeg godt forstå, at man vælger et helårsdæk. Men hvis man ligger på landevejen i al slags vejr, så kan det slet ikke måle sig med et rigtigt vinterdæk, fastslår kursuschefen.

Derfor gør FDM meget for at gøre opmærksom på deres kurser for varebiler rundt omkring i erhvervslivet. Allerbedst er det, når kursisterne kommer deres egne varebiler.
– Vi er jo meget lune på konceptet med, at folk kommer med deres egen varebil, så de får testet den med det udstyr og de sikkerhedssystemer, den er udstyret med.

Friske dæk

Vi lånte to ens VW Transporter hos Skandinavisk Motor Co A/S for at teste forskellen på varebiler monteret med sommerdæk mod en, der har skiftet til vinterdæk. Af sikkerhedsmæssige årsager var de tomme, men resultatet er ikke til at tage fejl af, som du kan se i videoen, vi lavede under testen.

De flinke folk hos VW havde sat dæk på. Friske sommerdæk på den ene og friske vinterdæk på den anden. Der er altså ikke tale om, at vi har valgt et særligt kostbart og fantastisk vinterdæk mod et bedaget sæt slicks som sommerdæk.

Sammenpresset sne

Første test var bremseprøven på glatbane. Vinterdækkene bringer Transporteren til standsning på cirka 50 meter, mens sommerdækkene fortsætter og lige nøjagtigt glider helt ud til banens ende, hvor de stopper med et lille ryk – 100 meter længere fremme.

Glatbanen svarer til sammenpresset sne, og når man ser det, kommer man nemt til at tænke på en situation i byens hovedgade på en dag med vinterens første snefald og en bil, der skal standse før et fodgængerfelt.

Tager det alvorligt

Og den oplevelse får kursisterne også, når de prøver det på egen krop, fortæller Michael Malmquist.
– Vi kan sige, at de, der kommer her, tager det alvorligt. I hvert fald når de går herfra.

I kurven med samme underlag kører de to biler side om side ind i øvelsen med samme hastighed. Lige omkring 40 km/t. Men trods den lave fart, får sommerdækkene slet ikke bid og fortsætter ligeud, mens vinterdækkene holder Transporteren på kursen i inderste spor.

Ingen lovgivning

Og på slalombakken er billede det samme. Vinterdækkene har en smule bid og kan lige akkurat snige sig rundt om forhindringerne, mens sommerdækkene ikke en gang ved 10 km/t formåede at klare en eneste kegle. Så konklusionen er klar: Om vinteren skal der vinterdæk på varebilerne. Det er også et signal til medarbejderne om, at man sætter pris på dem.

– Argumentet om ikke at lovgive om vinterdæk er, at så mange frivilligt skifter. Men det gælder faktisk ikke for varebiler, forklarer Michael Malmquist.

Koster et par timer

Heldigvis er varebilsejerne blevet mere opmærksomme på faren ved at køre på sommerdæk hele året og vælger at skifte, selv om det koster et par timer hver gang.

– Mange store flådeejere sender konsekvent deres medarbejdere på kursus, når de får vinterdæk på. Selv om helårsdæk er blevet bedre, anbefaler vi stadig at skifte mellem sommer- og vinterdæk, siger Michael Malmquist.
For AMU-kursister  koster et varebilskursus 108 kroner i deltagergebyr. Er du alene, koster det 1200 kroner, og er du medlem af FDM, får du 200 kroner i rabat.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *