• Dækovervågning kan spare mange penge til nye dæk og brændstof. Men det rigtige dæktryk giver også det bedste vejgreb og kan således være med til at forhindre ulykker

  • Sådan ser vejene ud, når vinterdæk skal komme til deres ret.

  • Masser af riller og lameller optimerer vejgrebet om vinteren. Samtidigt er gummiet blødere, så det arbejder bedre i lave temperaturer. Men om sommeren 'koger' de af og bliver slidt på ingen tid. FDM anbefaler mindst tre millimeter dækmønster, selv om loven siger 1,6 mm.

To millioner vinterdæk koger i sommervarmen

Vi er stadig ikke rigtigt kloge, når det kommer til den mest simple trafiksikkerhed af alle: valg og vedligeholdelse af dæk

Er du også en af dem, der kører rundt på flade, nedslidte dæk, der er skabt til en anden årstid? Eller endnu værre: Er du en af dem, der ikke aner, hvilken type dæk, du har på bilen, om de er slidt, og om der er det rigtige dæktryk i dem?

Ja, så er det på høje tid, at du sætter dig ind i problematikken.

For dækkene er dit første værn mod trafikulykker. Det er dem, der holder dig fast på vejen, når du bremser og styrer.

Slitage, forkert dæktryk og dæk beregnet til en anden årstid forringer dit vejgreb, og mange opdager det først den dag, det er for sent.

Sommeren er farligst

En optælling foretaget af Dækimportørforeningen viser, at næsten 400.000 personbiler stadig køer rundt på vinterdæk. Tæller vi varebilerne med, nærmer vi os en halv million, og så er vi altså oppe på næsten to millioner vinterdæk – i juli måned.

Og det har direktør i Dækbranchens Fællesråd, Volker Nitz, svært ved at se logikken i.

– Hvis det er for at spare penge, så er det et dårligt sted at spare, siger han.

– At køre med vinterdæk om sommeren er en sikkerhedsmæssigt dårlig disposition, og økonomisk er det heller ikke rentabelt på langt sigt.
Undersøgelser har vist, at manglende bevidsthed om korrekt lufttryk i dækkene er generelt udbredt blandt de danske bilister. Kombinationen af forkerte dæk og for lidt luft i dækkene forstærker risikoen for ulykker – især i sommerperioden, hvor der ofte er ekstra ferievægt på bilen.

Dyrt og farligt

I sommervarmen mister vinterdækket sine særlige egenskaber, og det medfører øget bremselængde og mindre stabilitet i kurver end ved kørsel på sommerdæk. Vinterdækkets levetid forkortes endvidere med cirka 10 procent, når man kører med dem i den varme årstid. Derudover forøges brændstofforbruget, når dæktrykket er for lavt, og så slides dækkene yderligere.

– Udover at kørsel på vinterdæk om sommeren er mindre sikkert end på sommerdæk, så slides de også hurtigere, og risikoen er jo så, at de ikke kan klare sig igennem den kommende vinter, siger Volker Nitz og minder om, at man bør montere sommerdæk omkring påske og vinterdæk omkring slutningen af efterårsferien, når temperaturen begynder at falde.

FDM anbefalede for nyligt, at det bliver lovpligtigt at bruge vinterdæk, når køreforholdene byder det.

Hver fjerde kører på tyndslidte dæk

Men dæksikkerhed handler om mere end sommer- og vinterdæk. Ligegyldig årstiden er det vigtigt at få kontrolleret bilens dæk.

– Det kan være livsfarligt at køre bil, hvis ikke dine dæk er i god stand. Alligevel kører mellem 20 og 30 procent af alle bilister rundt med tyndslidte dæk, vurderer Christian Overbeck, centerleder hos Euromaster i Hillerød.
En undersøgelse blandt mere end 10.000 biler, som Euromaster foretog i slutningen af 2013, afslørede, at hver femte bilist i Danmark kører rundt med nedslidte dæk, der ikke længere har det greb på vejen, som bilisten går rundt og tror.

Dårlig sporing slider

Især dårlig sporing er en hyppig årsag til voldsomt nedslidte dæk, og som dermed potentielt betyder dårligere sikkerhed på vejen.

– Vi støder meget ofte på biler, hvor der er sporefejl på dækket – enten indvendigt eller udvendigt. Det slider for det første dækkene meget hurtigere op, men det gør også køreturen langt mere usikker. Vejene bliver ikke vedligeholdt i samme grad som tidligere, og man kommer nemt til at køre ned i et mindre hul. Mere skal der ikke til at få en bil ud af sporing, og så kan det gå galt, siger Christian Overbeck.

Fra bøde til ulykke

Lovens minimumskrav er, at dækmønsteret skal være 1,6 millimeter, men det er for lidt, hvis man vil være på den sikre side.

FDM anbefaler en mønsterdybde på mindst 3-4 millimeter.

Euromasters undersøgelse fra sidste år afslørede, at en tredjedel af alle de bilister, der kører rundt med slidte dæk, rent faktisk kører på dæk, der er direkte ulovlige.

– Er man heldig, bliver man snuppet af politiet, der giver en bøde for hvert dæk, der er ulovligt. Er man uheldig, bliver man involveret i et trafikuheld, fordi ens dæk ikke stoppede bilen i tide, påpeger Christian Overbeck.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *