• Peter Qvist, Michelin Danmark.

  • Langt de fleste f vinterhalvårets trafikulykker sker på en våd og kold vej. I den kolde årstid giver vinterdæk under alle omstændigheder større sikkerhed end sommerdæk.

Vinterdæk er til alle vinterveje

Vinterdæk er noget man sætter på biler, så de kan stå ordentligt fast, dersom vejene dækkes af sne og is, ikke sandt? Jovist, men ikke kun derfor!
Vinterdæk er det optimale dækvalg, når udendørstemperaturen er 5,0 grader eller derunder – uanset om vejene er hvide, sorte eller grå. Hvorfor der nu skal trædes i dét? Fordi 92 pct. af adspurgte bilister i Sverige, Canada, Tyskland og Frankrig har en forkert opfattelse af vinterdæks rolle og betydning.
Dét fremgår af undersøgelser foretaget af den franske dækkoncern Michelin, som efter omfattende rundspørger konkluderede, at kun 6,0 pct. af de adspurgte bilister havde forventninger om, at bilens vinterdæk ville levere optimalt ”fodfæste“ på alle typer veje i vinterhalvåret.

Temperaturen er afgørende

– Vinterdæk præsterer absolut bedst i kulde uanset underlaget, forklarer Michelin Danmarks danske salgsdirektør Peter Qvist, og forklarer, at det skyldes kombinationen af gummiblanding og slidbanemønster.
Ægte vinterdæk kendetegnes ved at være mærket med et alpe- eller snekrystal-symbol, men det betyder ikke, at dækkets særlige egenskaber er relateret til en bestemt slags vejrlig eller vejtype i vinterhalvåret.
– Det skyldes dækkenes gummiblanding og mønster, som modsat sommerdækkene er udviklet til at give optimal sikkerhed, når temperaturen falder til under syv grader, tilføjer Peter Qvist, og fortsætter:
– Det er vinterens meget varierende vejforhold med våde, smattede eller snedækkede veje, der i samspil med lave temperaturer udfordrer dækkene og trafiksikkerheden.

Vinterdæk mindsker risikoen på kolde veje

Vejene byder i vinterhalvåret på meget varierede kørselsforhold. Fra tørre og våde veje til sne og isdækkede ditto. Det afgørende i denne sammenhæng er årstidens gennemsnitstemperatur, som typisk er 5,0 gader eller derunder.
I Danmark er der i december, januar og februar eksempelvis kun syv snevejrsdøgn om måneden. I marts er der gennemsnitligt kun fem snevejrsdøgn og i april tre døgn med sne. Så det handler ikke kun om snedækkede veje, men om kuldens indflydelse på kørselsforholdene generelt.
Peter Qvist henviser i den forbindelse til undersøgelser, som har påvist, at 90 pct. af alle trafikulykker på tør eller våd vej sker i koldt vejr, mens kun godt 8,0 pct. sker i snevejr.
Risikoen for at blive involveret i en trafikulykke på en våd og kold vintervej er dobbelt så stor som for en tør vej. Angiveligt sker en tredjedel af alle ulykker – uanset årstiden – på en våd og kold vej.

357.000 biler på forkerte dæk

Over 80 pct. af Danmarks bilister skifter fra sommerdæk til vinterdæk for at opnå maksimalt vejgreb på vejene i perioden fra november til april desuagtet der ikke findes lovgivning på området som i nabolandene Norge, Sverige og Tyskland.
Dækimportørforeningen foretog i uge fire en undersøgelse af dækmonteringen på en lang række biler og kunne konstatere, at 84 pct. af bilerne var udstyret med vinterdæk, mens 16 pct. stod på sommerdæk.
Det svarer til, at omkring 357.000 biler kører med forkert dækmontering i vinterhalvåret!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *