• Den 133 kilometer lange testkørsel foregik i omegnen af Paris

  • Der findes i øjeblikket 80.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Europa

  • Batteriet på 33 kWh kan oplades på 6 timer. Hurtigladning tilbydes ikke

  • Displayet viser rækkevidden, og Renault bedyrer, at man kan regne med den

  • Den forbedrede rækkevidde er ikke sket på bekostning af nyttelasten. Den er fortsat på 650 kg

Et vellykket skridt i den rigtige retning

Den el-drevne varebil Renault Kangoo Z.E. indgyder mere tillid med ny teknologi og længere rækkevidde

Altomvarebiler.dk i Paris:

Renault har fjernet endnu en sten på vejen frem mod elektrificering af vare- og personbiler. Det er vores oplevelse efter at vi har prøvekørt den nye Kangoo Z.E. i omegnen af Paris.

Efter 133 kilometers kørsel ad snørklede veje og gennem små omegnsbyer nord for Paris har vi fået det indtryk, at det er blevet mere trygt og dermed mindre problematisk at vælge en el-drevet varebil. Rækkevidden er om sommeren 200 km i følge Renaults egen cyklus-definition, og rækkevidde-måleren skulle nu være ganske nøjagtig.

Rækkevidde på prøve

Vi tænder for motoren, og displayet viser “Autonomie 192 km”, hvilket betyder, at vi skulle kunne køre 192 km på opladningen. Men kan man nu også regne med det?

Det kunne man ikke altid i forgængeren, og netop denne usikkerhed kan være en grund til at fravælge en el-bil. Foran os ligger den første testrute på 62 km. Så må det vel bare komme an på en prøve.

Stol trygt på måleren

Vi er to mand om bord, og i varerummet ligger en ballast på 250 kg. Som vi æder den ene kilometer efter den anden, reduceres rækkevidden i samme takt som de kørte kilometre. Ankommet til pause-stedet virker det næsten mistænkeligt, at rækkevidden er reduceret med næsten præcist det samme som det kørte antal kilometre.

Men Renault bedyrer, at teknologien er forbedret i en sådan grad, at man nu trygt kan regne med måleren. Samme billede tegnede sig på anden del af testruten. Efter 72 kilometers kørsel, blev rækkevidden reduceret i samme omfang inden for nogle få kilometers margin.

Flittig brug af motorbremsen

Vi kørte med en relativ let fod på speederen, og efter nogle kilometre havde vi vænnet os til at gøre flittigt brug af motorbremsen.

Når man slipper speederen, aktiveres generatoren, som producerer strøm af bilens bevægelsesenergi. Dette mærkes ganske tydeligt, men er ikke ubehageligt. Efter lidt tilvænning kunne man lade bilen rulle frem til stop ved fx rødt lys uden at røre bremsen.

Kvik i optrækket

På samme måde var det let at vænne sig til at bruge motorbremsen ned ad bakkerne i stedet for at sidde med foden på bremsen. Dette var naturligvis også medvirkende til økonomisere med energien.

Motorens beskedne 60 hk gør ikke Kangoo’en til noget vilddyr, men alligevel er den med sin 225 newtonmeter ganske kvik i optrækket.

Man sætter pris på stilheden

Når hastigheden er under 30 km/h udsender bilen ‘kørestøj’ gennem en højttaler i fronten. Lyden kan ændres eller slås fra, hvis man finder den irriterende.

Ved kørsel i byen høster man alle fordelene ved at køre i el-bil. Ingen start og sluk af motor, og manuelle gearskift findes ikke. Man kommer hurtigt til at sætte pris på stilheden.

Først når man kommer op i fart ude på landevejen, indsnævres fordelene i forhold til en bil med forbrændingsmotor. Dæk- og vindstøj er trods alt en stor bidragyder til det samlede støjbillede.

120 km om vinteren

Kangoo Z.E. er konstrueret til bylogistik, og det er vores vurdering, at den vil kunne bruges til opgaver i større danske byer. Rækkevidden er dog stadig en faktor, der skal regnes med ind i beslutningen.

Om vinteren er rækkevidden opgivet til ca. 120 km. I forgængeren var den 80 km. Opladningstiden er ca. 6 timer. Hurtigladning tilbydes ikke, men ved at sætte den i stikket i en halv time under f.eks. frokostpausen, forlænges rækkevidden med ca. 35 km.

Nyudviklet varmepumpe

En anden faktor er den kolde årstid, hvor man jo ikke kan udnytte motorvarmen til at øge temperaturen i kabinen. Renault har tænkt over sagen og udviklet en varmepumpe, der fungerer som et omvendt airconditionanlæg.

Er varmepumpen ikke nok til at holde kulden ude, kan Kangoo fås med et benzinfyr.

Prototype på rummeligere Kangoo

Og således fjernes sten efter sten på vejen mod, at vi alle en dag kører rundt i elektriske biler. Vi er der ikke endnu, og varebilerne halter lidt efter personbilerne. Men Renault har som mange andre fabrikanter øje for udviklingen.

Renault udnyttede i øvrigt testkørslen i Paris til for første gang at udstille en prototype af en Kangoo med en seks kubikmeters varerumskasse.

Den er udviklet for at effektivisere den emissionsfri bydistribution. Mere om denne bil i morgen.

Priser fra 220.000 kr.

Den nye Kangoo Z.E. lanceres i Danmark i anden uge af oktober. Priserne begynder ved 220.000 kr. eksklusive moms for den korte udgave og ved 240.000 kr. eksklusive moms for den lange udgave.

Renault tilbyder ikke batterileje på den nye Kangoo. Man køber nu såvel bil som batteri.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *