Varebilsalget to skridt frem – og ét tilbage igen

Ford Transit og Toyota Yaris dominerede i deres respektive klasser varebilsalget i maj

Varebilsalget skifter som en hoppebold. I april accelererede salget med 23,8 pct. I maj droppede det med 23,4 pct. Sådan er trenden i dag. Den ene måned går det op, og i den næste går det ned. Set i et bredere perspektiv er udsvingene dog mindre dramatiske. Sammenlignet med 2012 er varebilsalget i årets første fem måneder kun faldet 4,8 pct.
I den forgangne måned blev der kun solgt 1.967 nye varebiler og i år er der til dato solgt 9.375 biler fordelt på 1.774 mindre varebiler og 7.601 biler store varebiler.
De ovennævnte tal er fra den månedlige opgørelse fra Danske Bilimportørers Sammenslutning, hvis administrerende direktør Bent Mikkelsen har følgende kommentar til det bratte omsving i varebilsalget:
– Varebilsalget har ændret sig meget fra måned til måned gennem det sidste halve år, og derfor ser vi disse meget kraftige udsving. Samlet set forventer vi dog fortsat et stabilt marked, der i 2013 ender omkring samme biveau som vi så i 2012.

Markedet er yderst følsomt

Tallene i importørsammenslutningens seneste månedsopgørelse peger ikke på noget, som kan forklare det markant omskift i varebilsalget. Chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen har ikke noget sikkert bud på, hvad udsvinget kan skyldes.
– Vi kan kun konstatere, at markedet er yderst følsomt, sådan som det skifter fra måned til måned, men at salget over hele året nok alligevel vil vise sig stabilt, siger han.
I forreste linie er der heller ingen enkel forklaring på fænomenet. Hos Peugeot-forhandler Vejlebo og Winther i Roskilde peger salgschef Allan Larsen på tilfældighedernes spil:
– Det skyldes et sammenfald af tilfældigheder. Nogle købere har stået foran en nødvendig udskiftning af bilen, stadig flere udskifter en stor varebil med en mindre og mere økonomisk model, ligesom leasingaftaler og udskiftning hos flådeejere, kan spille ind, f.eks. i forbindelse med offentlige indkøb til kommunale vognparker, påpeger han.

Top 5-salget i maj

Ford Transit var i forrige måned den foretrukne blandt købere af store varebiler og i feltet af mindre varebiler var Toyota Yaris i bilkøbernes favorit. Set på månedsbasis såvel som over en længere periode er det med lejlighedsvise undtagelser mere eller mindre de samme mærker og modeller, som dominerer markedet.
I feltet af de store varebiler var det i maj blandt de 27 forskelllige mærker med 137 forskellige modeller biler fra Ford, VW, Opel og Mercedes-Benz som dominerede, og i feltet af små varebiler med 24 mærker og 65 alternative modeller var Toyota, VW, Citroën/Peugeot, Ford, Nissan og Renault, som prægede salget.
Top 5 i gruppen af store varebiler op til 3,5 tons (Det samlede salg i januar-maj 2013):
1. Ford Transit 181 (887)
2. VW Transporter 119 (652)
3. Opel Vivaro 93 (360)
4. Mercedes-Benz Sprinter 92 (401)
5. VW Caddy 82 (367)
Total 1.559 biler (7.601)

Top 5 i gruppen af mindre varebiler op til 2,0 tons (Det samlede salg i januar-maj 2013):
1. Toyota Yaris 31 (121)
2. VW Golf 29 (159)
3. VW Polo 27 (129), Mercedes-Benz Citan 27 (109)
5. Peugeot Bipper 26 (93)
Total 408 biler (1.774)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *