• De mest larmende slag udkæmpes af de store og mellemstore varebiler, men næsten 40 procent af salget vejer under 2.500 kg

Varebiler trækker læsset

Det er efterhånden blevet en kendt tendens, at varebilssalget trækker det største læs på det danske bilmarked. Mens lastbilernes bidrag til opsvinget begrænsede sig i juni  til en stigning på 5,5 procent i forhold til samme måned sidste år, og personbilerne kravler opad med en anstændig fremgang på lige under 11 procent, er det igen varebilerne, der må agere lokomotiv i den automotive økonomi.
I juni kom der 3.810 nye varebiler på vejene. Det er 17,7 procent flere end i maj måned og hele 18,4 procent flere end i juni sidste år. Dermed ligger salget for årets første seks måneder 18,6 procent over den samme periode i 2015.
De mindre varebiler op til 2.500 kg totalvægt og 50 procent afgift udgjorde med 1.489 styk næsten 40 procent af det samlede salg. De øvrige varebiler fordeler sig med 1.660 i segmentet 2.501-3.490 kg totalvægt, mens 661 blev leveret på kørekortets maksimale 3.5 ton. 387 varebiler svarende til hver 10. blev leveret til private.

Bedst sælgende varebil er stadig Ford Transit Custom med 1.576 solgte varebiler for første havlår med Renault Trafic på andenpladsen med 1.178 styk og VW Transporter med 1.091. Årsagen til de små varebilers samlede dominans på listen er, at de mange ombyggede personbiler på gule og papegøjeplader samlet vejer tungt i statistikken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *