• CataClean har testet sit additiv-produkt på Peugeot Partner HDI årgang 2016 under arbejdskørsel i og omkring London

  • CataClean er et eksempel på et produkt til pleje og rensning af bilers brændstofsystem

Varebiler testet med og uden additiv i London

Med additiv kørte fem Peugeot Partnere 10 procent længere på literen og udledte 24 procent færre skadelige stoffer

Luftforureningen i de europæiske storbyer er et varmt emne, der diskuteres i offentligheden og har politisk bevågenhed. Den engelske producent af brændstof-additiver – CataClean Global Ltd – nøjes dog ikke med at følge debatten.

Virksomheden har testet sit produkt. Den store interesse for luftkvaliteten i særligt de tæt trafikerede områder passer CataClean Global Ltd. ganske godt. Deres kerneprodukt er nemlig et additiv, der hedder CataClean, der markedsføres som egnet til at rense motorers brændstofsystemer, så de udleder færre skadelige stoffer.

24 procent færre skadelige stoffer

I en nylig test foretaget på fem stk. Peugeot Partner hævder CataClean, at additivet fik bilerne til i gennemsnit at udlede 24 procent færre skadelige stoffer og på samme tid at forbedre dieseløkonomien med næsten 10 procent.

At additiver har en gavnlig virkning på brændstofsystemet er almindeligt anerkendt. Midlerne kan reducere de belægninger, der med tiden ophobes i motoren.

Entreprenørs biler brugt i testen

I hvor høj grad et additiv virker, er dog ikke kendt. Men CataClean vil gerne sætte nogle tal på, og så må man jo selv vurdere, om disse tal virker sandsynlige.

CataClean har foretaget sin test sammen med flådestyrings-virksomheden ARI. Testen foregik i februar og marts i år. Som ‘forsøgskanin’ fik ARI lov at bruge en af sine kunder, nemlig en entreprenør, der udfører byggeprojekter i og omkring London.

Testbilerne kørte næsten 11.000 km

Den testede varebilsflåde bestod af fem stk. Peugeot Partner HDI årgang 2016. Testen foregik over otte uger. De første fire uger kørte bilerne uden additiv, mens man målte på deres udstødning og registrerede deres dieselforbrug.

Derefter fik bilerne tilsat additivet CataClean efter forskrifterne i en fire-ugers periode med samme målinger af udstødning og brændstofforbrug. Bilerne kørte tilsammen 6800 miles (10.880 km) i testforløbet.

NOx’erne reduceret med 16 procent

CataClean oplyser, at udledningen af kvælstofoxider (NOx) blev reduceret med 16 procent, ligesom udledning af kulbrinter blev nedbragt med 32 procent. Brændstoføkonomien blev forbedret med 9,7 procent, og dieselpartikelfilteret skulle ikke længere regenereres så ofte.

Før behandlingen skulle filteret regenereres for hver 169 miles (270 km). Nu skulle det først renses efter 215 miles (344 km). Samtidig hævder CataClean, at filterets levetid vil blive forlænget med 1344 miles (2.150 km) til 124.224 miles (198.758 km).

Ikke alle motorer behøver additiver

I Danmark har vi interesse-organisationen FDM, der på sin hjemmeside nævner brugen af additiver uden dog at anbefale alle at bruge dem. “Det er ikke alle biler som ophober belægninger indvendig i motoren. Det er blandt andet afhængig af den enkeltes kørselsmønster,” skriver FDM.

Generelt virker et additiv ved at blødgøre de affaldsstoffer, der under forbrændingen aflejres på f.eks. stempler, ventiler, indsprøjtningsdyser og EGR-ventil. Når stofferne er blødgjort, brændes de af sammen med dieselen eller benzinen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *