• Jo bedre dæk des større chance for at undgå situationer som denne

  • Det er specielt de mindre virksomheder og håndværker med stor travlhed, der kører på nedslidte sommerdæk om vinteren

  • Når den første sne falder, får skadestuelæger og pladesmede travlt med at lappe buler forårsaget af slidte sommerdæk

  • 40 procent af alle varebiler kører undt på sommerdæk hele året

Varebiler sjusker med vinterdæk

Alt for mange varebiler kører stadig rundt på sommerdæk hele året, og ofte skyldes det, at føreren er bange for at sige det til chefen

Holdningsændringen er slået igennem blandt førere af personbiler. Men sjovt nok gælder det samme syn på sikkerheden tilsyneladende ikke, når de samme bilister stiller privatbilen og sætter sig ind i varebilen og kører på job.

– Når vi laver vores dækoptælling af personbiler, undersøger vi 3-4000 biler, og det viser sig, at 20 procent kører på sommerdæk i januar måned. Det er stadig for mange, men det er nok så langt, som vi kan komme. For ti år siden, hvor vi startede vores optællinger, var det omkring 60 procent, der kørte på sommerdæk, konstaterer formand for Dækimportørforeningen, Kenneth Saust.

M+S-dæk

– Det er jo en holdningsændring, som vi i samarbejde med pressen har formået at gennemføre.
Han er nødtørftigt tilfreds med resultatet på personbilsområdet. Helt anderledes forholder det sig med varebilerne.

– Når vi ser på varebiler, så er det omkring 60 procent, der kører på M+S-dæk. Resten kører på ikke-vinterduelige dæk. Typisk er det jo driftsmidler, kostbart udstyr og varer, de kører rundt med. Og så risikerer de at spilde deres tid ude på vejen, fordi de ikke kan komme op ad en sneglat bakke eller sidder fast i en grøft. For slet ikke at tale om sikkerheden. Vær i det mindste opmærksom på at få nogle M+S-dæk på din varebil, siger Kenneth Saust.

Bange for chefen

– Mange er slet ikke klar over det, og mange tør måske ikke at tage diskussionen med deres arbejdsgivere. Her kunne vi godt tænke os, at der var flere ude i frokoststuerne, der tog emnet op og fandt ud af, hvor mange biler, der egentlig kører rundt på forkerte og for farlige dæk.

Opel har også NOx-problemer

– Kører du rundt i varebilen med et tungt læs bagi, så sætter du både dit eget og andres liv i fare, hvis du kører rundt på de forkerte dæk. Der er jo ingen, der kunne finde på at sende deres folk på arbejde uden varmt arbejdstøj og vinterstøvler, men bilerne er alt for ofte helt uforberedt på vinteren, siger dækformanden.

Provokeret

Selv er han ikke så konfliktsky, som han mistænker mange af varebilsbrugerne for at være. Han tager fat i føreren, når han ser en varebil med dårlige dæk.

– Lige her fra mit kontor på Avedøre Holme ser jeg ofte varebiler, der parkerer lige uden for vores vinduer, og somme tider bliver jeg provokeret af det, når der trækker sådan en håndværker op med slidte sommerdæk om vinteren. Så kan jeg ikke lade være med at gå ud og tage en snak med føreren. Og ofte hører jeg, at sådan en ung svend ikke har lyst til at tage det op med chefen.

Uagtsomt manddrab

Hvert år, når nattefrost og den første sne skaber dårlige forhold på vejen, får skadestuelægerne travlt med at lappe sommerdæk-chauffører sammen. Et sommerdæk med den lovpligtige mønsterdybde, skal bruge mange gange den bremselængde, som et vinterdæk har brug for.

VW havde flere forskellige snydeprogrammer

Det kan betyde forskellen på liv og død for de fodgængere, der er på vej gennem fodgængerfeltet, og for føreren af varebilen er det forskellen på et liv i harmoni og et liv med dårlig samvittighed, som starter med en sigtelse for uagtsomt manddrab.

De små er værst

– Ofte ser vi, at de professionelle flåder og mere eller mindre offentlige flåder, kurérbiler. Virksomheder, hvor ledelsen ved, at deres biler skal fungere under alle forhold. De får vinterdæk på hvert år. Men de små flåder og enkeltmandsvirksomheder er mere tilbøjelige til at beholde sommerdækkene på året rundt.

Økonomisk spørgsmål

Et sæt nedslidte sommerdæk i vintervejr er decideret livsfarligt for både fører og andre trafikanter, men hvis man ser på det ud fra et nøgternt økonomisk synspunkt, giver det heller ingen mening.

– Hvis det er et spørgsmål om tid, så kan man sige, at slipper du for at sidde fast én gang, så du skal have Falck ud og trække dig fri, så har du allerede tjent både tid og investering hjem. Og når du at køre galt, fordi du ikke har haft tid til at skifte, så kommer det til at koste dig mange gange så lang tid og endnu flere penge. Og bagefter skal du alligevel bruge tid og penge på at skifte. Så regnestykket er jo ikke så svært, siger Kenneth Saust.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *