• En drone ankommer med pakken uden om trafikproblemer, og modtageren sparer kostbar arbejdstid

  • En særlig landingsplads på varebilens tag giver dronen et signal at flyve efter. Den kunne også sidde oven på en postkasse

  • Modtageren skal agere 'flyveleder' og cleare landingsbanen på varebilens tag

  • Alle håndværkere har prøvet at løbe tør for en bestemt slags skiver, skruer eller møtrikker. Med drone-trans kan han få det leveret pronto

Vans & Drones ekspressen

Har du lige glemt en stump hos grossisten, eller mangler du en bestemt skruetrækker, så kan du få den ekspres-leveret med Vans & Drones

Mercedes præsenterede i sidste uge Vans & Drones på et varebilsseminar i Stuttgart. Altomvarebiler.dk var med og bringer her den tredje artikel om fremtidens varebiler ifølge Mercedes-Benz. Teknologien findes. De nørdede opfindere og hyper-uddannede ingeniører har gjort deres. Nu er det op til næste kreative led i evolutionskæden at bruge det, der var rekreativt legetøj i går til rentabel forretning i dag.

For eksempel kan droner bruges til andet end at imponere de andre børn henne på marken og filme naboens solbadende datter. Det sidste er i øvrigt ulovligt. Men Mercedes har taget udfordringen op og blandt andet vist os Vans & Drones.

HD-kameraer og små pakker

Tv-produktionsselskaber bruger dem for eksempel til at filme blandt andet sportsbegivenheder fra lav højde. Og når de kan bære et HD-kamera, kunne du måske også slæbe små pakker?

I sidste uge lovede vi at følge op på vores besøg til Mercedes-Benz adVANce seminar i Stuttgart, hvor vi så og til dels fik demonstreret en række forslag til fremtidens muligheder for varebiler. Mercedes har taget udfordringen op, så de kan være med fremme, hvor det nye foregår.

Intet alternativ

Og selv om mange af forslagene handler om effektivisering for den enkelte, så der bliver brug for færre varebiler, er varebilsproducenterne bedst tjent med at være med til denne effektivisering. Alternativet er, at andre løber med salget.

AdVANce handler altså om, at Mercedes vil være med i hele kæden ud til slutbrugeren og ikke kun bygge varebiler til erhvervskunder. Allerede i dag er det et seriøst salgsargument for en erhvervssælger, at han kan levere en varebil med opbygning og ikke bare skal stikke kunden et visitkort til en opbygger i hånden.

I kø til kassen

Men ét af forslagene hedder Vans & Drones. Det har i princippet intet med Vans at gøre. Tværtimod gør det varebiler overflødige. Idéen er, at man fortsat får sine varer leveret med varebil, men når en håndværker på byggepladsen pludseligt løber tør for en bestemt slags skruer, bor, møtrikker, eller skiven på vinkelsliberen er slidt, så er gode råd dyre.

I dag vil han starte varebilen og køre til nærmeste grossist. Det er måske i bedste fald en tur på en times tid, når der både skal holdes i kø på vejen og ved kassen. Og måske er der gratis kaffe. Det tager tid alt sammen.

Fra femte sal

Men med en Vans & Drones app kan han bestille sin vare via telefonen og få den ekspress-leveret til taget af sin egen varebil, hvor han har fået indrettet en lille landingsplads med radiofyr, som dronen homer efter.

Hos grossisten får de ordren og sender stumpen afsted med en drone. Er håndværkeren i gang med at reparere et tag på femte sal midt i en storby, kan det koste en halv formiddag, hvis han skal afbryde arbejdet og til at bokse med trafik, køer og parkering.

Slangebøssen

Så når han går ned ad trapperne, er pakken allerede på vej, og han skal bare sørge for at være ved varebilen, hvor han skal give dronen grønt lys til at lande med et signal fra sin telefon.

Forskellen er, at han går ned til sin varebil og henter pakken på taget og vender tilbage til sit arbejde i stedet for at starte den og køre til den anden ende af byen for at hente den. Og han beholder sin parkeringsplads. Det dufter langt væk af en genial idé, hvis vi kan få glarmesterens unger til at lade slangebøssen blive i lommen.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *