• Udvendigt er der himlen til forskel på den nye og den gamle Jumpy/Expert. Men det er intet i forhold til køreoplevelsen

  • Muligheden for at styre flåden via Citroën/Peugeot Connect og Mirrorlink er godt nyt for blandt andet budtjenester

  • Man aner en snert af personbilernes instrumentbord helt ned til mikrobilernes ligefremme streg

  • Head Up Display i farver med vejskiltegenkendelse, hastighed og navigation. Skønt på langturen til ukendte egne

  • Bænksædet er indrettet som gammeldags slagbænk. Selvfølgelig

  • Tre pladser kan gå til lokale opgaver, men det kan ikke justeres

  • Tre forskellige længder varerum fordelt på to forskellige akselafstande

  • Du kan nøjes med at slå det ene passagersæde op, så der er plads til både en kortbenet lærling og tre meter lister

  • Hul i bagvæggen, så stolper og rør kan være en meter længere end gulvet

Værd at vente på

Det tog sin tid, men de nye one-tonnere fra PSA-gruppen, Peugeot Expert, Citroën Jumpy, er helt klar til at genvinde markedsandele i mellemklassen

Altomvarebiler.dk i Paris:

Nøj, det var godt nok på tide. PSA’s bedagede one-ton varebilsprogram bestående af Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace trængte i dén grad til en gennemgribende modernisering. Og har gjort det i et stykke tid.

Både design og teknologi var løbet fra den, og holdt op mod konkurrerende modeller som VW Transporter, Renault Trafic/Opel Vivaro og ikke mindst Ford Transit Custom virkede den næsten malplaceret i det store billede.

De nyere og bedre udstyrede konkurrenter kørte desuden rundt med bedre kort på hånden i kampen om markedsandele. Selv om de det fransk-japanske trekløver stadig kunne hamle op med dem på totaløkonomien, var generationsskiftet hårdt tiltrængt.

Sparet og barberet

Nyheden blev timet, så den falder sammen med opgraderingen til Euro6-motorer, som skal være gennemført 1. september.
Selve motorprogrammet er stort set identisk med det gamle, når man ser bort fra, at brugerne for fremtiden selv skal fylde AdBlue på en 22-liters tank, som skulle række til omkring 15.000 kilometers kørsel.

De skulle på papiret også være blevet lidt mere økonomiske og klimavenlige, som Euro6-normen per definition lægger op til. Men hvis de virker mere veloplagte, end de gjorde i den gamle, hænger det formentlig sammen med, at Jumpy og Expert har tabt sig et sted mellem 100 og 150 kilo. Den nye EMP2, som den i øvrigt deler med blandt andre Peugeot 308, er 20 kilo lettere, ligesom der er sparet og barberet gram og kilo af overalt, hvor det kunne lade sig gøre.

Let og veloplagt

Altomvarebiler.dk kørte de fleste af de sparsomme kilometer, der var mulighed for under præsentationen lige uden for Paris, i den 115-hestes version af 1.6 HDI-motoren, som på papiret nærmer sig 20 km/l. Selv med 300 kg læs og to mand i kabinen virker den let og veloplagt.

Lasteevnen varierer fra 1.000-1.400 kg, så der er også grund til at overveje de kraftigere modeller med 2.0 HDI-motorer, som spænder fra 120-180 hk. Den fås i tre længder, hvoraf den korteste desværre ikke var med til præsentationen. Den vil være interessant til opgaver i byer, hvor den kan dele  parkeringspladser med personbilerne.
Den mellemlange og den lange model har samme akselafstand og adskilles kun af forskellige størrelser på udhænget.

Ingen ridser i lakken

Også højden er justeret af hensyn til fleksibiliteten. Med sin taghøjde på 190 cm er den fire centimeter lavere end den gamle, og det er alene for at kunne komme ind i alle P-huse uden at lave ridser i lakken.

I det hele taget opleves den seriøst opdaterede og meget veludstyrede nyhed som en gennemført og velovervejet moderne varebil. Selv den forrudeplacerede kopholder, som Renault introducerede i Vivaro for snart at par årtier siden, har fundet vej til PSA-modellen. Men de franske ingeniører har ikke mere respekt for håndværkernes kørekaffe, end at tilbehør som den telefonholder, der er så nødvendig i dag, lægger beslag på førerens eneste kopholder.

Intellektuelt begrænset

Men kopholderen er bare den kulturforskel, man må finde sig i. For hvordan skulle man kunne sige sig utilfreds med en varebil, der i så høj grad har integreret personbilernes teknologi og design? Peugeot/Citroën Connect kan i mest omfattende opstilling fås med flådestyring og stemmestyret navigation.

Vi genkender den lille ‘halvø’ til gearstangen fra den forrige model. Sådan lidt næbbet udtrykt kan man sige, at du må vælge mellem den og din midterste passagers venstre knæ. Der er ikke plads til begge dele, og det virker ærligt talt lidt intellektuelt begrænset, at PSA’s ingeniører ikke har evnet at slibe den væk i processen.

Mellemværende med sælgeren

Gulvet er beklædt med ekstremt glat gummi, som glimrer ved at være tilsvarende rengøringsvenligt. Har du ikke pigsko på under normale forhold, vil et sæt måtter være en god idé. Men læg mærke til, hvor svært det er at finde klagepunkter over den nye Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

Den er opgraderet med alt det sikkerhedsudstyr og tilkøbsmuligheder, man finder i de bedste personbiler. At lidt rigeligt af det står på listen over ekstraudstyr er så en anden sag, som bliver et mellemværende mellem dig og sælgeren. Aircon og Mirrorlink til din telefonforbindelse er oplagte punkter at lægge pres på ham.

Prisindikator

Samtidigt er støjniveauet i kabinen sænket til noget, der nærmer sig personbilernes i direktørsegmentet. Måtter på gulvet og beklædning på gulv og vægge i kassen kan gøre det endnu bedre.

Om de nye franske superstjerner kan holde prisniveauet er på nuværende tidspunkt endnu ikke fastlagt. Eneste indikation er et introtilbud på leasing fra Peugeot på en Expert Plus (det er den med aircon som standard) i mellemste længde og 120-hestes motor, som man forventer bliver volumenmodellen. Den koster 1995 kroner om måneden med en førstegangsydelse på 35.000 kroner og 50.000 km fordelt på tre år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *