• De ligner hinanden til forveksling, men internationale test viser, der er stor forskel på præstationerne og dermed og på sikkerheden i sommerdæk

  • Dækket er vores eneste kontakt til livet, når det spidser til i en farlig situation på vejene, men et nærmere eftersyn viser, at vi er dårlige til at skifte mellem sommer- og vinterdæk, og at vi ofte kører på slidte dæk

  • Det er ved at være tid til at sætte sommergummi på fælgene, men vent lige, til nattefrosten er overstået

Vælg det rigtige sommerdæk

Det kan hurtigt blive lidt for spændende at køre på de forkerte sommerdæk i varebilen. Continental har lavet en testvinder med Conti Premium Contact 5

Mange billige discountdæk giver hårrejsende oplevelser i nødbremse-situationer. Desværre er der alt for mange både private og erhvervsbilister, der fravælger kvalitet til fordel for lav indkøbspris.

Ofte lyder argumentet, at de ikke skal køre ræs og derfor ikke behøver hverken Pirelli eller Michelin-gummi om fælgene.

Men test i specielt vådt føre viser store forskelle på dækkenes bremseevne, og i en svær situation kan det betyde forskellen på, om du når at stoppe før eller foran den tværkørende bus, der overser sin vigepligt.

Hvad siger de kloge

Og desværre går vejgreb og økonomi-kørsel sjældent hånd i hånd. De særlige ‘grønne’ dæk er designet til at rulle let for at give bedre brændstoføkonomi, men flere af dem dumper i test i sammenligning med traditionelle dæk.

Læs om FDM’s sommerdæktest her

Renault Trafic står ikke tilbage for nogen

Derfor er det en rigtigt god idé at sætte sig lidt ind i, hvad de kloge siger om de forskellige dæks kvaliteter. Blandt andre danske FDM er med i europæiske samarbejder om at lave seriøse dæktest, og det kan godt svare sig at sætte sig grundigt ind i, hvad dit eget behov er, og hvilke dæk, der kan opfylde netop dine krav.

Europæisk dæktest

Continental kommer igen ud som testvinder i en række af de sommerdæk-test, som bilorganisationer og medier på tværs af Europa præsenterer i denne tid.  Det gælder også den danske bedømmelse, som FDM’s blad Motor står bag.

– Dækket overbeviser i alle kategorier. Det er det bedste på våd vej og klarede sig også glimrende på tør vej, lyder Motors vurdering af ContiPremiumContact 5, som er testet sammen med 15 andre sommerdæk i størrelse 185/60 R14 82H for deres vejgreb på våd og tør vej, dækstøj, kørselsøkonomi og slidstyrke.

Fem ud af seks

Bag testen står en række bilorganisationer i Europa med tyske ADAC i spidsen. Også i en test i FDM’s Motor får Continental fem ud af seks mulige stjerner. Det samme gjorde også også to grønne dæk fra Goodyear og finske Nokian.

– Conti Premium Contact 5 er vores nye allround kvalitetsdæk til personbiler, siger Georg Nielsen, der er administrerende direktør i Continental Dæk Danmark A/S.
– Det er et dæk med ekstrem bremseevne på tør og våd vej, lav rullemodstand, sikker håndtering og komfortable køreegenskaber, siger han.

Dækket leveres til fælgstørrelse 14-17 tommer, dækbredde 175 – 225, seriestørrelse 50 – 65 og hastighedsindeks T-H-V-W.

Der er altså en version til alle biler, og her i forårsmånederne, hvor vi skifter de bløde vinterdæk ud med de mere slidstærke sommerdæk, er det klogt at overveje et ordentligt kvalitetsdæk.

Vent til nattefrosten er væk

Dækkene er testet på tør og våd vej, ligesom dækkenes slidstyrke, rullemodstand og dækstøj er målt. Det er foregået over en lang periode i efteråret 2014. Dækkets egenskaber indgår med denne vægt i bedømmelsen: tør vej 20 procent, våd vej 40 procent, dækstøj 10 procent, forbrug (km/l) 10 procent og slidstyrke 20 procent.

Men vent nu lige, til nattefrosten er overstået, før du skifte vinterdækkene ud med sommerdæk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *