• Bemærk skiltet på bagsmækken – V6 for første gang i en Amarok.

  • Den 3-liters V6'er fås med tre effektrim og op til 224 hk.

  • VW Amarok er gledet fra anden- til sidstepladsen på trods af facelift og nye V6-motor

V6-power i ny Amarok

VW Amarok får facelift og 224 hk fra en diesel-V6'er og mulighed for at trække 3,5 ton

Da Volkswagen præsenterede deres første eget forsøg på en pickup, tog de resten af klassen med bukserne nede. Amarok leverede en komfort der var hidtil uset. Det er i dag seks år siden, og konkurrenterne har efterhånden indhentet Amarok. Så Amarok må se frem – med mere power.

Amarok på proteinkur

Volkswagen har netop præsenteret en faceliftet udgave, og ud over at have små kosmetiske ændringer, så er er den vigtigste nyhed, at tyskerne har klemt en 3-liters diesel-V6’er under hjelmen. Den kommer i tre forskellige effekttrim med 163 hk, 204 hk og 224 hk. Den kraftigste udgave har 550 Nm allerede fra 1.500 o/min. Det er en del mere end den gamle 2-liters 4-cylindrede diesel med 180 hk og 420 Nm.

Udgaverne med mindre effekt kan fås med en 6-trins manuel gearkasse, mens den kraftigste udgave får et 8-trins automatgear med længere udvekslinger end den gamle udgave. Det giver bonus på forbruget, så den ‘kun’ udleder 199 g/km CO2. Det blandede forbrug er på 13,1 km/l.

Mercedes på kornet

Volkswagen har formentlig tænkt en ekstra gang over, at Mercedes har meldt ud, at de introducerer en pickup, måske allerede i 2018. Den skal baseres på Nissan Navara NP300, som allerede har taget førertrøjen, når det kommer til kørekomfort i klassen, men Mercedes smider med stor sandsynlighed deres 3-liters V6’er i deres udgave af pickuppen.

Den skal bygges af Nissan – men det bliver en ‘rigtig Mercedes’ alligevel

Den faceliftede Amarok har fået let ændrede xenon-forlygter, der gør den mere frisk at se på. Den kraftigste model får 17 tommer bremser foran og 16 tommer bagud, så de 20 tommer fælge, bilen på billederne har på, er ikke kun til for kosmetiskken.

Indvendigt har Amarok fået et redesignet instrumentbord og mere ergonomiske sæder. En del af udstyrslisten tæller nu også automatisk nødbremsesystem, men hvad, der er mere interessant, er, at Volkswagen lover, at den nye udgave vil kunne trække helt op til 3,5 ton, som er blandt de bedste i klassen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *