• UPS' prototype af en brændselscellebil er baseret på deres standard pakkebil

UPS vil bygge brint-varebiler

Kurérvirksomheden UPS går forrest inden for brændselcelle-drevne biler til vare- og pakketransport

Verdens største budfirma – United Parcel Service (UPS) – tror så meget på fremtidens brintdrevne samfund, at de som et forsøg vil bygge brintdrevne varebiler og sende dem på gaden næste år.

De foreløbige planer er at bygge 17 biler som pilotprojekt og sende dem i tjeneste på forsøgsbasis i Californien. Det kommer til at foregå med økonomisk støtte fra staten.

Bilen producerer strøm

Brint kan bruges som brændstof i en forbrændingsmotor, men i en brændselscelle-bil sker der en kemisk reaktion mellem brint og ilt, hvorved der dannes strøm, som fodrer en el-motor, der driver bilen fremad. Brinten er i reglen dannet af naturgas og opbevares i en tryktank i bilen.

Teknologien er mere end 50 år gammel. De første biler var upraktiske, fordi tankene og drivlinjen fyldte det meste af bilernes indre. Udviklingen har dog skrumpet komponenterne så meget, at bilerne i dag er praktisk anvendelige.

Kan tankes hurtigt op

Som el-biler udleder brændselscelle-biler ingen forurening til det lokale miljø. Derfor er de interessante til f.eks. ‘last mile’-distribution.

En brændselscellebil har den fordel, at den kan tankes lige så hurtigt op som en benzin- eller dieselbil, hvis der ellers er adgang til en tankstation. Dem er der foreløbig ikke mange af, men de er med på tegnebrættet.

Politisk medvind til projektet

UPS har valgt Californien, fordi myndighederne er ivrige efter at få indført teknologien. Staten har da også hjulpet UPS økonomisk med udviklingsprojektet såvel som med at udbygge antallet af tankstationer.

Dem vil UPS benytte sig af i første omgang, og hvis det viser sig, at bilerne kommer til at fungere godt, vil UPS eventuelt bygge egne tankfaciliteter til sine biler.

Prototype udstillet

UPS’ brændselscelle-biler skal drives af en 31 kW’s el-motor. Brinten oplagres i to 5 kilos tryktanke, og den strøm, som brændselscellen danner, oplagres og frigives fra et 45 kilowatt-timers lithium-ion-batteri.

En prototype af bilen blev præsenteret i begyndelsen af maj på udstillingen “Advanced Clean Transportation Expo” i Californien.

Del af et offentligt program

Udviklingsprojektet i Californien er en del af et offentligt energiprogram med et budget på ca. 80 millioner kroner. Første fase af UPS-projektet koster ca. 28 millioner kroner.

Om UPS kommer til at køre på brint i Danmark og Europa vil tiden vise. UPS har opereret i Europa siden 1976 og råder i dag over en europæisk flåde på 9000 pakkebiler, varevogne og sættevogne.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *