• Sådan fire kameraer monteres øverst på din varebil og sørger for ridse- og ulykkesfri bakning og højresving. De små klare persler rundt om kamera-linsen er infrarøde sensorer, som sørger for fuldt 'dagslys' i mørke

  • Her står en mand i den blinde vinkel uden for sidespejlenes rækkevidde. Hvis du er ved at køre ham ned, bliver du alarmeret med lys og lyd på skærmen

Undgå højresvingsulykker med bevægelsessensor

Nu kan du få kameraovervågning af hele din bil, så du kan bakke med fuldt overblik og få en advarsel, når en cyklist eller fodgænger kommer tæt på

Alle førere af varebil hader den blinde vinkel skråt bagud til højre, når de skal svinge til højre i et befærdet kryds. For alle bilister frygter at køre et andet menneske over. Og alle virksomhedsejere hader udgifter til dumme skader. Men kun et halvt sekunds uopmærksomhed fra en travl cyklist og en presset chauffør kan koste cyklisten livet i den blinde vinkel, chaufføren et livs mareridt og ejeren en frygtelig masse udgifter.  På den måde går argumenterne for at investere i kamerasystemer til varebilen hånd i hånd.

I en brøkdel af et sekund

Disse systemer findes i forvejen. Specifikke højresvingskameraer, som udelukkende skal hjælpe med at undgå højresvingsulykker findes også. Men selv med disse foranstaltninger har vi set tragiske ulykker, hvor cyklisten med al sandsynlighed har været på skærmen foran føreren under ulykken, som skete alligevel, fordi chaufføren i en brøkdel af et sekund har kigget i spejle og orienterer sig på anden vis.

Aktive zoner

Denne situation forsøger PSVT 360 Bird View at forebygge ved at tilføje en bevægelsessensor, der registrerer bevægelse i de farlige områder og advarer chaufføren med en alarm i kabinen og et visuelt signal på den medfølgende monitor. Disse ‘aktive zoner’ virker, selv om bilen er i bevægelse.

Bak smart med den nye Ford F-150

Continental forbinder bilen med skyen

Systemet består af fire kameraer – op til seks på busser og lastbiler – placeret foran, bagpå og på siderne af varebilen. Kameraerne peger nedad og kalibreres, så de tilsammen danner et virtuelt luftfoto af bilen, så chaufføren kan se sin bil ovenfra under svingning.

Split-screen

Under bakning slås front- og sidekameraerne fra, så det kun er det bageste kamera, der fungerer som rent bakkamera, når bilen er i bakgear.

Bülow A/S, der importerer kinesiske PSVT’s produkter, har et samarbejde med PSVT om at videreudvikle systemet, så man kan lave en split-screen til for eksempel bakning i garage og svære manøvrer, hvor der er mange mennesker omkring bilen. Der er også en videreudvikling til ledbusser på vej, så systemet også kan virke på biler med anhænger.

Følg med på skærmen

Så kan chaufføren følge med på en syv-tommer skærm og se præcist, hvor hans bil befinder sig, og hvilke forhindringer der er umiddelbart ved siden af den.

360 Bird View virker ved hastigheder på op til 30 km/t, hvor det automatisk slukkes.

Systemet koster omkring 20.000 kroner plus moms med montage afhængigt af bilmodel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *