• Varebilerne er samfundets pakæsler og multitransportere. De har kæmpet sig tilbage til et flot salg og det bedste i mange år

  • Vi må ikke gleme hyggen. Lommel Proving Ground blev indviet samme år, som den første Transit trillede af samlebåndet og fejrer begge 50 års fødselsdag i år

  • Alle Fords biler testes i Lommel, som er Fords eneste testanlæg i Europa. USA har fire

  • Autobahn-testen hedder denne test af motorens slidstyrke. Testen af en produktionsklar Transit-model omfatter blandt andet 12.000 omgange på den fire kilometer lange oval med speederen i bund. For en testkører betyder det fire gange to timer bag rattet med speederen i bund på en arbejdsdag

  • For Han er jobbet som testkører et drømmejob. Han elsker at køre bil og tager de tæsk, der hører med. 'Det er værre for bilerne', siger han

  • Salttågen gennemkøres med lav hastighed, så saltvandet rigtigt får lejlighed til at komme ind i alle tilgængelige hulrum. Bagefter bliver saltlagen 'fastgjort' med et mudderbad. Salttågen gennemkøres tre gange på en testomgang. Der er 4320 testomgange i en test-cklus

  • Et par tusind gange gennem mudderbadet er en del af testen af Transit'ens rustværn

  • Broen over ovalen. Makshastigheden er 120 km/t i inderbanen. I yderbanen er 170 km/t minimumhastighed. Ellers falder man ned af de 53 procent hældninger i kurverne

  • Demobilerne var ganske almindelige Tourneo Custom, som efter fødselsdagens tæsk blev sat tilbage i brug som persontransport for Fords gæster. De bliver ikke videresolgt, lovede chefen for LPG

Udryddelseslejren i Lommel

'Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt bilerne bryder sammen. Det er et spørgsmål om hvornår, for vi bliver ved, til de gør', siger testdriveren Han

Altomvarebiler.dk i Lommel, Belgien:

Vold. Misbrug. Vanrøgt. Tortur. En barndom uden kærlighed. Født til knogleknusende eksperimenter og dømt til et alt for tidligt endeligt i videnskabens kolde, kyniske laboratorium, dissekeret til ukendelighed.
Selv Dr. Josef Mengele ville tabe kæben i benovelse over den modbydelige kreativitet i disse afstumpede test af udholdenhed.
Men bevares. Det sker alt sammen i en større sags tjeneste. Ja, i sidste uge faktisk i forbindelse med en rund fødselsdag. I år er det 50 år siden, verdens mest populære flugtbil blandt bankrøvere, Ford Transit, kom til verden. Samme år som Fords eneste testanlæg i Europa blev taget i brug.
Anlægget ligger i Lommel i Belgien, og når man sådan har gået hånd i hånd i et halvt århundrede, hvorfor så ikke lave et sammenskudsgilde?

Prygl i døgndrift

For at fejre det dobbelte jubilæum inviterede Ford en lille håndfuld journalister til Lommel og gav os et indblik i, hvordan en Transit bliver testet på alle leder og kanter, før en ny model bliver godkendt til produktion.
Altomvarebiler.dk fik en demotur med belgiske Han, der har været testkører i Lommel i halvandet år. Sammen med 170 kollegaer gennemprygler Han nye Forder på alle tænkelige og utænkelige måder rundt på testanlægget i døgndrift. De kører tre-holdsskift på hverdage og 12-timers skift i weekenderne.
Lommel er åbent 24 timer i døgnet, syv dage om ugen året rundt på nær et par helligdage.
Og efterhånden som Han fører os igennem testforløbet, står det lysende klart, hvorfor det er nødvendigt med så mange timer.

Testforløbet

Test af nye biler er designet til at komprimere ti års hårdt slid til seks måneder og kan deles op i tre hoveddele:
1: Computersimulering, hvor nye dele og nye modeller testes, før den første prototype bliver bygget
2: Laboratorietest, hvor enkeltdele teste, før de monteres i en prototype
3: Roadtest, hvor bilerne gennemgår et seks månederes testforløb på LPG og andre test som for eksempel vintertest i det nordlige Sverige
Efter endt testforbøb bliver hver enkelt bil skilt fuldstændigt ad og kontrolleret for rust, slid og strukturelle forandringer

12.000 omgange

– Hvis det ikke rasler og går i stykker, så er det godt nok, forklarer han som noget af det første på vej ud på testanlæggets 80 km asfalt.
Egentlig et underligt succeskriterium, men det står hurtigt lysende klart, hvad han mener.
I løbet af en god times tid rundt på området sidder han efter hver øvelse og krydser af på sin liste over alle de genvordigheder, bilen skal igennem.

Vi skal have styr på Danmarks varebiler

– Den skal 4320 gange rundt på banen, forklarer han og kører ind på højhastighedsbanen, som er en fire kilometer lang oval med en 30 graders kurve i hver ende.
Her laver han autobahn-test, hvor bilen bliver mast rundt med speederen i bund. Denne øvelse skal laves 12.000 gange i løbet af en seks måneders test-cyklus.

Top secret

Testkørerne må ikke tale om deres arbejde uden for LPG.
– Jeg kan godt lide at snakke om det, men somme tider må vi bare ikke. Jeg kan godt fortælle, at der kommer en ny Transit. Det er jo ikke så svært at gennemskue. Men jeg må ikke fortælle, hvad vi er ved at teste lige nu, forklarer Han.

Raslen og mislyde

Han kører hele turen i femte gear. Sjette bruges ikke. Det er kun til økonomikørsel, og det beskæftiger de sig ikke med i Lommel. Når han kører autobahn-testen, kører han to timer ad gangen med ti minutters pause imellem. I Transitten betyder det to timer med omkring 180 km/t. Fire gange om dagen. Hård kost for motorerne og en lang arbejdsdag for testkørerne. Og der er ikke noget med at snakke i telefon eller høre radio imens. Testkøreren skal hele tiden lytte efter raslen og mislyde.

Rundt op og ned

Men det er intet imod dagene, hvor der står ’strukturelle test’ på programmet. Det er her, den rigtige tortur begynder. Både for bil og testkører.
Med sit testskema lige ved hånden kører Han rundt på anlægget og foretager tilsyneladende helt ulogiske manøvrer. Op ad 33 graders stigninger, ind på vigepladser og slukke motoren og tage nøglen ud i fem sekunder og starte  op igen. Holde stille, træde bremsen i bund og dreje rattet fra yderpunkt til yderpunkt fem gange. Et sted finder han et hjørne med 15 cm høje kantsten i en ret vinkel. Her kører han rundt tre gange, først den ene vej rundt, så den anden vej, og hver gang sørger han for lige akkurat at ramme kantstenen med forhjulet i yderposition, så han simulerer en rigtigt uheldig vending mellem to fortove.

Personale på LPG:

50 ingeniører
85 mekanikere
170 testkørere
25 mand til vedligeholdelse af anlægget
20 administrative medarbejdere

Salt, mudder og dampbad

I salttågen kører Han Transitten igennem en saltmættet vandtåge, hvorefter bilen får et mudderbad i en tynd muddersuppe, så salt og mudder kan danne den optimale grobund for rust. Dertil kommer, at testbiler tilbringer det meste af deres tid i garager med en temperatur på 40 grader og en luftfugtighed på 100 procent. Hvis den ikke ruster her, så gør den det nok ikke sådan lige med det samme.

Alle bryder ned

På ‘vaskebrættet’ tæsker han bilen hen over et par hundrede meter bulet underlag, der ryster så voldsomt i kassen, at han ikke vil være bekendt at køre den helt til enden, når nu han har en passager med.
Husk på, at alle disse øvelser er del af en enkelt gennemkørsel, som i standardtesten skal gennemkøres 4320 gange. Alt skal ganges med 4320.
På en anden strækning er der ‘frosthuller’, som er 20 cm dybe og en halv meter lange huller, der simulerer frostsprængt asfalt. Den gennemkøres med 60 km/t, så man opnår bedst mulig effekt. Kører man hurtigere, når hjulet ikke helt ned i bunden af hullet, og så gør øvelsen ikke skade nok.

Mercedes Citan bliver EU-duks

– Alle biler uanset mærke og model vil bryde sammen her, for vi bliver ved, til de gør det. Det her er ikke omfattet af de 4320 omgange.
For at nå alt dette i løbet af en seks måneders test af samtlige Fords nye modeller og varianter er der 170 testkørere ansat på Lommel Proving Ground. De kører i treholdsskift på hverdage og toholdsskift af 12 timer i weekenden for at udnytte kapaciteten maksimalt.

Fakta om Lommel Proving Ground:

Åbnet i 1965
Oprindelig vejlængde: 25 km – i dag udvidet til 80 km
Åben 24 timer i døgnet, syv dage om ugen
Årlige testkilometer: seks millioner
Investeringer over de seneste seks år. 23 millioner Euro

Hjerneskader

Al denne tortur af bilerne sætter også sine spor på testkørerne. Strukturelle test må man kun lave en halv dag ad gangen. Det vil sige tre en halv time om dagen. Resten af tiden skal tilbringes med højfartstest og ‘moderat fysisk pres’, som vist er FBI’s officielle term for lettere tortur.
På sigt kan det give skader på ryg, nakke og indvolde, ligesom de mange voldsomme rysteture i værste fald kan afstedkomme hjerneskader.
Derfor er der indlagt regelmæssige lægeundersøgelser af testkørernes fysik.
Demobilerne var alle sammen produktionsmodeller, som efter demodagen på Lommel gik tilbage til normal tjeneste internt hos Ford.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *