• For 200.000 kr. kan Otto få en almindelig lastbil til at køre selv.

  • Uber råder over 16 selvkørende testbiler, som alle er Volvo XC90.

  • Sådan så det ud, da Ottos lastbil med semi-selvkørende funktion kom og hentede Ubers selvkørende testbiler i San Fransisco.

Uber giver Californien fingeren

Californien har vedtaget, at Uber ikke må teste selvkørende biler, så virksomheden fik selvkørende lastbiler til at hente sine testbiler

Der er nok et par ansatte hos Uber i San Fransisco, der er godt trætte af staten Californien. Staten har nemlig besluttet, at Uber, som er bedst kendt for sin app til transportydelser, ikke længere må fortsætte sine tests af selvkørende biler i Californien.

Selvkørende øller

Men for at vise utilfredsheden med beslutningen har Uber fået hjælp fra sin nyerhvervede virksomhed Otto. Det er en virksomhed, der specialiserer sig i at udvikle selvkørende teknologi til lastbiler, og lastbiler med teknologien kom og hentede alle Ubers 16 testbiler i San Fransisco og kørte dem til staten Arizona. Her har man mere liberale regler i forhold til forsøg med selvkørende biler og lastbiler.

Rødt lys

Uber kom i søgelyset, da en af virksomhedens testbiler, som for øvrigt alle er Volvo XC90’er, blev taget i at køre over for et rødt lys. Uber har hævdet, at det er fordi, det faktisk var en person, der styrede bilen på det tidspunkt, men det har bare fået Californiens svar på Trafikstyrelsen til at kigge Ubers projekt efter i sømmene.

Selvkørende biler: Volvo dropper ingeniørerne

Ifølge styrelsen har Uber ikke de korrekte tilladelser til at teste selvkørende biler i staten, mens Uber til gengæld hævder, at fordi der altid sidder en person bag rattet, klar til at gribe ind, er Ubers testbiler teknisk set ikke selvkørende. Uanset hvad er det endt med, at Uber flytter hele testdelen til Arizona, og til det har de fået hjælp af firmaet Otto, og deres selvkørende lastbil, som, må man antage, er blevet styret af en lastbilchauffør til grænsen mellem Californien og Arizona.

Otto kan ombygge en helt almindelig lastbil til at kunne foretage semi-automatisk kørsel på motorvej. Det kræver dog over 200.000 kr. i udstyr, der blandt andet består af tre LIDAR-enheder (Light Imaging, Detection, and Ranging), en radar og et stereokamera, som kan scanne vejen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *