Ny CO2-grænsestrid

Mens et stort antal medlemmer af såvel EU-parlamentet som kommissionen med Irland i formandssædet stræber efter senere på måneden at fastsætte en maksimumgrænse på 95 g/km for CO2-udslip i 2020, nøler Tyskland og har således fremsat et  nyt forslag i et sidste forsøg på at imødegå en vedtagelse af den nævnte grænseværdi. Det tyske forslag sigter af hensyn til de tyske bilproducenter på en flex-ordning; en såkaldt ”superkredit“, der der vil gøre det muligt for producenter som Audi, BMW og Mercedes-Benz at kompensere for relativt høje udslip fra deres superbiler mod til gengæld at procucere andre biler med udslip under den kommende grænseværdi, f.eks.el-biler. Modstandere ser det tyske forslag som et regulært forsøg på åbne et smuthul og dermed svække en stramning af EU’s miljølovgivning. De mener at en ”superkredit“ uden loft vil medføre en udvanding af loven. Sammenslutningen af europæiske bilfabrikker, ACEA, mener til gengæld, at en ”superkredit“ er nødvendig og vil bidrage til udvikling af en mere innovativ teknologi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *